ΦΥΛΛΑ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1ου
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ , ΤΟΥ 2ου ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΟΥ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ
ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΒΙΒΛΙΟ2. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1,16-17
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1.
Πού είχαν το ορμητήριο τους οι
Αθηναίοι και γιατί « κακως εποίουν» τη χώρα του βασιλιά;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.Πέρα από τη λεηλασία των πόλεων που
ανήκαν στους Πέρσες, σε ποιες άλλες ενέργειες προέβησαν οι Αθηναίοι;
……………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3.Γιατί ο Λύσανδρος εκπλει προς τον
Ελλήσποντο;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....................................................................................................................
4.ορμω, εποιουν, πλέω, αιρουμαι : Να γίνει Ε.Α. στο γ΄ενικό πρόσωπο
του Ενεστώτα και να γραφεί το γ΄πληθυντικό πρόσωπο του Παρατατικού.
|
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
|
|
|
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
|
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
|
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
|
ΕΥΚΤΙΚΗ
|
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.παρασκευάζομαι, αιρουμαι, ποιω,
εκπλέω: Να γίνει Χ.Α. στο β΄ενικό πρόσωπο ( στο 1ο και στο 3ο
ρήμα)και στο β΄πληθυντικό πρόσωπο ( στο
2ο και στο 4ο ρήμα) στην οριστική έγκλιση.
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
|
|
|
|
|
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
|
|
|
|
|
ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ
|
|
|
|
|
ΑΟΡΙΣΤΟΣ
|
|
|
|
|
ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ
|
|
|
|
|
ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ
|
|
|
|
|
6. ναυμαχία, πλοιον, βασιλεύς, πόλις, αφεστυκυια: Να γραφούν η γενική και δοτική
ενικού, καθώς και η δοτική και αιτιατική πληθυντικού.
ΓΕΝΙΚΗ
|
ΔΟΤΙΚΗ
|
ΔΟΤΙΚΗ
|
ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Με τις λέξεις του κειμένου να
σχηματίσετε παράγωγα τους στα νέα ελληνικά: ορμαω, ποιω, πλέω, αιρω,
αφισταμαι, ανάγομαι.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
8. Να βρείτε τον ετυμολογικά συγγενή
τύπο μέσα από το κείμενο για κάθε μία λέξη της νέας ελληνικής:
Κακοποίηση……………………. Αναίρεση………………… απόπλους………………………. Πλοίαρχος……………………………..
9. Να βρεθούν οι εμπρόθετοι
προσδιορισμοί του αποσπάσματος και να δηλωθεί η σημασία τους.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ,
ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΒΙΒΛΙΟ 2.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1, 18-21
ΦΥΛΛΟ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1.
Να
μεταφράσετε τα εξής αποσπάσματα:
«Προσβαλλόντες…..Λύσανδρος»
και « Εκειθεν…..εδειπνουντο».
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2.Καταγράψτε
τις βασικές κινήσεις του σπαρτιατικού στόλου συγκεντρωτικά στις παραγράφους
17-19.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.Σε ποιες
ενέργειες προέβησαν οι Αθηναίοι μετά την κατάληψη της Λαμψάκου;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
4.Τι
σήμαινε η κατάληψη της Λαμψάκου από το Λύσανδρο (α) για τους Αθηναίους, (β) για
τους Σπαρτιάτες; Να αξιολογήσετε τη στρατηγική αυτή κίνηση του Σπαρτιάτη
ναυάρχου.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Πως
κρίνετε από τον τρόπο αντίδρασης των Αθηναίων την επίδραση που άσκησε πάνω
τους η είδηση της κατάληψης της Λαμψάκου
από το Λύσανδρο.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. «Τά δε
ελεύθερα σώματα πάντα αφηκε Λύσανδρος»: Να αξιολογήσετε αυτήν την πράξη του Λυσάνδρου.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Ποια
πραγματολογικά στοιχεία μπορούμε να εξαγάγουμε από τις παραγράφους 18 και 19
(α) για τη διεξαγωγή του ναυτικού πολέμου και (β) για τον τρόπο ανεφοδιασμού
των εκστρατευτικών σωμάτων την εποχή εκείνη;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. ειμι (
γ΄πληθ.), ηγουμαι( α΄πληθ.), προσβάλλω και αγγέλλομαι( γ΄πληθ.): Να γίνει Ε. Α.
στο πρόσωπο που ζητείται στον Ενεστώτα.
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
|
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
|
ΕΥΚΤΙΚΗ
|
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.
ανάγομαι, αιρω(γ΄πληθ.), διέχω( β΄ενικό), προσβάλλω( α΄πληθ.): Να γίνει Ε.Α.
στον Αόριστο β΄.
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
|
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
|
ΕΥΚΤΙΚΗ
|
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10.ουσα,στρατιώτης,πλήρης,
σωμα, ποταμός: Να γραφούν οι πλάγιες πτώσεις ενικού και πληθυντικού αριθμού.
ΓΕΝΙΚΗ
|
ΔΟΤΙΚΗ
|
ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ
|
ΓΕΝΙΚΗ
|
ΔΟΤΙΚΗ
|
ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. βάλλω,
αγγέλλω, ηγουμαι, διέχω: Να γραφούν παράγωγα των ρημάτων στα ν.ε.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
12.
καταγωγή, παρουσία, αφηγητής, καταβεβλημένος, διάγγελμα, κατοχή, αρπαγή: Να
βρεθούν οι ετυμολογικά συγγενείς τύποι
μέσα από το αρχαίο κείμενο.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
13. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις με το χαρακτηρισμό
τους από συντακτική άποψη:
σύμμαχον
|
Τροπική μετοχή
|
Λακεδαιμόνιος
|
παράθεση
|
ουσαν
|
Επιθετική μετοχή
|
προσβαλλόντες
|
κατηγορούμενο
|
πλουσίαν
|
Χρονική μετοχή
|
πλέοντες
|
υποθετική μετοχή
|
αριστοποιουμένοις
|
Χρονική μετοχή
|
επισιτισάμενοι
|
Αιτιολογική μετοχή
|
ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΒΙΒΛΙΟ 2. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1, 22-24
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1.Να μεταφράσετε το απόσπασμα που σας δίνεται: «Λύσανδρος…. Επανήγοντο».
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.Να επισημάνετε τις εντολές του
Λυσάνδρου προς τους Σπαρτιάτες. Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το γενικότερο
σχέδιο στο οποίο εντάσσονται;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3. Ποια στάση τηρεί ο Λύσανδρος κατά
τη συνάντηση των δύο στόλων και ποιους σκοπούς, κατά τη γνώμη σας εξυπηρετεί η
τακτική του; Ήταν σωστή, κατά τη γνώμη σας η αναμονή του και γιατί;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. εποιει, επανήγοντο: Γιατί τα
ρήματα χρησιμοποιούνται στον Παρατατικό;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5.Πώς αντιμετωπίζουν οι Αθηναίοι τους
Σπαρτιάτες στο συγκεκριμένο απόσπασμα,
ποιοι παράγοντες καθορίζουν αυτήν τους τη συμπεριφορά και τι
προοικονομεί η στάση τους αυτή για την τελική έκβαση της ναυμαχίας;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
6. Ποια αδυναμία των Αθηναίων
εκμεταλλεύτηκε κατάλληλα ο Λύσανδρος και με ποιο τρόπο πέτυχε τη συστηματική
παρακολούθηση τους;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Ποια στοιχεία της πολεμικής
τακτικής του Λυσάνδρου μπορούμε να συναγάγουμε από το συγκεκριμένο κείμενο και
πως θα τον χαρακτηρίζαμε ως στρατηγό;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
8. νυξ, παράβλημα, τάξις, λιμήν,
ταχύς: Να γραφεί η γενική και η αιτιατική ενικού και πληθυντικού αριθμού.
ΓΕΝΙΚΗ
|
ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ
|
ΓΕΝΙΚΗ
|
ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.
Στα παρακάτω ρήματα να γίνει Χ.Α στην έγκλιση και στο πρόσωπο που
ζητείται:
Κελεύω( υποτακτική, γ΄ενικό), καθορω
( οριστική, γ΄πληθ.), παρατάσσομαι( ευκτική, β΄ενικό),παραβάλλω ( οριστική,
γ΄ενικό), αποπλέω( ευκτική, α΄πληθ.)
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
|
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
|
ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ
|
ΑΟΡΙΣΤΟΣ
|
ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ
|
ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10.Να κλιθούν τα παρακάτω ρήματα στο
χρόνο και στην έγκλιση που δίνονται:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
εσήμανεν
|
προειπεν
|
παρετάξαντο
|
κινήσοιτο
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
επανήγοντο
|
11.ορω, κινουμαι, βαίνω,τάσσομαι: Να
γραφούν παράγωγα τους στα νέα ελληνικά.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
12. Για κάθε μία λέξη της νέας ελληνικής να βρεθεί ο ετυμολογικά συγγενής της τύπος μέσα
από το αρχαίο κείμενο:
Τάγμα…………………….. αγγελία………………… ακίνητος………………… παραβάτης……………………………
Καθημερινός……………………………… όραση………………………… πλωτός………………….. επιβίβαση……………………………….
13.Να εντοπιστούν και να
χαρακτηριστούν ( είδος, συντακτικός ρόλος, εισαγωγή και εκφορά) οι
δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις του κειμένου.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΒΙΒΛΙΟ 2. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1, 25-27
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1.Να μεταφράσετε το εξής απόσπασμα: «Αλκιβιάδης… προς πόλιν».
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.Με ποιους τρόπους ο λόγος του Ξενοφώντος αποκτά σαφήνεια και συντομία
στην παράγραφο 25;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….......
3. ‘Ηταν σωστές, κατά τη γνώμη σας οι συμβουλές του Αλκιβιάδη προς τους
Αθηναίους στρατηγούς; Πώς επιχειρηματολογεί ο ίδιος όπως φαίνεται στο κείμενο,
υπέρ των συμβουλών αυτών;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Γιατί οι Αθηναίοι
είχαν διασκορπιστεί στη Χερσόνησο; Τι
μπορούμε να συμπεράνουμε για τη στρατηγική τους;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5. Πώς κρίνετε την αντιμετώπιση που είχε ο Αλκιβιάδης; Πώς δικαιολογείται αυτή η προσβλητική
συμπεριφορά των Αθηναίων στρατηγών απέναντί του;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
6.Να
συμπληρωθεί ο παρακάτω πίνακας με τις πτώσεις που λείπουν:
|
|
ΕΝΙΚΟΣ
|
ΑΡΙΘΜΟΣ
|
|
|
|
Το
τειχος
|
|
|
|
|
|
|
|
Του
αιγιαλου
|
|
|
|
|
|
|
|
Τω
λιμένι
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ημέραν
|
|
ασπίδα
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ
|
ΑΡΙΘΜΟΣ
|
|
|
|
|
|
|
κατιδόντες
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
εκβεβηκόσι
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.Στα παρακάτω ρήματα
να κλιθούν οι εγκλίσεις στο χρόνο που βρίσκονται:
|
|
σχοίην
|
|
|
εκβέβηκα
|
|
|
|
ναυμαχήσοιμι
|
|
ωρμει
|
|
|
|
|
ποίει
|
|
|
|
κατίδη
|
|
|
|
|
|
|
αντανήγεν
|
|
|
|
|
|
στρατηγωμεν
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
εκελεύσατε
|
|
|
|
|
|
επιπλέουσι
|
|
|
|
|
|
8. Να γίνει Χ.Α. στους παρακάτω
ρηματικούς τύπους:
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
|
βούλησθε
|
|
έχοντας
|
|
|
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
|
|
|
|
|
|
ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ
|
|
|
|
|
|
ΑΟΡΙΣΤΟΣ
|
|
εκέλευσαν
|
|
κατιδών
|
είπε
|
ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ
|
|
|
|
|
|
ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ
|
|
|
|
|
|
9.Εντοπίστε και χαρακτηρίστε
συντακτικώς τα απαρέμφατα και τις μετοχές των παραγράφων 25-27.
10. Για κάθε μία από τις παρακάτω
λέξεις του κειμένου σχηματίστε παράγωγα τους στα ν.ε.:
Κατιδών:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Έχοντας:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
παρήνει:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
επιλέουσι:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
εκβεβηκότας:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
πόλει:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
11. Να βρείτε με ποιες λέξεις του
κειμένου είναι ομόρριζες οι λέξεις της ν.ε.:
Παροχή………………………….. ανάβαση………………………….. διασκέδαση………………………………. Σχέση………………………………..
Ουσία……………………………. Πολίτης………………………………
περιφρόνηση………………………………. Εισακτέος……………………………
Ορμίσκος…………………………… ναυτικός…………………………… πλωτός…………………………….. λεξικό………………… βαθμίδα………………. Συναίνεση…………………………….. άβουλος………………………………
ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΒΙΒΛΙΟ 2. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1, 28-29
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1.Να μεταφράσετε το εξής
απόσπασμα «Κόνων ..τά γεγονότα».
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2. Μπορείτε να εξηγήσετε σε λίγες
γραμμές το σχέδιο του Λυσάνδρου; Πώς κρίνετε τις εντολές προς τα πληρώματα των
πλοίων του;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3. Γιατί είχε επιτυχία ο αιφνιδιασμός
του Λυσάνδρου; Ποιο αποτέλεσμα είχε;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.Ποια προτερήματα είχε ο Λύσανδρος
ως στρατηγός;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Σε ποιους παράγοντες οφείλεται η
ήττα των Αθηναίων στους Αιγός Ποταμούς;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
6. Τι σήμαινε για τους Αθηναίους η
καταστροφή του στόλου τους στους Αιγός Ποταμούς;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
7.Γιατί ο Κόνων αφαίρεσε τα μεγάλα ιστία από τα πλοία του Λυσάνδρου;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. Ποιες ήταν οι ενέργειες του Κόνωνα
και πως δικαιολογούνται; Γιατί δε συνοδεύει την Πάραλο στην Αθήνα;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
9. Ποια ήταν τα ιερά πλοία των
Αθηναίων;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………
10. Να μεταφέρετε τους παρακάτω
τύπους στην ίδια πτώση στον άλλο αριθμό:
Την ταχίστην………………………… ιδών…………………………… τον επίπλουν…………………………. Τάς ναυς………………………………
Των ανθρώπων…………………………………… τους άνδρας………………………………….. τά
τειχύδρια………………………………………….
Ταις ναυσίν…………………………………….. τά πράγματα……………………………………. Την
άκραν……………………………….
Των νεων…………………………………… τά γεγονότα……………………………………
11.Να γίνει Ε.Α. στο πρόσωπο και στο
χρόνο που δίνεται στα παρακάτω ρήματα:
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
|
εσήμανε
|
|
|
έφυγον
|
|
ελαβε
|
|
ανήχθησαν
|
|
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
|
|
|
συλλέγωμεν
|
|
Πεφευγότες
ητε
|
|
|
|
|
ΕΥΚΤΙΚΗ
|
|
Σεσημαγκώς
είη
|
|
|
|
|
λήψοιτο
|
|
|
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
αναγαγου
|
12. Να γίνει Χ.Α. στα παρακάτω
ρήματα:
|
|
|
|
ανάγονται
|
|
|
|
απέπλει
|
|
|
|
|
|
|
εσήμανε
|
Εφυγον
( γ΄πληθ.)
|
|
|
|
|
|
είληφε
|
|
|
|
|
|
|
|
12. εσήμανε, βοηθειν, έλαβε, συνέλεξε
διεφθαρμένα: Να σχηματιστούν παράγωγα τους στα ν.ε.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
13. Με ποιες λέξεις του κειμένου
είναι ομόρριζες οι λέξεις της ν.ε.;
Σημάδι…………………………. Πεζικό…………………………. Αγωγή………………………… παραλαβή……………………… φυγάς……………….
Καταφύγιο…………………………………. Κατάσχεση………………………………… υπόσχεση…………….......
Βοήθεια………………………. Συλλογή……………………………… επίγνωση…………………………………
καταγγελία…………………………….
14. Να εντοπιστούν και να
χαρακτηριστούν συντακτικώς οι εμπρόθετοι προσδιορισμοί του κειμένου.
ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΒΙΒΛΙΟ 2. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1, 30-32
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1.
Να μεταφράσετε το εξής απόσπασμα «Ελέγετο…απέσφαξεν».
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.Να σχολιάσετε τον τρόπο με τον
οποίο ο Λύσανδρος ειδοποιεί τις αρχές της Σπάρτης για τη μεγάλη του νίκη.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3.Ποια εγκλήματα πολέμου αναφέρονται
σε βάρος των Αθηναίων; Ποια απόφαση είχαν λάβει οι Αθηναίοι, αν νικούσαν στη ναυμαχία;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………..
4.Γιατί ο Λύσανδρος συγκαλεί σε
συνέλευση τους συμμάχους;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5. Πώς κρίνετε την
απόφαση του Λυσάνδρου και των συμμάχων του να καταδικάσουν σε θάνατο μόνο τους
Αθηναίους αιχμαλώτους;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Ποιο το ερώτημα που
ο Λύσανδρος απηύθυνε στο Φιλοκλή; Γιατί από τους συλληφθέντες Αθηναίους σώθηκε
μόνο ο Αδείμαντος;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Να συμπληρωθεί ο
παρακάτω πίνακας με τις πτώσεις που λείπουν:
|
|
|
|
ΕΝΙΚΟΣ
|
ΑΡΙΘΜΟΣ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
μέγας
|
|
|
παντός
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
έλληνι
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
πολύν
|
|
|
χείρ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ
|
ΑΡΙΘΜΟΣ
|
|
|
|
|
|
|
|
άνδρες
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ψηφισμάτων
|
|
|
|
|
|
|
|
|
τριήρεσι
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ταυτα
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Να γίνει Χ.Α. στους
παρακάτω ρηματικούς τύπους:
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
|
|
|
|
βουλεύεσθαι
|
|
|
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
|
|
|
|
|
|
|
ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ
|
|
|
|
|
|
|
ΑΟΡΙΣΤΟΣ
|
έπεμψε
|
αθροίσας
|
|
|
|
αρξάμενος
|
ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ
|
|
|
κεκέλευκε
|
|
Εψηφισμένοι
ησαν
|
|
ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ
|
|
|
|
|
|
|
9. Να γίνει Ε.Α. στο
πρόσωπο και στο χρόνο που δίνεται στα παρακάτω ρήματα:
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
|
πέμπετε
|
|
κεκέλευκασιν
|
|
|
εψήφισαι
|
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
|
|
αθροίσωμεν
|
|
|
|
|
ΕΥΚΤΙΚΗ
|
|
|
|
Βουλεύσαιτο
|
αρξοίμεθα
|
|
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
|
|
|
|
|
|
|
10. Να γίνει Ε.Α στον
Αόριστο β΄ στο πρόσωπο που δίνεται στα παρακάτω ρήματα:
|
|
|
απηγον
|
|
|
|
επαθε
|
φύγης
|
|
|
|
αφίκησθε
|
|
|
|
|
κατάσχοιμεν
|
|
|
|
γένοισθε
|
|
|
|
|
λαβέ
|
|
|
|
ερου
|
|
11. Να εντοπιστούν και
να χαρακτηριστούν συντακτικώς οι μετοχές και οι εμπρόθετοι προσδιορισμοί του
κειμένου.
12.επεμψε, εγίγνοντο,
εψηφισμένοι ησαν, κρατήσειεν προδουναι: Να σχηματιστούν παράγωγα τους στα ν.ε.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
13. Με ποιες λέξεις του
κειμένου είναι ομόρριζες οι λέξεις της ν.ε.:
Ανάγωγος…………………………… εισαγγελία…………………………….. γενέτειρα………………………
νόμος………………. Άφθαρτος………………………… χειρολαβή…………………………….. πομπή…………………………..
Βουλευτής……………………….. καταψήφιση…………………………… καταδότης………………………
ερώτημα……………….
Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου