Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2014

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΟ 3ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ




ΞΕΝΟΦΩΝΤΑΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΒΙΒΛΙΟ 2, ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3, 50-51
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1.      Να μεταφράσετε την  παράγραφο  50.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2.        Ποιες πρακτικές χρησιμοποιεί ο Κριτίας στην παράγραφο 50, για να πετύχει την καταδίκη του Θηραμένη;
……………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3.       
Ποιοι είχαν το δικαίωμα να καταδικάζουν σε θάνατο την εποχή των τριάκοντα και ποιους μπορούσαν να καταδικάσουν; .……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

4.       Πώς κρίνετε την απόφαση του Κριτία να διαγράψει το Θηραμένη από τον κατάλογο των 3000 και να τον καταδικάσει σε θάνατο ως εχθρό του ολιγαρχικού πολιτεύματος;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5.         Ποιες φράσεις δείχνουν ότι ο Κριτίας και οι υπόλοιποι τριάκοντα ακυρώνουν τη βουλή;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………




6.      Γιατί οι τριάκοντα τύραννοι διέβαλαν το Θηραμένη στους βουλευτές; Πως δέχτηκαν οι βουλευτές την ομιλία του Θηραμένη;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

7.      Πως αντέδρασε ο  αιμοδιψής Κριτίας στο ευνοϊκό για το Θηραμένη κλίμα που φάνηκε ότι δημιούργησε η ομιλία του;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

8.      Γιατί ο Κριτίας διέγραψε το Θηραμένη από τον κατάλογο των τριών χιλιάδων έμπιστων ολιγαρχικών;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

9.      Να αναλυθεί ο παραγωγικός συλλογισμός της παραγράφου 51.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

10.  Να χαρακτηριστεί ο Κριτίας από τις ενέργειες και τα λόγια του.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

11.  Να γραφεί η ίδια πτώση στον ίδιο αριθμό και να κλιθεί ο ίδιος αριθμός στις παρακάτω λέξεις: ειπών, τουτο, διαλεχθείς, προστάτου, ορων, άνδρα, των όντων, μηδένα, της ψήφου.



























































12.  Να γίνει Χ.Α στους παρακάτω ρηματικούς τύπους:

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ




δει
αποθνήσκειν
όντων
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ







ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ







ΑΟΡΙΣΤΟΣ
ειπών
Επαύσατο
εγένετο
ηγησάμενος



ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ







ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ








13.  Να  αναγνωριστούν οι δευτερεύουσες προτάσεις του κειμένου: είδος, συντακτικός ρόλος, εισαγωγή, εκφορά, καθώς και οι μετοχές.

14.  Στα παρακάτω ρήματα να γραφούν οι τύποι που ζητούνται:

Γίγνομαι:………………………… …………………………….( γ΄ενικό υποτακτικής/ ευκτικής Ενεστώτα)
Φεύγω:…………………………..  ……………………………( β΄ενικό οριστικής Ενεστώτα και Παρακειμένου)
Έχω:………………………   ………………………   …………………………..   …………………………..
( γ πληθ. οριστ. Ενεστώτα, μετοχή Ενεστώτα αρσενικού γένους, β΄ενικό προστακτικής Αορίστου β΄, γ΄ενικό οριστικής Παρακειμένου)
Λέγω:…………………………..     …………………………..  ……………………………..  …………………………….
 ( β΄ενικό προστακτικής  Ενεστώτα, απαρέμφατο Ενεστώτα, γ΄πληθ. υποτακτικής Αορίστου β΄, γ΄ενικό ευκτικής Παρακειμένου)
Ορω:…………………………….  ……………………………..  …………………………………  ……………………………..
( β΄ενικό οριστικής Μέλλοντα, γ΄ενικό προστακτικής Αορίστου β΄, γ΄πληθ. οριστικής Παρακειμένου, β΄ενικό οριστικής Υπερσυντελίκου)
Θνήσκω:………………………………  ……………………………………..  ……………………………. ……………………………….
( γ΄ενικό ευκτικής Ενεστώτα, β΄πληθ. οριστικής Παρατατικού, α΄πληθ. ευκτικής Αορίστου β΄, α΄ενικό οριστικής Παρακειμένου)

15.  Για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις της ν.ε. να βρεθεί ο ετυμολογικά συγγενής της τύπος μέσα από το αρχαίο κείμενο:

πάψιμο……………………………… βούληση………………………..  έπος…………………………
 παρεκτροπή……………………………  κάθετος………………………   γενετικός……………………………..
  καταψήφιση……………………………  νόμισμα………………………………  υπέροχος……………………………
   αόρατος……………………………..   άβουλος……………………………… φυγή…………………. Ένοχος……………….
 λογικός…………………………  δόγμα………………… θάνατος…………………… αλοιφή………………………..
εξουσία…………………………. Προφήτης………………………….. πασάλειμμα……………………. Εξιτήριο………………….. εξήγηση…………………………….. απρόσιτος…………………………

16.  Να γράψετε παράγωγα στα νέα ελληνικά για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις  της α.ε.:

Επαύσατο……………………………………………………………………………………………………………………………………….
Διαψηφίζεσθαι……………………………………………………………………………………………………………………………….
Προσελθών…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Αποθνήσκειν………………………………………………………………………………………………………………………………….



                                                                       
                                                      
ΞΕΝΟΦΩΝΤΑΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΒΙΒΛΙΟ 2, ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3,  52-54
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
17.  Να μεταφράσετε την  παράγραφο  54.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

18.    Πώς χαρακτηρίζει τους τριάκοντα τυράννους ο Θηραμένης και γιατί;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 3.Να  ερμηνευτούν οι παρακάτω φράσεις του κειμένου:
« ουδέν μοι αρκεσει όδε ο βωμός», « ουδέν το εμόν όνομα…. Εκάστου» ( παράγραφος 53).
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

4.      Πώς αντέδρασε ο Θηραμένης, όταν ο Κριτίας αυθαίρετα τον διέγραψε από τον κατάλογο των τριών χιλιάδων έμπιστων ολιγαρχικών και τον καταδίκασε σε θάνατο;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5.        Τι γνωρίζετε για την αρχή των Έντεκα;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

6.      Να αναπτυχθεί ο επαγωγικός συλλογισμός των παραγράφων 52-53.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

7.      Οι παρακάτω λέξεις να κλιθούν στον ίδιο αριθμό: ακούσας, εγώ, άνδρες, πάντων, υμων, την κρίσιν, ουτοι, όδε, ο βωμός, ουδέν, όνομα, ο κηρυξ, τοις υπηρέταις, λαβόντες.

ονομαστική







γενική







δοτική







αιτιατική







κλητική







ονομαστική







γενική







δοτική







αιτιατική







κλητική








8.      Να γίνει παραθετική αντικατάσταση στους παρακάτω τύπους:
θετικός



καλοί
 αγαθοί
συγκριτικός





υπερθετικός
εννομώτατα
αδικότατοι
ασεβέστατοι


θετικός





συγκριτικός
ευεξαλειπτότερον




υπερθετικός

θρασυτάτου
αναιδεστάτου





9.      Να γίνει Χ.Α στους παρακάτω ρηματικούς τύπους:

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ

βούληται


θαυμάζω
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ





ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ





ΑΟΡΙΣΤΟΣ
ακούσας

έγραψαν
επιδειξαι

ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ





ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ





ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ



πράττετε

ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ





ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ
βοηθήσετε




ΑΟΡΙΣΤΟΣ

λαβόντες
απαγαγόντες


ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ





ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ






10.  Να γίνει Ε.Α. στο πρόσωπο και στο χρόνο που δίνεται στα παρακάτω ρήματα:
οριστική

βούλεται
έγραψαν


πέπραχας
υποτακτική
ακούση





ευκτική



βοηθήσοιτε
λάβοις

προστακτική







11.  Να  αναγνωριστούν οι παρακάτω προτάσεις του κειμένου:
« ότι…. Ο βωμός», « ότι… ασεβέστατοι», « ει μη … γιγνώσκοντες», « ότι.. εκάστου».

12.  Να αναγνωριστούν συντακτικά οι παρακάτω λέξεις  και φράσεις του κειμένου:
Ταυτα, υμων, κατά τουτον, την κρίσιν,  περί των εν τω καταλόγω, ασεβέστατοι, ω άνδρες, του θρασυτάτου, λαβόντες.

13.  Για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις της ν.ε. να βρεθεί ο ετυμολογικά συγγενής της τύπος μέσα από το αρχαίο κείμενο:
 αυτάρκης……………………………… προκριματικός……………………….. άγνοια…………………………
 παραλήπτης……………………………  δικαιοσύνη………………………  ευσέβεια……………………………..
  ανάγωγος……………………………  ασύλληπτος………………………………  σύμπραξη……………………………
   χορηγός……………………………..

14.  Με τις παρακάτω λέξεις της α.ε να σχηματίσετε παράγωγα στα ν. ε. :

Έγραψαν…………………………………………………………………………………………………………………………………..
Επιδειξαι……………………………………………………………………………………………………………………………………
Λαβόντες…………………………………………………………………………………………………………………………………..
Εξαλείφειν………………………………………………………………………………………………………………………………….
Αρκέσει……………………………………………………………………………………………………………………………………….




                                                                      





                                                     



ΞΕΝΟΦΩΝΤΑΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΒΙΒΛΙΟ 2, ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3,  55-56
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
19.  Να μεταφράσετε το απόσπασμα: « Ως δε ταυτα ειπεν…. Έχοντες παρησαν».
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

20.     Γιατί η Βουλή έμενε αδρανής, ενώ  έβλεπε να διαπράττονται εις βάρος του Θηραμένη τόσο άδικες πράξεις; Πώς χαρακτηρίζετε τη στάση τους;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

21.  Γιατί ο Κριτίας διέταξε τους νεαρούς παρακρατικούς που ήταν οπλισμένοι με ξιφίδια να μπουν μέσα στη βουλή και να πάρουν θέση κοντά στα κιγκλιδώματα;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
22.  Ποιοι τραβούσαν από το βωμό το Θηραμένη; Γιατί ο Θηραμένης είχε καταφύγει στο βωμό;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

23.  Γιατί ο Θηραμένης κραύγαζε δυνατά και με δυνατή φωνή δήλωνε τα παθήματα του, καθώς οι υπηρέτες τον έδερναν διαμέσου της αγοράς;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

24.  Ποιες κρίσεις διατυπώνει τελικά ο Ξενοφών για το Θηραμένη;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

25.  Οι παρακάτω λέξεις να κλιθούν στον  αντίθετο αριθμό:  του βωμου, τά γιγνόμενα, η βουλή, μεγάλη τη φωνη, οια, αποφθέγματα, το παιγνιωδες.

ονομαστική







γενική







δοτική







αιτιατική







κλητική








8.Στα παρακάτω ρήματα να γραφούν οι τύποι που ζητούνται:
Επικαλουμαι:………………………………  ………………………………… ( γ΄ενικό οριστικής Ενεστώτα και Παρακειμένου)
Καθορω……………………………….  ……………………………………….( γ΄πληθ. οριστικής Ενεστώτα και Παρατατικού)
Ειχεν………………………………..  ………………………………………( β΄πληθ. οριστικής Παρακειμένου και Υπερσυντελίκου)
Απηγαγον………………………………..  ………………………………………( α΄πληθ. ευκτικής Ενεστώτα και Μέλλοντα)
Αποθνήσκειν…………………………… ……………………………………….. ( β΄ενικό οριστικής  Παρακειμένου και Υπερσυντελίκου)
Αγνοω…………………………….   ………………………………… ( γ΄ενικό οριστικής Ενεστώτα και Παρατατικού)
Απολιπειν……………………….. ………………………….. ( γ΄πληθ. υποτακτικής Αορίστου β΄και Παρακειμένου)


9.      Να αναγνωριστούν συντακτικά οι παρακάτω λέξεις  και φράσεις του κειμένου:
 Από του βωμου, τά γιγνόμενα, Σατύρω, του βουλευτηρίου, των φρουρων, έχοντες, δια της αγορας, αποθνήσκειν, Κριτία, αποφθέγματα, αξιόλογα, του ανδρός.

10.  Για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις της ν.ε. να βρεθεί ο ετυμολογικά συγγενής της τύπος μέσα από το αρχαίο κείμενο:
  δώρο………………………………  εκκλησία………………………..  ευγενής…………………………
  ανελκυστήρας……………………………   εικόνα………………………   έγκλημα……………………………..
   οφθαλμός……………………………   αιμοδότης………………………………   πολιούχος……………………………
    συνέχεια……………………………..   διαδήλωση…………………………….. διερωτώμαι…………………..
εξαναγκασμός……………………………. Λείψανο…………………………… λιποθυμία……………………………….
Επανάσταση…………………………συμπαθητικός…………………………….. θανάσιμος…………………………….
Συμπόσιο……………………………. Σταθερός………………………………..





                                                                        Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ
                                                        ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου