ΤΙΤΛΟΣ: ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ-
ΨΗΦΙΔΩΤΑ/ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠ/ΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ, «
ΙΣΤΟΠΟΛΙΣ».
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
1.
Να κατανοήσουν οι μαθητές τι
είναι η τέχνη του ψηφιδωτού, που χρησιμοποιήθηκε και από ποιους αυτοκράτορες,
τα βασικά υλικά το, αλλά και τις μορφές των εικόνων που δημιουργήθηκαν με αυτήν
την τεχνική
2.
Να κατανοήσουν τι είναι οι τοιχογραφίες, πότε
εμφανίστηκα, από πού επηρεάστηκαν. Να γνωρίσουν τα σπουδαιότερα τοιχογραφικά
σύνολα και τους αυτοκράτορες που ευνόησαν τη δημιουργία τους
3.
Να γνωρίσουν τι συμβολίζει το κάθε τμήμα της
εκκλησίας μέσω των τοιχογραφιών
4.
Να γνωρίσουν σημαντικά στοιχεία της βυζαντινής
γραμματείας, όπως: τη γλώσσα συγγραφής, τις περιόδους, την αξία των έργων της,
το κύριο γνώρισμα της, την κατηγοριοποίηση με βάση τη μορφή και το περιεχόμενο
5.
Να γνωρίσουν τα πρότυπα των βυζαντινών
συγγραφέων, πώς γινόταν η αντιγραφή, αλλά και την προσφορά τους στην ιστορία
του ευρωπαϊκού πνέυματος
Γενικοί στόχοι:
- Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία αναζήτησης ιστορικών πληροφοριών στο διαδίκτυο και να κατανοήσουν ότι ο παγκόσμιος ιστός μπορεί να λειτουργήσει ως πηγή άντλησης πολύτιμων στοιχείων για την κατανόηση του παρελθόντος.
- Να κατανοήσουν ότι οι ιστορικές πληροφορίες και τα στοιχεία που παρέχονται στο διαδίκτυο δεν είναι πάντα αξιόπιστα και κατ' επέκταση είναι αναγκαία η αξιολόγηση τους με βάση κάποια συγκεκριμένα κριτήρια κάθε φορά.
- Να μελετήσουν πρωτογενείς πηγές και ιστοριογραφικά κείμενα προκειμένου να συγκεντρώσουν πληροφορίες για να ερμηνεύσουν ιστορικά γεγονότα.
- Να εξοικειωθούν με τη χρήση ποικιλίας πηγών: γραπτές, οπτικές, ηλεκτρονικές.
ως προς το
μάθημα της Γλώσσας
- Να ασκηθούν στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.
ως προς τη
χρήση των Νέων Τεχνολογιών
- Να μάθουν να αξιοποιούν το Internet ως πηγή άντληση πληροφοριών.
- Να εθιστούν, πιο συγκεκριμένα, στη διατύπωση ερωτημάτων τέτοιων που να μπορούν να λάβουν αξιοποιήσιμες απαντήσεις.
- Να μάθουν να ενσωματώνουν τις Νέες Τεχνολογίες στις εργασίες τους: άντληση πληροφοριών από το Internet, αξιοποίηση του επεξεργαστή κειμένου για την παραγωγή γραπτού λόγου, αλλά και του λογισμικού παρουσιάσεων και εννοιολογικής χαρτογράφησης.
ως προς τη
μαθησιακή διαδικασία, γενικότερα
- Να καλλιεργήσουν αναλυτική και συνθετική ικανότητα.
- Να εκτιμήσουν μέσα από τη δράση τους σε ομάδες την αποτελεσματικότητα της συνεργατικής μάθησης.
- Να εξοικειωθούν με νέους τρόπους διδακτικής προσέγγισης και μαθησιακής διαδικασίας.
1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: « Το ψηφιδωτό»
1η Δραστηριότητα: ανοίξτε το λογισμικό «
Ιστόπολις», που βρίσκεται στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
και ακολουθείστε την εξής πορεία: Ενότητες-
Βυζαντινή-19. « ΤΟ ΨΗΦΙΔΩΤΟ»
Διαβάστε το κείμενο παρουσίασης
και ανοίξτε την πολυμεσική παρουσίαση .
Κατόπιν προχωρήστε στη διερεύνηση των εξής ερωτημάτων:
Α) δώστε σύντομα τον ορισμό της
έννοιας « ψηφιδωτό». Από πότε ξεκινά και που χρησιμοποιείται;
Β) παρουσιάστε μέσω λογισμικού
εννοιολογικής χαρτογράφησης τα θέματα
διακόσμησης.
Γ)τι πληροφορίες αντλούμε από
αυτά; Ποιοι αυτοκράτορες τα χρησιμοποίησαν περισσότερο; Αναφέρετε εκκλησίες που
κοσμούνται με ψηφιδωτά.
Δ) διαβάστε τις πηγές: 19.01 « Οι
ψηφίδες» και 19.02 « Ψηφοθέτες»
Παρουσιάστε το βασικό υλικό των
ψηφιδωτών. Ποιοι ήταν οι πιο γνωστοί ψηφοθέτες; Ποια τα δημιουργήματα τους;
Ε) μελετήστε την πηγή 19.03 «
Ψηφιδωτές εικόνες»
Δώστε σχηματικά τις δύο μορφές
των ψηφιδωτών εικόνων και τα επιμέρους χαρακτηριστικά τους.
Παρουσιάστε τις πληροφορίες μέσω
πολυμεσικής παρουσίασης. Εμπλουτίστε την με εικόνες που διασαφηνίζουν και που
σχετίζονται με το πληροφοριακό υλικό…..
2ο ΦΥΛΛΟ ΕΓΑΣΙΑΣ: «
Τοιχογραφίες»
1η Δραστηριότητα: ανοίξτε το λογισμικό «
Ιστόπολις», που βρίσκεται στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
και ακολουθείστε την εξής πορεία:
Ενότητες- Βυζαντινή-20. « ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ»
Διαβάστε το κείμενο παρουσίασης
και ανοίξτε την πολυμεσική παρουσίαση .
Κατόπιν προχωρήστε στη διερεύνηση των εξής ερωτημάτων:
Α) παρουσιάστε ένα σύντομο ορισμό
τους. Πού χρησιμοποιούνται;
Β) τις ανάγκες ποιας θρησκείας καλείται να υπηρετήσει; Στα χρόνια
ποιου μεγάλου αυτοκράτορα εμφανίστηκε
και πού εξαπλώθηκε; Η θρησκευτική ζωγραφική από ποιο γεγονός επηρεάστηκε και με
τι αντικαθίσταται;
Γ) σε ποια χρόνια αναβιώνει πάλι;
Παρουσιάστε τα σημαντικότερα τοιχογραφικά σύνολα, καθώς και τους αυτοκράτορες
που σχετίζονται με αυτά.
Δ) μελετήστε τις παρακάτω πηγές:
20.03 « Τρούλος»
Τι συμβολίζει; Τι απεικονίζει και
από ποιες μορφές περιβάλλεται; Τι συμβολίζουν αυτές;
Ε) διαβάστε την πηγή: 20.04 «
Κυρίως ναός»
Τι συμβολίζει; Οι τοιχογραφίες με τι θέματα
σχετίζονται, τι εκφράζουν και ποιους;
Στ) μελετήστε την πηγή: « Ιερό
βήμα»
Τι συμβολίζει; Από ποιους χώρους αποτελείται;
Δώστε τους σχηματικά. Με τι σχετίζεται η εικονογράφηση;
Δημιουργήστε πολυμεσική
παρουσίαση με εικόνες που θα συνοδεύουν το πληροφοριακό υλικό……
3ο ΦΥΛΛΟ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ: « ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ»
1η Δραστηριότητα: ανοίξτε το λογισμικό «
Ιστόπολις», που βρίσκεται στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
και ακολουθείστε την εξής πορεία:
Ενότητες- Βυζαντινή-12. « ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ»
Διαβάστε το κείμενο παρουσίασης
και ανοίξτε την πολυμεσική παρουσίαση .
Κατόπιν προχωρήστε στη διερεύνηση των εξής ερωτημάτων:
Α) Δώστε ένα σύντομο ορισμό
Β) ποια ήταν η καθιερωμένη γλώσσα
συγγραφής;
Γ) μέσω εννοιολογικού χάρτη
παρουσιάστε τις περιόδους της βυζαντινής γραμματείας.
Δ) ποια ήταν η αξία των έργων της
και ποιο ήταν το κύριο γνώρισμά της;
Ε) διαιρέστε την με βάση τη μορφή
και το περιεχόμενο. Προχωρήστε σε επιμέρους κατηγοριοποίηση των πεζών.
Στ) ποιος ήταν ο λόγος που οι
βυζαντινοί συγγραφείς θεωρούνται κατώτεροι της ελληνικής και ρωμαϊκής
αρχαιότητας; Τι αποτέλεσμα είχε αυτό; Άλλαξε κάτι στα νεότερα χρόνια;
Ζ) μελετήστε την πηγή: « Η
αντιγραφή βιβλίων στα μοναστήρια»
Με ποιον τρόπο γινόταν η
αντιγραφική εργασία σύμφωνα με το Θεόδωρο Στουδίτη;
Η) διαβάστε τις πηγές: 12.01 « Οι βυζαντινοί συγγραφείς της
αρχαιότητας», 12.02 « Η διάσωση της
αρχαίας ελληνικής γραμματείας»
Ποιο ήταν το πρότυπο τους και πως
αισθάνονταν οι βυζαντινοί συγγραφείς;
Ποια είναι η μεγάλη προσφορά των
βυζαντινών στην ιστορία του ευρωπαϊκού πνεύματος;
Ποια ήταν τα καθήκοντα των
βυζαντινών φιλολόγων;
Η
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου