ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ
ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
ΤΙΤΛΟΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ : « Ο ΗΡΑΚΛΕΙΟΣ
ΚΑΙ Η ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ( 610-717)».
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
1.
Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σοβαρότητα της κρίσης που αντιμετώπιζε η αυτοκρατορία,
μόλις ανέλαβε τη διακυβέρνηση της ο Ηράκλειος.
2.Να αντιληφθούν τη σημασία των θεμάτων για τη διοίκηση και
την άμυνα της αυτοκρατορίας.
3.Να
κατανοήσουν οι μαθητές ότι ο κόσμος στον οποίο ζουν είναι αποτέλεσμα μιας
εξελικτικής πορείας, με υποκείμενα δράσης τους ανθρώπους.
4.Να καταστούν ικανοί, μέσα από τη γνώση του
παρελθόντος, να κατανοήσουν το παρόν, να
στοχαστούν για τα προβλήματά του και να προγραμματίσουν υπεύθυνα το
μέλλον τους.
5.Να
συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα επιλογής και κριτικής αξιολόγησης των
ιστορικών πηγών.
6.Να γνωρίσουν την ιστορική πορεία του Ελληνισμού από την αρχαιότητα
μέχρι σήμερα, με αναφορές στην ευρύτερη παγκόσμια ιστορία.
7.Να
συνειδητοποιήσουν ότι η κατανόηση κάθε κοινωνίας προϋποθέτει τη μελέτη όλων των
πτυχών της (πολιτικής, οικονομικής, πολιτιστικής, θρησκευτικής ).
8.Να οικοδομήσουν, μέσα από τη μελέτη του δικού τους πολιτισμού, την
εθνική και πολιτιστική τους ταυτότητα.
- Να συνειδητοποιήσουν και να εκτιμήσουν τη συμβολή του ελληνικού πολιτισμού στον παγκόσμιο πολιτισμό.
Β. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ (ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ)
Ø Να ενισχυθεί ο διάλογος και η συνεργασία μεταξύ των μαθητών και να
δημιουργηθεί θετικό κλίμα στην τάξη.
Ø Να εφαρμοσθούν βιωματικές και διερευνητικές μορφές μάθησης.
Ø Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργατικής μάθησης.
Ø Να καλλιεργηθεί η αυτενέργεια και η κριτική σκέψη των μαθητών και να
οικοδομήσουν την ιστορική γνώση, αναλαμβάνοντας κεντρικό και ενεργητικό ρόλο
στη μαθησιακή διαδικασία.
Ø Να αποκτήσουν δεξιότητες άντλησης,
συλλογής, ανάλυσης, οργάνωσης και επεξεργασίας δεδομένων.
Ø Να καλλιεργήσουν δεξιότητες επεξεργασίας ιστορικών πηγών και κατανόησης
ιστορικών όρων.
Ø Να αποκτήσουν γνωστικές ,αλλά και μεταγνωστικές στρατηγικές μάθησης.
Ø Να ενεργοποιήσουν, μέσα από εμπειρίες και βιώματα, ατομικές και
κοινωνικές αξίες και αρχές.
Γ. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
(ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ)
Ø Να ενταχθούν δημιουργικά οι τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας στις
εργασίες των μαθητών.
Ø Να ασκηθούν στην αναζήτηση και
στην κριτική αξιοποίηση της πληροφορίας στο διαδίκτυο (ψηφιακός και κριτικός
γραμματισμός).
Ø Να ασκηθούν στη παραγωγή γραπτού λόγου διατυπώνοντας απόψεις και
επιχειρήματα μέσα από μια δομημένη διαδικασία, καθώς και στην επεξεργασία
ιστορικών πληροφοριών με ηλεκτρονικά εργαλεία π.χ. επεξεργαστής κειμένου και
στην παρουσίαση μέσω λογισμικού παρουσιάσεων.
Ø Να δημιουργήσουν εννοιολογικό χάρτη ιστορικών όρων με το πρόγραμμα Diagram Designer.
Ø Να αποκτήσουν ικανότητες χειρισμού του λογισμικού «Ιστόπολις» για την
άντληση και επεξεργασία δεδομένων.
Ø Να αποκωδικοποιούν, αλλά και να παραγάγουν πολυτροπικά κείμενα.
Ανοίξτε όλοι την
παραπάνω σύντομη πολυμεσική παρουσίαση
για το θεσμό των θεμάτων
ΟΜΑΔΑ Α΄: «
ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΑΝΑΛΥΤΕΣ ». Καλούνται να εξετάσουν την οικονομική κατάσταση του
Βυζαντίου κατά τον 7ο αιώνα.
1. α) Επισκεφθείτε τη Μεγάλη Διαδικτυακή
Εγκυκλοπαίδεια του Μείζονος Ελληνισμού στο σύνδεσμο
για τον 7ο-8ο αιώνα
β) Μεταβείτε στο άρθρο της ιστορικού Αμαλίας
Ηλιάδη για
τις οικονομικές κρίσεις στο Βυζάντιο και διαβάστε τις σελίδες 14-15, 40-42, 44-47
2. Κρατήστε σημειώσεις σε επεξεργαστή κειμένου (word) που αφορούν στα εξής ερωτήματα:
α) Ποια τα αίτια της
οικονομικής κρίσης;
β) Ποια προβλήματα δημιούργησε αυτή
στον πληθυσμό της αυτοκρατορίας;
γ) Ποια προβλήματα δημιούργησε στην
έκταση της αυτοκρατορίας;
- Με βάση τις παραπάνω σημειώσεις σας, ετοιμάστε ένα σχεδιάγραμμα με τη μορφή εννοιολογικού χάρτη που θα δημιουργήσετε με τη βοήθεια του ανάλογου προγράμματος και παρουσιάστε το στην ολομέλεια της τάξης.
ΟΜΑΔΑ Β΄: « ΟΙ ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΑΝΑΛΥΤΕΣ». Η ομάδα αυτή
καλείται να μελετήσει το θεσμό των θεμάτων.
- Για να μελετήσετε το θεσμό των θεμάτων, παρατηρήστε πρώτα τον χάρτη στη σελίδα 21 του σχολικού βιβλίου ή στην ηλεκτρονική μορφή του βιβλίου, καθώς και στο χάρτη της wikipedia.
Στη συνέχεια μεταβείτε στη
Διαδικτυακή Εγκυκλοπαίδεια του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού για το θεσμό των θεμάτων
και στο υποκεφάλαιο με τίτλο «Οι
στρατιώτες-γεωργοί».
- Κρατήστε σημειώσεις σε επεξεργαστή κειμένου (word) που αφορούν στα εξής ερωτήματα:
Α) Σε ποια περιοχή της αυτοκρατορίας εμφανίζεται
ο θεσμός των θεμάτων και πώς συνέβαλαν οι αραβικές κατακτήσεις στην καθιέρωση
αυτού του θεσμού;
Β)
Τι σήμαινε αρχικά ο όρος «θέμα» και τι στη συνέχεια;
Γ)
Ποιες πληροφορίες αντλούμε για τους κατοίκους των θεμάτων και τον τρόπο
ζωής τους;
Δ)
Ποιες οι συνέπειες του θεσμού (θετικές ή αρνητικές) για την
αυτοκρατορία.
Ε) Σε
μορφή εννοιολογικού χάρτη δώστε τα θέματα που δημιουργήθηκαν, καθώς και το
ποιες περιοχές περιλάμβανε το κάθε ένα.
ΣΤ) Παρουσιάστε τα άτομα που
είχαν αρμοδιότητες μέσα στα πλαίσια του θέματος. Ποιες ήταν συγκεκριμένα οι
αρμοδιότητες τους; Δημιουργήστε μία πολυμεσική παρουσίαση για το θεσμό των
θεμάτων και παρουσιάστε την στους συμμαθητές σας.
ΟΜΑΔΑ Γ΄: « ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΑΝΑΛΥΤΕΣ». Η
ομάδα αυτή θα εξετάσει το βίο και τις εκστρατείες του Ηρακλείου.
1. α)
Βρείτε στοιχεία για τον Ηράκλειο και τη βασιλεία του στην widipedia και στη διεύθυνση http://www.fhw.gr/chronos/09/gr/chronology/index.html
β) Διερευνήστε τον αγώνα του αυτοκράτορα Ηράκλειου κατά των Περσών και
των Αράβων στις εξής διευθύνσεις:
καθώς και την πτώση
της αυτοκρατορίας των Σασσανιδών
γ) Μελετήστε
τους χάρτες με τις εκστρατείες του Ηρακλείου στις διευθύνσεις http://www.fhw.gr/chronos/09/gr/gallery/main/others/p3ap2.html
και
2. Κρατήστε
σημειώσεις σε επεξεργαστή κειμένου (word) που αφορούν
στα εξής ερωτήματα:
α) Ποια ήταν τα σημαντικότερα γεγονότα της βασιλείας του Ηρακλείου;
β) Ποιες οι βασικές μάχες και οι χρονολογίες-σταθμοί στις εκστρατείες
του Ηρακλείου, η διάρκεια και η έκβασή τους;
- Δημιουργήστε μία χρονογραμμή, στην οποία θα απεικονίζονται τα σημαντικότερα γεγονότα της βασιλείας του Ηρακλείου.
ΟΜΑΔΑ Δ΄: « ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ ΤΟ 626 – ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ».
Καλούνται να μελετήσουν την πολιορκία
της Πόλης από τους Αβάρους το 626, καθώς και τη σημασία του όρου « ρωμιός».
1. Μεταβείτε στις διευθύνσεις Μεγάλη
Διαδικτυακή Εγκυκλοπαίδεια του ΙΜΕ
και στο τεύχος των
Κλασικών Εικονογραφημένων για τον Ηράκλειο στην ιστοσελίδα http://issuu.com/s.joll/docs/heraklius
(σ. 11-23)
2. Αφού διαβάσετε την ιστορία αφηγηθείτε σε ύφος προσωπικού ημερολογίου
τις εμπειρίες κάποιου κατοίκου από την πολιορκία της Κωνσταντινούπολης από
τους Αβάρους.
Αναζητήστε επίσης μία απόδοση του «
Ακάθιστου Ύμνου».
3. Προκειμένου να βρείτε πληροφορίες
για τη σημασία του όρου «ρωμαίος, ρωμιός», μεταβείτε στο κείμενο του
γλωσσολόγου Μανόλη Τριανταφυλλίδη
και στην ιστοσελίδα http://el.science.wikia.com/wiki/Βυζαντινή_Αυτοκρατορία
Καταγράψτε τις πληροφορίες σας σε
κείμενο με τη βοήθεια επεξεργαστή κειμένου (word).
- Μεταβείτε στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα (www.greek-language.gr) στο Λεξικό της Νέας Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη και στην Αναζήτηση γράψτε τις λέξεις "ρωμιός, ρωμιοσύνη". Καταγράψτε τα ευρήματά σας σε κείμενο με τη βοήθεια επεξεργαστή κειμένου
Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ: ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου