Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2014

" ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ"




ΤΙΤΛΟΣ: « ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ»
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
1.      Να γνωρίσουν τα γεγονότα του Πελ/κού  πολέμου, τις τρεις φάσεις του, τους συμμάχους της Αθήνας και της Σπάρτης, τα αίτια και τις ολέθριες συνέπειες του.

2.       Να έρθουν σε επαφή με την αλαζονεία της Αθήνας, να γνωρίσουν το χρονικό της καταστροφής τους στη Σικελία, αλλά και τους παράγοντες που τους υποκίνησαν σε αυτήν την εκστρατεία, καθώς και τα αίτια της ήττας τους.

      3. Να αξιοποιήσουν την εναλλακτική ιστορία, επιλέγοντας ένα σημείο ιστορικής απόκλισης ( κριτικός γραμματισμός).
       4. Να διαμορφώσουν ιστορική σκέψη και να αναπτύξουν ιστορική συνείδηση, μέσω των οποίων θα αναπτύξουν υπεύθυνη στάση για τα γεγονότα του παρόντος και του μέλλοντος.
 Γενικοί στόχοι:
  • Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία αναζήτησης ιστορικών πληροφοριών στο διαδίκτυο και να κατανοήσουν ότι ο παγκόσμιος ιστός μπορεί να λειτουργήσει ως πηγή άντλησης πολύτιμων στοιχείων για την κατανόηση του παρελθόντος.
  • Να κατανοήσουν ότι οι ιστορικές πληροφορίες και τα στοιχεία που παρέχονται στο διαδίκτυο δεν είναι πάντα αξιόπιστα και κατ' επέκταση είναι αναγκαία η αξιολόγηση τους με βάση κάποια συγκεκριμένα κριτήρια κάθε φορά.
  • Να μελετήσουν ιστορικούς χάρτες και να αντλήσουν πληροφορίες από αυτούς.
  • Να μελετήσουν πρωτογενείς πηγές και ιστοριογραφικά κείμενα προκειμένου να συγκεντρώσουν πληροφορίες για να ερμηνεύσουν ιστορικά γεγονότα.
  • Να εξοικειωθούν με τη χρήση ποικιλίας πηγών: γραπτές, οπτικές, ηλεκτρονικές.
ως προς το μάθημα της Γλώσσας
  • Να ασκηθούν στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.
ως προς τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών
  • Να μάθουν να αξιοποιούν το Internet ως πηγή άντληση πληροφοριών.
  • Να εθιστούν, πιο συγκεκριμένα, στη διατύπωση ερωτημάτων τέτοιων που να μπορούν να λάβουν αξιοποιήσιμες απαντήσεις.
  • Να μάθουν να ενσωματώνουν τις Νέες Τεχνολογίες στις εργασίες τους: άντληση πληροφοριών από το Internet, αξιοποίηση του επεξεργαστή κειμένου για την παραγωγή γραπτού λόγου.
  • Να μπορούν να δημιουργούν εννοιολογικό χάρτη με τη βοήθεια του κατάλληλου λογισμικού.

         Να μπορούν να δημιουργούν πολυμεσικές παρουσιάσεις, συνδυάζοντας ήχο, εικόνα και βίντεο με το πρόγραμμα power-point.

  • Να μπορούν να δημιουργούν κινούμενο βιβλίο με τη βοήθεια του κατάλληλου προγράμματος.

  • Να μπορούν να κατατάσσουν τα γεγονότα χρονολογικά, δημιουργώντας χρονογραμμή με το κατάλληλο λογισμικό.

  • Να δημιουργούν βίντεο με το πρόγραμμα movie-maker.

      ως προς τη μαθησιακή διαδικασία, γενικότερα
  • Να καλλιεργήσουν αναλυτική και συνθετική ικανότητα.
  • Να εκτιμήσουν μέσα από τη δράση τους σε ομάδες την αποτελεσματικότητα της συνεργατικής μάθησης.
Να εξοικειωθούν με νέους τρόπους διδακτικής προσέγγισης και μαθησιακής διαδικασίας.

















ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1: «Ιστορικοί μελετητές της Α΄ φάσης του  Πελ/κού πολέμου».
Στόχος: να γνωρίσουν τα γεγονότα της α΄ φάσης του  πολέμου, καθώς και τα αίτια και τις αφορμές, όπως επίσης και τους συμμάχους των Αθηναίων και των Σπαρτιατών
Στηριζόμενοι στις παρακάτω διαδικτυακές διευθύνσεις και στο λογισμικό Ιστόπολις και συγκεκριμένα:
στην ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια Βικιπαίδεια,  χρησιμοποιώντας στην αναζήτηση λέξεις κλειδιά π.χ. Πελ/κός πόλεμος
στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού- Ελληνική Ιστορία στο διαδίκτυο-κλασική περίοδος-πολιτική-εξελίξεις-Πελοποννησιακός πόλεμος, στη διεύθυνση:
καθώς και στο λογισμικό Ιστόπολις, στη διεύθυνση:
ακολουθώντας την πορεία Ενότητες- αρχαία-56. Ο Πελοποννησιακός πόλεμος, 431-404,διαβάζοντας τόσο το κείμενο παρουσίασης όσο και τα παραθέματα 56.01. « Τα αίτια και οι αφορμές του Πελ/κού πολέμου», 56.02 « Α΄ φάση Αρχιδάμειος  πόλεμος» και ανοίγοντας παράλληλα και την πολυμεσική παρουσίαση,
αλλά και στο σχολικό εγχειρίδιο της Αρχαίας  Ιστορίας της Α΄ τάξης Γυμνασίου στην ενότητα 1 του κεφαλαίου 6 « Τα αίτια και οι αφορμές του Πελ/κού πολέμου- Ο Αρχιδάμειος πόλεμος» που θα βρείτε στη διεύθυνση:
 του ψηφιακού σχολείου  να προβείτε στην υλοποίηση των παρακάτω δραστηριοτήτων
α)Χρησιμοποιώντας τα σχήματα smart art του προγράμματος word να παρουσιάσετε τις φάσεις του πολέμου, δίνοντας τις χρονολογίες και την ονομασία για κάθε μία, καθώς και τους συμμάχους των Αθηναίων και των Σπαρτιατών.
Β) Δημιουργήστε, χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα diagram designer    εννοιολογικό χάρτη στον οποίο να παρουσιάζετε τα αίτια και τις αφορμές του πολέμου. Αποθηκεύστε τον σε αρχείο  word και ενσωματώστε τον  στο  προηγούμενο αρχείο που ήδη έχετε ξεκινήσει.
Ένας μαθητής θα αναλάβει την παρουσίαση στην ολομέλεια της  τάξης.
Γ) Στηριζόμενοι στο πληροφοριακό υλικό που μελετήσατε να δημιουργήσετε μια χρονογραμμή με το πρόγραμμα:



  με τα σημαντικότερα γεγονότα που διεξήχθησαν εκείνη  τη χρονική περίοδο. Δ ώστε έμφαση πέρα από τη χρονολογία, στους πρωταγωνιστές, στον τόπο, στην έκβαση των αναμετρήσεων. Διανθίστε τη χρονογραμμή σας και με εικονιστικό υλικό που θα βρείτε τόσο στο λογισμικό όσο και σε ελεύθερη περιήγηση στο διαδίκτυο. Aποθηκεύστε τη χρονογραμμή σας  και κατόπιν δύο θα αναλάβουν την παρουσίαση της εργασίας στην ολομέλεια της τάξης. Εναλλακτικά θα μπορούσατε να την αναρτήσετε και  στο ιστολόγιο  του σχολείου.
                                                                                                 
                                                                                        



















ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2: «Ιστορικοί μελετητές της B’ φάσης του  Πελ/κού πολέμου».
Στόχος: να γνωρίσουν τα γεγονότα της β΄ φάσης του  πολέμου, τους λόγους που παρακίνησαν τους Αθηναίους να επιχειρήσουν τη Σικελική εκστρατεία,  αλλά και τα αίτια της πανωλεθρίας τους.
Στηριζόμενοι στις παρακάτω διαδικτυακές διευθύνσεις και στο λογισμικό Ιστόπολις και συγκεκριμένα:
στην ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια Βικιπαίδεια,  χρησιμοποιώντας στην αναζήτηση λέξεις κλειδιά π.χ. Πελ/κός πόλεμος, Σικελική εκστρατεία
στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού- Ελληνική Ιστορία στο διαδίκτυο-κλασική περίοδος-πολιτική-εξελίξεις-Πελοποννησιακός πόλεμος, στη διεύθυνση:
καθώς και στο λογισμικό Ιστόπολις, στη διεύθυνση:
ακολουθώντας την πορεία Ενότητες- αρχαία-56. Ο Πελοποννησιακός πόλεμος, 431-404,διαβάζοντας τόσο το κείμενο παρουσίασης όσο και τα παραθέματα 56.03 « Β’ φάση: Σικελική εκστρατεία (415-413 π.Χ.) και ανοίγοντας παράλληλα και την πολυμεσική παρουσίαση,
αλλά και στο σχολικό εγχειρίδιο της Αρχαίας  Ιστορίας της Α΄ τάξης Γυμνασίου στην ενότητα 2 του κεφαλαίου « Η εκστρατεία στη Σικελία (415-413 π. Χ.)- Ο Δεκελεικός  πόλεμος ( 413-404 π. Χ. )» που θα βρείτε στη διεύθυνση:
 του ψηφιακού σχολείου  να προβείτε στην υλοποίηση των παρακάτω δραστηριοτήτων:
α)Διαβάζοντας τις προσφερόμενες πληροφορίες από τις πηγές που σας προτείνονται, δώστε περιληπτικά το ιστορικό της καταστροφής των Αθηναίων στη Σικελία ( ποιος τους παρακίνησε και με ποια επιχειρηματολογία τους έπεισε, ποιοι ορίστηκαν στρατηγοί, φιλοδοξίες ηγετών, έκβαση εκστρατείας, τελικό αποτέλεσμα).
Β)Στηριζόμενοι στο παράθεμα του σχολικού εγχειριδίου της Α΄Γυμνασίου « Ο ενθουσιασμός των Αθηναίων για την εκστρατεία», σελ.86  να παρουσιάσετε τους λόγους για τους οποίους ήταν ενθουσιασμένοι οι Αθηναίοι, ξεκινώντας την εκστρατεία. Τι προσδοκούσαν ότι θα κέρδιζαν;
Γ)Ποιοι κατά τη γνώμη σας τελικά ήταν οι λόγοι που συνέβαλαν στην πανωλεθρία των Αθηναίων. Τι δεν υπολόγισαν σωστά;
Δ) Εναλλακτική ιστορία: Πώς πιστεύετε πως θα εξελισσόταν η εκστρατεία, αν ο Αλκιβιάδης δεν αναγκαζόταν να την εγκαταλείψει και δεν κατέφευγε για ασφάλεια στη Σπάρτη, συμβουλεύοντας τους ; Πώς τα γεγονότα θα μπορούσαν να συμβούν με διαφορετικό τρόπο;
Δημιουργήστε μία πολυμεσική παρουσίαση, διανθίζοντας την με εικονιστικό υλικό, χάρτες και βίντεο σχετικά με τα ιστορικά γεγονότα και πρόσωπα της παρούσας ιστορικής περιόδου.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3: «Ιστορικοί μελετητές της Γ’ φάσης του  Πελ/κού πολέμου».
Στόχος: να γνωρίσουν τα γεγονότα της γ΄ φάσης του  πολέμου,    τις σημαντικότερες αναμετρήσεις Αθηναίων- Σπαρτιατών , τη ναυμαχία που έκρινε την έκβαση του πολέμου, αλλά και τα αίτια της πανωλεθρίας  των Αθηναίων.
Στηριζόμενοι στις παρακάτω διαδικτυακές διευθύνσεις και στο λογισμικό Ιστόπολις και συγκεκριμένα:
στην ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια Βικιπαίδεια,  χρησιμοποιώντας στην αναζήτηση λέξεις κλειδιά π.χ. Πελ/κός πόλεμος, ναυμαχία στις Αργινούσες, στους Αιγός ποταμούς
στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού- Ελληνική Ιστορία στο διαδίκτυο-κλασική περίοδος-πολιτική-εξελίξεις-Πελοποννησιακός πόλεμος, στη διεύθυνση:
καθώς και στο λογισμικό Ιστόπολις, στη διεύθυνση:
ακολουθώντας την πορεία Ενότητες- αρχαία-56. Ο Πελοποννησιακός πόλεμος, 431-404,διαβάζοντας τόσο το κείμενο παρουσίασης όσο και τα παραθέματα 56.04 « Γ΄ φάση : Το τέλος του πολέμου ( 413-404 π.Χ.) και ανοίγοντας παράλληλα και την πολυμεσική παρουσίαση,
αλλά και στο σχολικό εγχειρίδιο της Αρχαίας  Ιστορίας της Α΄ τάξης Γυμνασίου στην ενότητα 2 του κεφαλαίου « Η εκστρατεία στη Σικελία (415-413 π. Χ.)- Ο Δεκελεικός  πόλεμος ( 413-404 π. Χ. )» που θα βρείτε στη διεύθυνση:
 του ψηφιακού σχολείου  να προβείτε στην υλοποίηση των παρακάτω δραστηριοτήτων:
Α)Παρουσιάστε συνοπτικά κατά απόλυτη χρονολογική σειρά τα γεγονότα της γ΄ φάσης του πολέμου, αναφέροντας τις σημαντικότερες αναμετρήσεις, τους πρωταγωνιστές, τον τόπο έκβασης των πολεμικών επιχειρήσεων, τις χρονολογίες.
Β)Ποια ναυμαχία έκρινε το αποτέλεσμα του πολέμου; Στηριζόμενοι και στο διδαχθέν κείμενο του Ξενοφώντα να αναφέρετε τους παράγοντες που ήταν καθοριστικοί για την εξέλιξη της ναυμαχίας, τόσο από πλευράς των Σπαρτιατών, όσο και των Αθηναίων ( στρατηγικό σχέδιο Λυσάνδρου- λάθη των Αθηναίων).
Γ)Ποιοι ορίστηκαν ως όροι συνθηκολόγησης και τι σημαίνει, κατά τη γνώμη σας καθένας από αυτούς για τους Αθηναίους;
Δ)  Μελετώντας το κείμενο 56.05 « Οι συνέπειες του πολέμου» στο λογισμικό Ιστόπολις, αλλά και μελετώντας τα παραθέματα 15 « Συνοπτικός απολογισμός των καταστροφών του Πελ/κού πολέμου» σελ.103 της Ιστορίας του Αρχαίου κόσμου της Α΄Λυκείου και « Ο Θουκυδίδης σκιαγραφεί τον όλεθρο του


πολέμου» σελ.85 της αρχαίας ιστορίας της Α΄Γυμνασίου που θα βρείτε στη διεύθυνση του ψηφιακού σχολείου που σας δίνεται παραπάνω να καταγράψετε τις συνέπειες του Πελ/κού πολέμου.
Η εργασία σας, αφού γραφεί στον επεξεργαστή κειμένου, ενσωματώνοντας  παράλληλα και εικόνες και  χάρτες που διασαφηνίζουν το κείμενο και σχετίζονται με τα αντίστοιχα περιστατικά που θα αλιεύσετε κατόπιν ελεύθερης αναζήτησης στο διαδίκτυο  με βασικές λέξεις-κλειδιά να μετατραπεί σε αρχείο pdf, ακολουθώντας την εξής πορεία: αρχείο- αποθήκευση ως… - επιλέγουμε τη μορφή pdf- και πατάτε μετά δημοσίευση. Στη συνέχεια στην εργασία σας θα δώσετε τη μορφή κινούμενου βιβλίου, χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα www.flipsnack.com.

                                                                                                 
                                                                                          Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ
                                                                        ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ





                                                                                                 
                                                                                         



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου