ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ_ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ_ergasia_technikes
ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΠ/ΣΗ
ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ: «ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΠΝΕΥΜΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ»
Μία διδασκαλία για μαθητές Α΄ Γυμνασίου
στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας σε συνδυασμό με το μάθημα της Ιστορίας
Ονοματεπώνυμο: ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
Είμαι
Φιλόλογος, διορισμένη στο Γυμνάσιο Εμπεσού [Ν. Αιτ/νίας]. Μεταξύ των μαθημάτων
που μου έχουν αναθέσει είναι και αυτά της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Αρχαίας
Ιστορίας στην Α΄ Γυμνασίου. Με αφορμή λοιπόν την ενότητα «Οι Πανελλήνιοι
δεσμοί» στην οποία γίνεται αναφορά στη διεξαγωγή των Ολυμπιακών αγώνων, καθώς
και της ενότητας 8 στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας όπου στις δραστηριότητες
παραγωγής λόγου τίθενται θέματα και προβληματισμοί σχετικοί με το αθλητικό
πνεύμα και το ολυμπιακό ιδεώδες σκέφτηκα να σχεδιάσω τη διδασκαλία που μας
ζητήσατε πάνω σε αυτήν τη θεματολογία.
Θέμα
διδασκαλίας: «ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΠΝΕΥΜΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ»
ΣΥΝΤΟΜΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αντικείμενο
της προγραμματισμένης διδασκαλίας μας είναι οι Ολυμπιακοί αγώνες και γενικά ο
αθλητισμός. Σκοπός μας είναι οι μαθητές να γνωρίσουν πως ξεκίνησαν στην αρχαία
Ελλάδα και οι πρώτοι αγώνες έγιναν το 776 π.Χ. Τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια
στην Ολυμπία προς τιμήν του Δία. Διαρκούσαν πέντε ημέρες. Δικαίωμα συμμετοχής
είχαν μόνο οι ελεύθεροι Έλληνες πολίτες. Αποκλείονταν οι ξένοι, οι δούλοι, οι
ιερόσυλοι, οι φονιάδες, καθώς και οι γυναίκες. Κατά τη διάρκεια τους
σταματούσαν οι εχθροπραξίες και αναβάλλονταν οι θανατικές ποινές. Οι νικητές
στεφανώνονταν και όταν επέστρεφαν στην πόλη τους οι κάτοικοι τους τιμούσαν,
γκρεμίζοντας ένα μέρος από το τείχος της. Οι τελευταίοι Ολυμπιακοί αγώνες
έγιναν το 393 μ.Χ. Τους κατήργησε ο βυζαντινός αυτοκράτορας Θεοδόσιος. Τους
αναβίωσε μετά από 15 αιώνες ο Γάλλος Pieree de Coubertin. Η πρώτη ολυμπιάδα τελέστηκε
το 1896 στην Αθήνα. Έκτοτε η έναρξη
γίνεται με το άναμμα της ολυμπιακής φλόγας στην Ολυμπία και μεταφέρεται
από τους αθλητές στην πόλη που τους έχει αναλάβει.
Επίσης
θα διερευνήσουμε τη σημασία γενικά του αθλητισμού, επισημαίνοντας τη θετική
συμβολή του στην τόνωση της ευεξίας, στη στήριξη της υγείας, αλλά και στην
ανάπτυξη των πνευματικών δυνάμεων όπως: κρίση, αντίληψη, μνήμη, προσοχή. Επίσης
συντελεί στην επίγνωση της αυτογνωσίας
και ηθικοποιεί τη συμπεριφορά μέσω της διαρκούς άσκησης, της υπομονής,
αντοχής, τόλμης, της ισχυρής θέλησης, επιμονής, αυτοκυριαρχίας, της
αυτοπεποίθησης, αλλά και του σεβασμού του αντιπάλου, αναγνωρίζοντας την αξία
του. Καλλιεργεί την άμιλλα και την ταπεινοφροσύνη. Διδάσκει την αξία της
συνεργασίας, της αλληλεγγύης, της συλλογικότητας, της συνέπειας. Οδηγεί στην
περιστολή του ατομικισμού και του υπέρμετρου ανταγωνισμού. Τέλος χάρη σε αυτόν
εδραιώνεται η παγκόσμια ειρήνη, φιλία, συναδέλφωση και μέσω των διεθνών
ολυμπιακών συναντήσεων απαλλασσόμαστε από προκαταλήψεις και ρατσιστικές
αντιλήψεις.
Κατόπιν
θα επισημανθούν τα αρνητικά φαινόμενα που τον πλήττουν όπως η
εμπορευματοποίηση, η απώλεια ερασιτεχνισμού, η οπαδοποίηση, ο φανατισμός, η
βία, η χρήση αναβολικών ουσιών, καθώς και οι προτάσεις αντιμετώπισης τους π.χ.
η καλλιέργεια φίλαθλου πνεύματος μέσω της παιδείας, η αποεμπορευματοποίηση του
μέσω της έμφασης στον ερασιτεχνικό αθλητισμό των λαϊκών αθλημάτων. Παράλληλα
και το κράτος θα πρέπει να παρέμβει δυναμικά και σε συνεργασία με άλλα κράτη να
περιορίσει εκδηλώσεις τέτοιων φαινομένων και να επιβάλλει αυστηρούς νόμους σε
όσους καπηλεύονται τον αθλητισμό προς εξυπηρέτηση ιδιοτελών σκοπών και προώθηση
οικονομικών συμφερόντων.
Επιμέρους θέματα
1)ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΘΕΣΜΟ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ
ΑΓΩΝΩΝ
ΣΤΟΧΟΙ
Α)ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ: να
αποκτήσουν κάποιες βασικές γνώσεις γύρω από τους ολυμπιακούς αγώνες και
συγκεκριμένα πότε, που και ποιός τους ξεκίνησε. Επίσης να γνωρίσουν το κλίμα
διεξαγωγής τους, τα αθλήματα στα οποία
αγωνίζονταν τότε, το έπαθλο των νικητών, καθώς και πότε σταμάτησαν και ποιός
τους αναβίωσε πάλι. Να κατανοήσουν τη
διαφορά στη διοργάνωση των ολυμπιακών αγώνων τότε και σήμερα.
Β) ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ:
1.
να αναπτύσσουν ικανότητες εντοπισμού,
αξιολόγησης, οργάνωσης και σύνθεσης των πληροφοριών
2.
να αναπτύξουν την καλλιτεχνική τους κλίση
3.
να γνωρίσουν τον κόσμο των γραπτών πηγών
4.
να ασκηθούν στη λήψη σημειώσεων και στο γραπτό
λόγο
5.
να μάθουν στον ομαδικό τρόπο εργασίας, στη
συνεργασία, συλλογικότητα, να αποκτήσουν αίσθημα υπευθυνότητας, αλληλοβοήθειας
και κοινωνικής αλληλεγγύης.
Γ) ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΤΑΣΕΩΝ: να εκτιμήσουν την προσφορά των Ελλήνων στο θεσμό των ολυμπιακών αγώνων και να
αισθανθούν περήφανοι ως λαός. Επίσης να αποδεχτούν την αξία του ολυμπιακού
πνεύματος ως παγκόσμιου θεσμού που συντελεί στην παγκόσμια ειρήνη και
συναδέλφωση των λαών, απορρίπτοντας παράλληλα οποιοδήποτε εθνικιστική και
ρατσιστική συμπεριφορά.
Προκειμένου
να εξεταστεί το παραπάνω θέμα θα αξιοποιήσουμε τη διδακτική τεχνική της βιβλιογραφικής έρευνας. Να σημειωθεί ότι η έρευνα θα υλοποιηθεί σε χρόνο εκτός
διδακτικού ωραρίου. Πρέπει να τονιστεί ότι το σχολείο στο οποίο διδάσκω είναι
δυσπρόσιτο και οι μαθητές προέρχονται από διαφορετικά χωριά, στα οποία δεν
υπάρχει πρόσβαση στο διαδίκτυο. Επίσης το μορφωτικό επίπεδο των γονέων είναι
χαμηλό κάτι που σημαίνει ότι οι μαθητές στερούνται στο σπίτι τη δυνατότητα
μελέτης επιστημονικών βιβλίων, εφημερίδων, εγκυκλοπαιδειών από τα οποία θα
μπορούσαν να αντλήσουν πληροφορίες. Για τους παραπάνω λόγους το υλικό το οποίο
θα επεξεργαστούν θα τους το έχω μοιράσει εγώ. Επίσης οι μαθητές θα χωριστούν σε ομάδες με κριτήριο το
χωριό στο οποίο διαμένουν, για να είναι εφικτή η απογευματινή τους συνάντηση.
Κατά τη
διάρκεια λοιπόν του μαθήματος θα μοιραστεί στους μαθητές το φωτοτυπημένο υλικό
και θα συσταθούν οι μικρές ομάδες. Θα διανεμηθεί επίσης και ένα φύλλο εργασίας
το οποίο θα πρέπει να συμπληρώσουν, αφού μελετήσουν το υλικό. Αυτό το φύλλο θα πρέπει να το φέρουν συμπληρωμένο στο
επόμενο μάθημα, για να ξεκινήσουμε την επεξεργασία του θέματος μας. Θα δοθούν
οι απαραίτητες οδηγίες μελέτης και επεξεργασίας του υλικού μέσω μίας σύντομης
εισήγησης.
ΦΥΛΛΟ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΘΕΣΜΟ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ
1.Πότε.
που και ποιός θεωρείται ο ιδρυτής των ολυμπιακών αγώνων;
2.Κάθε
πότε διεξάγονταν οι αγώνες; Ποιοί είχαν δικαίωμα συμμετοχής και ποιοί
αποκλείονταν;
3.Μέσα
σε ποιό κλίμα υλοποιούνταν;
4.Ποιά
αθλήματα υπήρχαν;
5.Τι
κέρδιζε ο νικητής; Πως τον τιμούσαν οι συμπατριώτες του;
6.Πότε,
ποιός και γιατί κατήργησε τους ολυμπιακούς αγώνες;
7.Με
ενέργειες ποιού και πότε αναβίωσαν πάλι; Που έγινε η πρώτη ολυμπιάδα μετά την
αναβίωση των αγώνων;
8.Ποιός
έχει την ευθύνη για την τέλεση τους πλέον; Με ποιόν τρόπο γίνεται η έναρξη και
σε ποιό μέρος;
9.Διαφορές
μεταξύ αρχαίων και σύγχρονων ολυμπιακών αγώνων.
10.Να
ζωγραφίσουν κάποιο ολυμπιακό άθλημα {προαιρετικά}.
Θα
ζητηθεί επίσης από τους μαθητές να σκεφτούν κάποια πράγματα γύρω από το
σύγχρονο αθλητισμό {σημασία, είδη αθλημάτων, προβλήματα και τρόποι
αντιμετώπισης} προκειμένου στις επόμενες διδακτικές ώρες ,έχοντας ως βάση κάποιο
υλικό να γίνει η διαπραγμάτευση του θέματος.
Αφού
λοιπόν οι μαθητές μας έχουν απαντήσει τις ανοιχτές ερωτήσεις κυρίως σύντομης
απάντησης που περιέχονται στο φύλλο εργασίας, μελετώντας τις γραπτές πηγές που
τους δόθηκαν και αφού έχουν συλλέξει υλικό για τον αθλητισμό στην επόμενη
διδακτική ώρα θα ξεκινήσουμε την επεξεργασία και των υπόλοιπων υποθεμάτων του
αντικειμένου μας.
Θα
αρχίσουμε με την παρουσίαση των πληροφοριών που κατέγραψαν οι μαθητές σχετικά
με τους ολυμπιακούς αγώνες. Παράλληλα θα γίνεται προβολή power-point που θα
έχω ετοιμάσει, στηριζόμενη στα παραπάνω ερωτήματα. Ακόμη θα διανεμηθεί στους
μαθητές και πρόσθετο έντυπο φωτογραφικό υλικό σχετικά με τα αθλήματα των
ολυμπιακών αγώνων, καθώς και σκηνές τέλεσης τους. Στο τέλος θα γίνει μία
σύντομη εισήγηση, για να συνοψίσω τα
κυριότερα σημεία.
Διδακτικές
τεχνικές: βιβλιογραφική έρευνα, ερωτήσεις, εισήγηση.
Εποπτικά
μέσα: έντυπο υλικό, ανακλαστικός προβολέας προκειμένου να γίνει πιο παραστατική
η διδασκαλία.
Διάρκεια:
15-20 λεπτά.
2) «ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ»
ΣΤΟΧΟΙ
Α) ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ: να
κατανοήσουν τη θετική συμβολή του αθλητισμού τόσο στην ανάπτυξη σωματικών
δυνάμεων π.χ. τόνωση ευεξίας όσο και των πνευματικών π.χ. αντίληψη, προσοχή.
Να
αναγνωρίζουν τη σημασία του στην ηθικοποίηση της συμπεριφοράς και στην
καλλιέργεια της κοινωνικότητας.
Να
μπορούν να συσχετίζουν την εδραίωση της παγκόσμιας φιλίας και συναδέλφωσης των
λαών με τη διοργάνωση των ολυμπιακών αγώνων.
Β) ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: να
συντάσσουν ενημερωτικά φυλλάδια και κείμενα, επεξηγώντας τη σημασία και
σπουδαιότητα του.
Να
συλλέξουν κείμενα για τον αθλητισμό.
Να
οργανώσουν μία αθλητική δραστηριότητα στο σχολικό τους περιβάλλον.
Γ) ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ: να
αποδεχτούν την αξία του αθλητισμού, αποκτώντας ενδιαφέρον για αυτόν.
Να
υποστηρίξουν αθλητικές δραστηριότητες.
Να
υποκινήσουν και άλλους συμμαθητές τους να συμμετάσχουν σε αυτές.
Να
κινητοποιήσουν φίλους και συγγενείς να ασχοληθούν ενεργά με αυτόν.
Εξηγώντας
με μία πολύ μικρή εισήγηση την τεχνική του καταιγισμού
ιδεών, καθώς και τη διάρκεια και
τους κανόνες υλοποίησης του θα ζητηθεί από τους μαθητές να καταγράψουν σε ένα
μικρό χαρτάκι post it που θα τους έχει μοιραστεί τις ιδέες που τους
έρχονται στο μυαλό, ακούγοντας τον όρο «αθλητισμός». Η κάθε ιδέα θα γράφεται σε
ξεχωριστό χαρτάκι και θα αναρτάται στον πίνακα. Κατόπιν θα γίνει
κατηγοριοποίηση των ιδεών με συγκεκριμένα κριτήρια π. χ. αξία του αθλητισμού,
είδη αθλημάτων, προβλήματα, λύσεις. Η κάθε ιδέα θα συζητείται και θα
ομαδοποιείται. Όσες δεν αντιστοιχούν στα κριτήρια θα διαγράφονται. Αν
διαπιστωθεί ότι οι ιδέες δεν είναι αρκετές θα μπορούσαμε για λίγα λεπτά να
επαναλάβουμε τη διαδικασία, υποβάλλοντας τις κατάλληλες ερωτήσεις που θα
κεντρίσουν τους μαθητές να συμμετάσχουν περισσότερο και να εκφράσουν τις
απόψεις τους. Αυτές λοιπόν οι ερωτήσεις θα αποτελέσουν το έναυσμα για την
έκφραση ιδεών που θα εμπλουτίσουν την ήδη διαμορφωμένη τράπεζα πληροφοριών. Η
διαδικασία αυτή θα πρέπει να διαρκέσει
γύρω στα 15 λεπτά και όσον αφορά τα εποπτικά μέσα θα χρησιμοποιηθεί ο
μαυροπίνακας στον οποίο θα τοποθετούνται τα post it. Μέσω αυτής της διδακτικής εξακριβώνονται οι
υπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες των
μαθητών, αποκτώνται νέες γνώσεις, αναπτύσσεται η ικανότητα ελεύθερης και
δημιουργικής έκφρασης, καλλιεργείται ο σεβασμός στις απόψεις των άλλων και
επιτρέπει υψηλό βαθμό συμμετοχής στη μαθησιακή διεργασία.
Αφού
λοιπόν έχουμε διαπιστώσει τις γνώσεις των μαθητών γύρω από τον αθλητισμό θα
προσπαθήσουμε να συζητήσουμε την
αξία του. Το αντικείμενο έχει επιλεγεί και μάλιστα είχαν ενημερωθεί για αυτό
λίγες μέρες πριν, ώστε να έχουν προετοιμαστεί σχετικά. Έχει διαμορφωθεί φιλική
και οικεία ατμόσφαιρα στην τάξη, έχοντας παράλληλα τοποθετηθεί κυκλικά τα
καθίσματα και με το να ενθαρρύνονται όλοι οι μαθητές να συμμετάσχουν. Η
συζήτηση θα διενεργηθεί πρώτα ανά τετράδες ή πεντάδες {θα είναι οι ίδιες που
επεξεργάστηκαν και το φύλλο εργασίας για τους ολυμπιακούς αγώνες} και κατόπιν
στην ολομέλεια. Θα τεθούν οι κατάλληλες ερωτήσεις
που θα παρακινήσουν τους μαθητές στο να
συζητήσουν.
1.Με
ποιό τρόπο ο αθλητισμός επιδρά θετικά στη βιολογική διάσταση του ατόμου;
2.Από
ποιές κακές συνήθειες μας βοηθά να απομακρυνθούμε;
3.Πώς
μας βοηθά στην απόκτηση αυτογνωσίας;
4.Καλλιεργεί
την αυτοκυριαρχία, την αυτοπεποίθηση και την επιμονή; Αν ναι, με ποιό τρόπο;
5.Πώς
συμβάλλει στην καλλιέργεια της κοινωνικότητας;
6.Παρουσιάστε
την άποψη σας, αιτιολογώντας τη συμβολή του στη συναδέλφωση των λαών.
7.Έχει
χαρακτηριστικά λεχθεί πως «διαμορφώνει
ολοκληρωμένες προσωπικότητες». Συμφωνείτε με την παραπάνω άποψη; Δικαιολογήστε
την απάντηση σας.
Μέσω των
ερωτήσεων επιδιώκεται οι μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διεργασία,
να εκφράσουν τις απόψεις τους, να ασκηθούν στην κριτική και ερευνητική διάθεση,
να εστιάσουν σε ένα συγκεκριμένο θέμα κάθε φορά, να εξακριβώσουν τι γνωρίζουν
και τι όχι, να εξακριβώσουν, αν οι μαθητές μας κατανόησαν τις νέες έννοιες και
αν επετεύχθησαν οι στόχοι, να θέσουν και αυτοί ερωτήσεις, προσεγγίζοντας σε
βάθος το διδακτικό αντικείμενο. Προτιμώνται οι ανοιχτού τύπου ερωτήσεις οι οποίες βοηθούν στην έκφραση προσωπικών στάσεων και
απόψεων και στην ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων.
Κατόπιν
η συζήτηση θα διεξαχθεί και στην ολομέλεια. Πρέπει να γίνεται σεβαστή η γνώμη
όλων, να υποστηρίζεται η διαφορετική άποψη, να εκφράζονται οι διαφωνίες. Τέλος
ο εκπ/κός με μία σύντομη εισήγηση θα
συνοψίσει προφορικά τα βασικά σημεία.
Διάρκεια:20-25
λεπτά.
Μέσω
αυτής της τεχνικής οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά στη μάθηση και αποκτούν την
ικανότητα συνεργασίας. Αποκτούν ενδιαφέροντα και αξίες, ενώ παράλληλα
επιτυγχάνουν υψηλό επίπεδο γνωστικών στόχων.
Θα
μπορούσε βέβαια η σύνοψη να γίνει στον πίνακα με έναν εννοιολογικό χάρτη, γράφοντας
την κεντρική έννοια{ αξία αθλητισμού} σε έναν
κύκλο και συνδέοντας την κατόπιν με βελάκια με τις ενδιάμεσες έννοιες
π.χ. βιολογική διάσταση, πνευματικές δυνάμεις, ηθικοποίηση συμπεριφοράς,
κοινωνικότητα, επικοινωνία λαών. Σε κάθε γραμμή σύνδεσης βάζουμε κατάλληλες
συνδετικές λέξεις και κατόπιν με νέα βελάκια διασαφηνίζουμε τις ενδιάμεσες
έννοιες.
Και με
αυτήν την τεχνική η μάθηση είναι πιο ενεργητική και αποτελεσματική, αναπτύσσεται
η δημιουργικότητα και η κριτική σκέψη, συγκροτούνται οι νέες και οι παλιές
γνώσεις σε ένα ενιαίο σύνολο, είναι ευκολότερη η διαχείριση των γνώσεων και
τονώνεται η αυτοεκτίμηση του μαθητή.
Εποπτικά
μέσα: ο μαυροπίνακας. Γίνεται πιο παραστατική η διδασκαλία και έχουμε σύμπραξη
αισθήσεων- νόησης.
3) «ΔΙΑΦΟΡΑ
ΟΜΑΔΙΚΩΝ-ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ»
ΣΤΟΧΟΙ
Α)ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ: να
αναγνωρίζουν και να διαχωρίζουν τα ατομικά από τα ομαδικά αθλήματα.
Να
κατανοούν τις μεταξύ τους διαφορές.
Β)ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: να
σχεδιάζουν κάποιο από τα ομαδικά ή τα ατομικά αθλήματα.
Να επεξηγούν
τη σημασία των αθλημάτων που υποστηρίζουν.
Γ)ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ: να
εκτιμήσουν τη σπουδαιότητα αυτών των αθλημάτων και να ενδιαφερθούν για αυτά.
Να
υποκινήσουν και άλλους μαθητές, φίλους ή συγγενείς τους να ασχοληθούν ενεργά με
κάποιο από αυτά.
Για τη
διάκριση ομαδικών- ατομικών αθλημάτων θα αξιοποιήσουμε τη διδακτική τεχνική του
debate.Ο
εκπ/κός με μία σύντομη εισήγηση του
διευκρινίζει την τεχνική, βοηθά στο σχηματισμό των ομάδων, δίνει συμβουλές και
απαριθμεί τους κανόνες διεξαγωγής. Η μία ομάδα με την κατάλληλη
επιχειρηματολογία της θα υπερασπιστεί τα ατομικά αθλήματα, ενώ η δεύτερη τα
ομαδικά. Επειδή ο χρόνος μας είναι περιορισμένος θα έχει ζητηθεί η κάθε ομάδα
να παρουσιάσει από τρία επιχειρήματα. Η διάρκεια του δε θα πρέπει να ξεπεράσει
τα 15-20 λεπτά. Μέσω αυτής της τεχνικής επιδιώκεται οι μαθητές να κατανοήσουν βαθύτερα
το ζητούμενο τους, να αναπτύξουν ικανότητες κριτικής και αναλυτικής σκέψης,
προφορικής έκφρασης, διατύπωσης επιχειρημάτων, δημόσιας υποστήριξης των απόψεων
τους, διαχείρισης του διαθέσιμου χρόνου, ενθαρρύνεται η συνεργασία και η
ομαδική εργασία, καθώς και η αλληλεπίδραση μεταξύ των συμμετεχόντων.
3) «ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥΣ»
ΣΤΟΧΟΙ
Α)ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ: να μπορούν να
αναγνωρίζουν το φαινόμενο της εμπορευματοποίησης του αθλητισμού στη
σημερινή εποχή και που οφείλεται.
Να
κατανοήσουν δυστυχώς ότι πλέον οι σημερινοί αθλητές δεν αγωνίζονται μόνο για τη
δόξα.
Να
περιγράφουν το φαινόμενο της βίας, του φανατισμού και της οπαδοποίησης που
παρουσιάζεται στα γήπεδα.
Να
κατανοήσουν το πόσο επιβλαβής είναι η χρήση των αναβολικών ουσιών που αμαυρώνει
το ολυμπιακό ιδεώδες.
Να
αναγνωρίσουν το ρόλο της παιδείας και γενικότερα του κράτους στην εξάλειψη
αυτών των φαινομένων.
Να
κατανοήσουν ότι μόνο, αν αποεμπορευματοποιηθεί ο αθλητισμός αυτά τα φαινόμενα
θα εξαλειφθούν.
Β)ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: να
συλλέγουν κείμενα που αναφέρονται στα παραπάνω προβλήματα.
Να
συντάσσουν κείμενα που θα προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης τους.
Γ)ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ: να
απορρίψουν την οπαδοποίηση και το φανατισμό, την εμπορευματοποίηση του
αθλητισμού και να ενθαρρύνουν το μαζικό, ελεύθερο αθλητισμό και τον
ερασιτεχνισμό.
Να
υποστηρίξουν τέτοιες ερασιτεχνικές αθλητικές δραστηριότητες.
Να
κινητοποιήσουν και άλλους να συμμετάσχουν σε αυτές.
Προκειμένου
να επεξεργαστούμε τα αρνητικά φαινόμενα που εντοπίζονται στον κόλπο του
αθλητισμού, καθώς και τους τρόπους αντιμετώπισης τους θα χρησιμοποιήσουμε τις
ίδιες τεχνικές που αξιοποιήσαμε στη διερεύνηση της σημασίας του.
Ήδη με
τον καταιγισμό ιδεών έχουμε εντοπίσει τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους. Χωριζόμενοι
στις ίδιες ομάδες θα ξεκινήσουμε τη συζήτηση
αρχικά ανά τετράδες ή πεντάδες και κατόπιν στην ολομέλεια τόσο για το ποιά
είναι τα αρνητικά φαινόμενα όσο και για τον τρόπο επίλυσης τους.
Οι ερωτήσεις ανοιχτού τύπου
διατυπωμένες από το διδάσκοντα θα ήταν χρήσιμες π.χ.
1.
Οι αθλητές στη σημερινή εποχή αγωνίζονται για
το κότινο στεφάνι όπως και στην αρχαιότητα;
2.
Τι γνωρίζετε για τη χρήση αναβολικών ουσιών;
3.
Ποιά είναι η διαφορά του φίλαθλου από τον
οπαδό;
4.
Ποιός είναι ο ρόλος της διαφήμισης και της η
προβολή προϊόντων τους στους αθλητικούς αγώνες;
5.
Ποιά πρέπει να είναι η συμβολή του κράτους;
6.
Πώς θα μπορούσε η παιδεία να αντιμετωπίσει τα
αρνητικά φαινόμενα του αθλητισμού;
Στο γιατί χρησιμοποιούμε
αυτές τις τεχνικές έχουμε ήδη αναφερθεί. Στο τέλος με σύντομη εισήγηση ο διδάσκων θα συνοψίσει τα
κύρια σημεία είτε στο μαυροπίνακα θα χαρτογραφηθούν τα αρνητικά φαινόμενα
του αθλητισμού και οι τρόποι αντιμετώπισης τους.
Διάρκεια:
25-30 λεπτά.
ΠΙΘΑΝΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Κατ’
αρχάς θα μπορούσε να υπάρξει πρόβλημα
στη διαχείριση του χρόνου. Τότε θα μπορούσαμε είτε να παραλείψουμε κάποια από
τα επιμέρους ερωτήματα που τίθενται κατά τη διάρκεια της συζήτησης είτε η
σύνοψη των κύριων σημείων να γίνει μόνο με σύντομη εισήγηση από το διδάσκοντα,
χωρίς χαρτογράφηση εννοιών.
Επίσης
κατά τη διάρκεια του καταιγισμού ιδεών κάποιοι μαθητές ντροπαλοί μπορεί να
αρνούνται να συμμετάσχουν και να μην καταγράφουν τις απόψεις τους, οπότε εδώ θα χρειαζόταν
πρόσθετη ενθάρρυνση ή πάλι κάποιοι να σχολιάζουν αρνητικά μερικές
καταγεγραμμένες ιδέες. Τότε θα πρέπει να υπενθυμίζουμε τους κανόνες. Επιπλέον
άλλο σύνηθες φαινόμενο είναι κατά τη διάρκεια μίας συζήτησης κάποιοι μαθητές να
είναι απρόθυμοι και να μη συμμετέχουν. Θα μπορούσε σε αυτούς να δοθεί η
δυνατότητα να απαντήσουν μόνοι τους γραπτά. Από την άλλη μερικοί περισσότερο
τολμηροί «μονοπωλούν» τη συζήτηση. Θα πρέπει τότε να θέσουμε χρόνο ομιλίας, να
συζητήσουμε μαζί τους ιδιαιτέρως προκειμένου να τους πείσουμε να αλλάξουν
συμπεριφορά ή να θεωρήσουμε τις παρατηρήσεις τους έναυσμα για άλλη διέξοδο.
ΔΥΟ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Θα
μπορούσαμε όσον αφορά την τέταρτη υποενότητα να γίνει πιο συγκεκριμένη και να
αναφερθούμε μόνο στο φαινόμενο της βίας, του χουλιγκανισμού και της
οπαδοποίησης που παρατηρείται σήμερα στα γήπεδα και να μην εξετάσουμε σε ευρύτερο επίπεδο τα αρνητικά φαινόμενα που κηλιδώνουν
το αθλητικό ιδεώδες. Προκειμένου μάλιστα να επεξεργαστούμε αυτό το φαινόμενο θα
μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε μία «περιορισμένη
μελέτη περίπτωσης». Τότε θα πρέπει να δοθεί στους μαθητές φωτοτυπημένο
κάποιο κείμενο που να περιγράφει το χουλιγκανισμό, κάποιο άρθρο εφημερίδας που
αναφέρεται σε φαινόμενα βίας στα γήπεδα ή ακόμη, αν υπάρχει η δυνατότητα από το
yοutube να προβληθούν σκηνές βίας που εκτυλίσσονται
στα γήπεδα κυρίως κατά τη διεξαγωγή των ντέρμπι.
Αφού
δοθεί το κείμενο θα διατυπωθούν τα βασικά ερωτήματα:
1.Ποιά
είναι η περίπτωση που περιγράφεται;
2.Γιατί
κατά τη γνώμη σας συμβαίνει αυτό;
3.Μπορείτε
να σχεδιάσετε ένα πρόγραμμα δράσης, καταθέτοντας προτάσεις που θα βοηθήσουν στη
λύση του προβλήματος;
Ο κάθε
μαθητής αρχικά θα εργαστεί μόνος του και κατόπιν κατά μικρές ομάδες. Στο τέλος
οι εκπρόσωποι των ομάδων θα παρουσιάσουν στην ολομέλεια το προϊόν της εργασίας
τους. Ο διδάσκων συνθέτει με μία σύντομη εισήγηση τα βασικά σημεία και κάνει
διορθώσεις ή συμπληρώσεις.
Με αυτήν
την τεχνική διερευνούνται λύσεις σε σύνθετα ζητήματα, οι μαθητές συμμετέχουν
και ενδιαφέρονται, αποκτούν υπευθυνότητα, νέες γνώσεις, διεισδύουν βαθύτερα στο
πρόβλημα, διαμορφώνουν στάσεις και αξίες…..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου