Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2014

PROJECT- ΓΙΑ ΤΗ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΜΟΔΑ



ΤΙΤΛΟΣ ΤΟΥ PROJECT
Ιστορική αναδρομή των όρων ενδυμασία και μόδα. Μπορεί η ενδυμασία να αποκαλύψει τον ιδιαίτερο ψυχισμό, την προσωπικότητα ή και το επάγγελμα κάποιου;
Ένα project για μαθητές Λυκείου.
Τα δεδομένα της ελληνικής εκπ/σης έχουν αλλάξει. Η παλιά ¨δασκαλοκεντρική¨ μέθοδος με τον αυταρχικό δάσκαλο στο επίκεντρο ως μοναδικό φορέα γνώσης να επιβάλλει στο παιδί τις δικές του επιλογές, το οποίο  έτσι ποδηγετείται & αποτελεί παθητικό δέκτη του περιεχομένου της αγωγής δεν έχει θέση στη σύγχρονη παιδαγωγική. Πλέον βασική αρχή της μάθησης είναι η ελεύθερη & ενεργητική συμμετοχή του παιδιού κατά τη διαδικασία της αγωγής. Σκοπός του σύγχρονου σχολείου είναι να ΄΄μάθει το μαθητή πώς να μαθαίνει, ώστε να οδηγηθεί μονός του στη γνώση ,έχοντας πάρει από το διδάσκοντα μόνο τις βασικές/κατευθυντήριες γραμμές. Το βασικό ζητούμενο είναι η αύξηση του ενδιαφέροντος για τα μαθήματα, η ενεργοποίηση της σκέψης, της δημιουργικότητας, της πρωτοβουλίας,η άμεση & η ενεργός εμπλοκή των μαθητών κατά τη διαδικασία της μάθησης, η ανάπτυξη του στοχασμού, της κριτικής & αυτοκριτικής σκέψης, αλλά και της προσωπικής ευθύνης γύρω από τις ανθρώπινες επιλογές & πράξεις, η προαγωγή της συλλογικότητας & της συνεργασίας. Σύμφωνα με κάποιους πολύ σημαντικούς παιδαγωγούς αυτά επιτυγχάνονται μέσω της μάθησης με τη μέθοδο project η οποία πλέον κατέχει σημαντική θέση στη σχολική ζωή.
ΘΕΜΑ PROJECT-EΠΙΛΟΓΗ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ-ΠΟΥ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
Κεντρικό θέμα του project που θα πραγματευτούμε είναι η ΄΄ενδυμασία & η μόδα΄΄ που ανήκει στις ανθρωπιστικές & κοινωνικές επιστήμες.Όσον αφορά  το σκοπό ανήκει στα project έρευνας/διερεύνησης ενός ζητήματος & θα είναι μεγάλης διάρκειας, εφόσον θα διαρκέσει ένα τετράμηνο.Στη σημερινή εποχή ζούμε σε μία έντονα υλιστική & καταναλωτική κοινωνία που δίνει μεγαλύτερη σημασία στο ΄΄φαίνεσθαι΄΄απ’ότι στο ΄΄είναι΄΄,με αποτέλεσμα να ενδιαφερόμαστε περισσότερο για την εξωτερική μας εμφάνιση, παραμελώντας με αυτόν τον τρόπο την καλλιέργεια του ψυχικού-πνευματικού μας κόσμου.Η σωστή πληροφόρηση που θα καταστήσει τους νέους κριτικούς καταναλωτές, αλλά & ενεργούς πολίτες, έτσι ώστε να πάψει η καταναλωτική συμπεριφορά στο θέμα της ένδυσης που κατευθύνεται από την τρέχουσα μόδα, η οποία επιβάλλεται από το διαφημιστικό λόγο είναι από τα βασικά ζητούμενα της εποχής μας.Επέλεξα λοιπόν αυτό το θέμα, γιατί η υπερκατανάλωση σε σχέση με την ένδυση έχει κοινωνικές-ψυχολογικές-πολιτιστικές προεκτάσεις.Είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που κατά τη γνώμη μου αξίζει μιας περαιτέρω έρευνας & διερεύνησης.Από την άλλη στο υποθετικό σχολείο που διδάσκω οι μαθητές μου προέρχονται από οικογένειες με μεγάλη οικονομική άνεση.Οι γονείς τους ασκούν επαγγέλματα κύρους με υψηλούς μισθούς.Οι 20 μαθητές{12 κορίτσια & 8 αγόρια, ηλικίας 15-16 ετών}του 4ου τμήματος του ΓΕ.Λ Πατρών όπου διδάσκω το μάθημα της Νεοελ. Γλώσσας είναι παιδιά που φροντίζουν πολύ την εξωτερική τους εμφάνιση & ντύνονται με ακριβά & επώνυμα ρούχα.Η διεξαγωγή αυτού του project θα αποτελέσει μια καλή αφορμή για μία εις βάθος εξέταση της καταναλωτικής συμπεριφοράς τόσο των μαθητών όσο & του περίγυρου τους & για μία επίσης αναθεώρηση των αξιών που πρέπει να καθορίζουν τη ζωή μας.
ΤΡΟΠΟΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Το project πλέον είναι υποχρεωτικό ως μάθημα στο Λύκειο με τη μορφή των ερευνητικών εργασιών.Το πρόβλημα λοιπόν δεν έγκειται στο πώς να πείσουμε τα παιδιά  να συμμετέχουν σε μια τέτοια μαθησιακή διεργασία, εφόσον είναι υποχρεωτική η συμμετοχή τους, αλλά στον τρόπο με τον οποίο θα παρουσιάσουμε την ιδέα μας για ένα επικείμενο project προκειμένου να μεγιστοποιήσουμε το ενδιαφέρον τους.Λαμβάνω ως δεδομένο ότι θα διεξαχθούν δύο διαφορετικά project κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ένα σε κάθε τετράμηνο.Όπως προείπα στο Α4 διδάσκω το μάθημα της Νεοελ. Γλώσσας . Έχω αλλάξει λίγο τον προγραμματισμό της ύλης & βρίσκομαι στην ενότητα που το σχολικό εγχειρίδιο πραγματεύεται την Περιγραφή.Τα θέματα προς συζήτηση & περιγραφή τόσο  γραπτού όσο & προφορικού λόγου σχετίζονται με την ΄΄ενδυμασία & τη μόδα ΄΄.Κατά τη μελέτη των κειμένων παρατήρησα ότι οι μαθητές έδειχναν ιδιαίτερο ενδιαφέρον & προσοχή στις εικόνες με τις ενδυμασίες, καθώς και στις πληροφορίες που αντλούσαν μέσα από αυτά τόσο για τα εξελικτικά στάδια τους, όσο & για το κατά πόσο αυτές μπορούν να μας κατατοπίσουν σχετικά με το χαρακτήρα & τον ψυχισμό του κάθε ανθρώπου.
Ζήτησα λοιπόν από όσους μαθητές ήθελαν να μας φέρουν στο επόμενο μάθημα κάποιες πληροφορίες για τις τοπικές μας ενδυμασίες,αλλά & εικόνες & φωτογραφίες με ενδυμασίες παλιότερων εποχών, για να κάνουμε σύγκριση με το σήμερα.Φρόντισα βέβαια και εγώ από τη μεριά μου να κάνω το ίδιο,συλλέγοντας τόσο φωτογραφικό υλικό, όσο και κάποια βίντεο που πρόβαλαν τοπικές φορεσιές,αλλά & τωρινές & παλιότερες επιδείξεις μόδας.Κατά τη διάρκεια του επόμενου μαθήματος οι μαθητές μου ήταν συνεπείς στην υποχρέωση που είχαν αναλάβει.Εντυπωσιάστηκα από το υλικό που παρέθεσαν.Κατά την προβολή και των δικών μου βίντεο η προσοχή & το ενδιαφέρον που έδειχναν με παρακίνησαν να πάρω το θάρρος & την πρωτοβουλία  να τους προτείνω κατά τη διάρκεια του 2ου τετραμήνου {όπου θα ξεκινούσε σε λίγες εβδομάδες}να αναλάβουμε μαζί ένα project σχετικό με την ενδυμασία & τη μόδα,εφόσον βέβαια και από τη μεριά τους θα υπήρχε συλλογική συναίνεση.Είχα φροντίσει βέβαια να υπάρχει φιλική & συνεργατική ατμόσφαιρα  μέσα στην τάξη,τους εξήγησα ότι κατά τη διάρκεια του projectθα είμαι συνεχώς δίπλα τους, για να τους καθοδηγώ & να τους κατευθύνω,αλλά και για να μάθω & εγώ,καθώς θα συμμετάσχω μαζί τους σε αυτό το γοητευτικό ταξίδι της γνώσης.
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ
Εγώ λοιπόν πήρα την πρωτοβουλία να εισηγηθώ ένα θέμα που θα αποτελούσε το αντικείμενο της έρευνας & της διερεύνησης  του επόμενου project.Αυτό όμως δε σήμαινε πώς οι μαθητές μου έπρεπε να το αποδεχτούν. Αμέσως από μία μαθήτρια {η οποία ήταν αλβανικής καταγωγής}προτάθηκε ένα άλλο θέμα σχετικό με τη μετανάστευση.Έπρεπε λοιπόν να συζητηθούν και οι δύο προτάσεις σε ένα δημοκρατικό περιβάλλον που θα επέτρεπε την ελευθερία έκφρασης, αλλά και το σεβασμό της αντίθετης άποψης.Περάσαμε λοιπόν στη φάση της ΄΄κριτικής ανταλλαγής απόψεων  σχετικά με την πρωτοβουλία΄΄.Αφού γράψαμε στον πίνακα τα δύο προτεινόμενα θέματα 1. Ενδυμασία-μόδα 2.μετανάστευση και αφού ορίσαμε τους κανόνες που θα ρυθμίσουν τη συζήτηση{1.πρέπει όλοι να διατυπώνουν την άποψη τους υπέρ του ενός ή του άλλου θέματος 2.σεβασμός στην άποψη των άλλων 3.δε διακόπτουμε το συμμαθητή μας,όταν μιλά 4.δε μιλάμε δύο μαζί 5.δε δυσανασχετούμε με τον άλλο,αν διαφωνεί με την άποψη μας}αποφασίσαμε να συζητήσουμε την επόμενη ώρα για τη διεξαγωγή ή μη του project.Μετά τη συζήτηση θα γινόταν ψηφοφορία.Τελικά η πλειοψηφία της τάξης 17 έναντι 3 τάχθηκε υπέρ της δικής μου πρότασης & αποφασίστηκε τελικά να υλοποιηθεί  το project το σχετιζόμενο με την ενδυμασία & τη μόδα.
ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ PROJECT
ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ
Το project είναι ένας τρόπος ομαδικής διδασκαλίας που προϋποθέτει τη συμμετοχή όλων.Για να λειτουργούν με συνέπεια όλα τα  μέλη της ομάδας όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο κ.Ματσαγγούρας ΄΄θα πρέπει να αισθάνονται αποδεκτά & ασφαλή και να αντιλαμβάνονται ως σημαντικό τον κοινό τους στόχο΄΄.Θα πρέπει λοιπόν να έχει αναπτυχθεί ένα κλίμα οικειότητας, εμπιστοσύνης,ένα φιλικό περιβάλλον,όπου οι μαθητές θα μπορούν να διαλέγονται & να επιλύουν ειρηνικά τυχόν διαπροσωπικές συγκρούσεις.Για να επιτευχθεί λοιπόν αυτό το συνεργατικό περιβάλλον επιβάλλεται η βαθύτερη γνωριμία των μαθητών.Για αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται τα ΄΄παιχνίδια γνωριμίας΄΄.Ένα από αυτά θα χρησιμοποήσουμε και εμείς προκειμένου να ενθαρρυθούν οι μαθητές να εκφράζονται για τον εαυτό τους, για τα προσωπικά χαρακτηριστικά τους & να εντοπίζουν κοινές εμπειρίες.Σ’ένα χαρτί ζητείται από τους μαθητές να γράψουν το όνομα τους & για κάθε γράμμα του ονόματος τους να καταγράψουν ένα χαρακτηριστικό.Το χαρτί, καθώς γυρίζει από μαθητή σε μαθητή ο ένας διαβάζει τους χαρακτηρισμούς του άλλου.Κατόπιν γίνεται επιλογή ατόμων που θα ήθελε κάποιος να γνωρίσει καλύτερα.Έτσι δημιουργούνται ζευγάρια & εκφράζεται ο καθένας σχετικά με τα όνειρα του, τα ενδιαφέροντα του, τις ανησυχίες του για το μέλλον.Στη συνέχεια ο καθένας παρουσιάζει το συνομιλητή του στην υπόλοιπη τάξη.
Μετά από αυτό το παιχνίδι γνωριμίας πρέπει οι 20 μαθητές  του τμήματος να χωριστούν σε υποομάδες.Δεν είναι σωστό να μπούν όλοι οι ΄΄καλοί΄΄ μαθητές στην ίδια υποομάδα ούτε  επίσης και οι ΄΄κακοί΄΄.Δεν πρέπει επίσης οι υποομάδες να αποτελούνται μόνο από κορίτσια ή μόνο από αγόρια.Επιπλέον δεν είναι σωστό ο διδάσκων να καθορίσει μόνος του τις υποομάδες χωρίς να λάβει υπόψη του τις προτιμήσεις των μαθητών.Το τμήμα μας όπως προείπα αποτελείται από 20 μαθητές {12 κορίτσια & 8 αγόρια} εκ των οποίων οι 7 είναι άριστοι μαθητές, οι 4  προσπαθούν μεν όμως δεν μπορούν να καταφέρουν πολλά πράγματα και οι 9 είναι μετρίας επιδόσεως.Θέλουμε λοιπόν να συγκροτηθούν 4 υποομάδες των 5 ατόμων.Η σύνθεση τους πρέπει να είναι ανομοιογενής, για να μπορεί να αναπτυχθεί μεταξύ τους κλίμα αλληλοβοήθειας,αποδοχής,κοινωνικής αλληλεγγύης & στήριξης.Έχοντας.γνωστοποιήσει τα παραπάνω κριτήρια:1. Οι υποομάδες να είναι ανομοιογενείς,2.μεικτές ως προς το φύλο & την επίδοση ζήτησα από τους μαθητές να τις καθορίσουν μόνοι τους, με την προϋπόθεση ότι υποχρεούνται όλοι να μπούν σε μία,διαφορετικά θα τους τοποθετούσα εγώ σε όποια έλειπε κάποιο μέλος.Έχοντας ενσωματωθεί οι μαθητές σε υποομάδες της αρεσκείας τους θα μπορούν να εργάζονται πιο ευχάριστα & πιο αποδοτικά, καταθέτοντας το ατομικό τους ΄΄εγώ ΄΄ για τη δημιουργία του συλλογικού ΄΄εμείς΄΄{Ματσαγγούρας}.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ- ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
 ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΟΥΝ
Αφού δημιουργήσαμε τις 4 υποομάδες των 5 μελών στις επόμενες διδακτικές ώρες έπρεπε να προχωρήσουμε στο λεπτομερή προγραμματισμό των ενεργειών.Έπρεπε λοιπόν να διασαφηνιστούν οι όροι που θα πραγματευόμασταν, να τεθούν ερωτήματα, να καθοριστούν υποθέματα,αλλά και ο τρόπος εργασίας, οι πηγές πληροφόρησης, το αν θα υπάρξει κάποιο τελικό προϊόν, καθώς & το κόστος των εργασιών.
Προσπάθησα να εισάγω τους μαθητές στην ερευνητική εργασία με τη μέθοδο του ΚΑΤΑΙΓΙΣΜΟΥ ΙΔΕΩΝ ,με στόχο μέσω αυτής της διδακτικής τεχνικής να αναδειχθούν οι προϋπάρχουσες αντιλήψεις των μαθητών για τα ρούχα.Αυτές θα αποτελούσαν το σημείο εκκίνησης για το project,οι οποίες κατά τη διαδικασία υλοποίησης του θα μπορούσαν να αναθεωρηθούν ή να εμπλουτιστούν, καταλήγοντας έτσι σε μία αυτοκριτική προσέγγιση  αυτού του καταναλωτικού αγαθού.Προέτρεψα & ενθάρρυνα τους μαθητές στην αυθόρμητη & ελεύθερη έκφραση των ιδεών σε σχέση με τους όρους που μας ενδιέφεραν δηλ. την ενδυμασία & τη μόδα.Παράλληλα τόνισα ότι όσο διαρκεί αυτή η διαδικασία δεν επιτρέπεται η κριτική των ιδέων που εκφράζονται & ότι όλες οι ιδέες είναι αποδεκτές & σεβαστές, γιατί από την ιδέα του ενός μπορεί να προκύψει μία άλλη πρωτότυπη & ασυνήθιστη.Αφού δόθηκε ένας πρώτος ορισμός αυτών των εννοιών στη συνέχεια τους ζήτησα να διατυπώσουν ερωτήματα τα οποία θα ήθελαν να ερευνήσουν με αφορμή αυτό το project.Τα ερωτήματα καταγράφονταν στον πίνακα, για να κατηγοριοποιηθούν στη συνέχεια,διαμορφώνοντας μ’ αυτόν τον τρόπο τις υποενότητες που θα προέκυπταν.Ακούστηκαν πολλά & ενδιαφέροντα ερωτήματα, αλλά & κάποια που ήταν εκτός θέματος.
Π.χ.1.Ποιά στιγμή της δημιουργίας του ο άνθρωπος ένιωσε την ανάγκη να χρησιμοποιήσει το ένδυμα ως μέσο καλλωπισμού; 2.Οι προϊστορικοί άνθρωποι ντύνονταν;Αν ναι,τι χρησιμοποιούσαν, για να καλύψουν τη γύμνια τους; 3.Ποιά ανάγκη ώθησε τον άνθρωπο στην ένδυση; 4.Ήταν διαφορετική η ενδυμασία στους πλούσιους & φτωχούς & στην αρχαία εποχή; 5. Πώς ντύνονταν οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες; 6.Πότε εμφανίστηκε στη μόδα το μίνι; 7. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου υπήρχε μόδα; 8. Ποιος ήταν ο 1ος οίκος μόδας; 9. Η ενδυμασία σχετίζεται με το επάγγελμα των ανθρώπων; 10. Πώς καταλήξαμε στην εθνική μας ενδυμασία; 11. Πότε σταματήσαμε να τη φοράμε στην καθημερινότητα μας; 12. Υπάρχουν παραλλαγές της εθνικής μας ενδυμασίας στα διάφορα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας; 13. Πώςφτιάχνεται η τοπική μας ενδυμασία; 14. Ποιοι είναι οι παράγοντες που μας επιβάλλουν τη μόδα; 15. Οι ενδυματολογικές μας επιλογές μπορεί να οφείλονται στην τάση μας για διαφοροποίηση; 16. Ένα ακριβό ντύσιμο μπορεί να είναι απόρροια νεοπλουτισμού; 17. Πόσο ο διαφημιστικός λόγος και γενικά τα Μ.Μ.Ε. επηρεάζουν το ντύσιμο μας; 18. Μπορεί κάποιος να ακολουθεί τη μόδα μόνο και μόνο , για να ικανοποιήσει τη φιλαρέσκεια του, να αυτοεπιβεβαιωθεί ή να τονώσει την κλονισμένη αυτοπεποίθηση του; 19. Τελικά η μόδα επιδρά θετικά ή αρνητικά στην ψυχολογία του ανθρώπου; 20. Ο τουρισμός ευθύνεται για την ενδυματολογική ομοιομορφία  της εποχής μας;.21. Τι μπορούμε να συμπεράνουμε για το χαρακτήρα κάποιου, αν ντύνεται συνεχώς με μαύρα ρούχα;                    
Αφού καταγράφηκαν όλα τα ερωτήματα καταλήξαμε σε 4 υποθέματα:
Η 1η υποομάδα θα ασχολούνταν με την΄΄ιστορική εξέλιξη της  μόδας΄΄.Θα ξεκινούσε  με τον΄΄ πανάρχαιο  πρόγονο μας΄΄. Θα ερευνούσε τι ήταν αυτό που τον έκανε στο να θέλει να προστατεύσει το σώμα του & πώς. Κατόπιν θα αναζητούσε στοιχεία ένδυσης στην Παλαιολιθική εποχή, στη Νεολιθική ,στην Αρχαϊκή & στην Κλασική. Σ’αυτό το σημείο θα μπορούσε να γίνει & μία μικρή σύγκριση με την ενδυμασία στην αρχαία Αίγυπτο.Κατόπιν θα έπρεπε να συλλέξουν υλικό για την ενδυμασία των διαφόρων κοινωνικών στρωμάτων {ανδρών & γυναικών} στο Βυζάντιο. Έπειτα θα ανέφεραν  το τι έγινε κατά την περίοδο της Αναγέννησης και στη συνέχεια θα  ερευνούνταν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της μόδας σε συγκεκριμένες δεκαετίες του 20ου αι. με αρχή τη δεκαετία του ΄20. Θα έπρεπε σε αυτήν τη φάση να περιγράφονται τα χαρακτηριστικά των ρούχων της εκάστοτε δεκαετίας.Μετά τη δεκαετία του ΄20 θα περνούσαν στις δεκαετίες του ΄30, του ΄40, του ΄50, του ΄60, του ΄70, του΄80  & του ΄90.Κατόπιν θα ανέφεραν τα χαρακτηριστικά των ρούχων στον 21ο αι.
Η 2η υποομάδα θα είχε ως θέμα έρευνας & διερεύνησης την εθνική μας ενδυμασία, αλλά και τις τοπικές παραλλαγές της. Θα έπρεπε λοιπόν να μελετήσουν & να συλλέξουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο δημιουργίας αυτών.Να μάθουν επιπρόσθετα από τι  αποτελείται η εθνική μας φορεσιά, τι συμβολίζει το κάθε κομμάτι της, τα υλικά που χρησιμοποιούνται. Παράλληλα θα έπρεπε να γίνει & μία έρευνα για τις τοπικές ενδυμασίες σε διάφορα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας όπως της Πελ/σου, της Ηπείρου, της Κρήτης, της Στερεάς Ελλάδας & των νησιών του Αιγαίου.
Η 3η υποομάδα ανέλαβε να μελετήσει τον τρόπο ντυσίματος διαφόρων επαγγελματικών ομάδων & κατ’ επέκταση το χώρο εργασίας τους, αλλά  και τα προσόντα που απαιτούνται για αυτά, καθώς και τις συνθήκες εργασίας. Μερικά από τα επαγγέλματα που  επέλεξαν είναι τα εξής:1. Δικηγόρος 2. γιατρός 3.νοσοκόμα 4. Δάσκαλος-καθηγητής 5. Ζαχαροπλάστης-μάγειρας 6. Ταξιτζής 7.πωλητής/-τρία 8. Μανάβης 9.φούρναρης 10.οικοδόμος  11. Στρατιωτικός 12. Αστυνόμος.
Η 4η υποομάδα θα ασχολούνταν με τη μόδα και την ενδυμασία στην εποχή μας. Κλήθηκε να ερευνήσει & να συλλέξει υλικό για τα ακόλουθα ερωτήματα:1. Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της μόδας; 2. Ποιά είναι τα αίτια του φαινομένου; 3. Ποιές είναι οι θετικές & ποιές οι αρνητικές συνέπειες από την τυφλή υποταγή στις τάσεις της μόδας;  4.Με ποια στοιχεία του ανθρώπινου σώματος σχετίζεται η ενδυμασία; 5.Ποιοί λόγοι προκαλούν την ενδυματολογική ομοιομορφία στην εποχή μας; 6. Μπορούμε να μαντέψουμε τον εσωτερικό κόσμο ενός ανθρώπου από την εξωτερική του εμφάνιση;
ΠΗΓΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ
Έντυπο & ψηφιακό υλικό π.χ. εγκυκλοπαίδειες, εφημερίδες, περιοδικά, καθώς & βίντεο στο youtube. Ειδικότερα για την 1η υποομάδα πηγή πληροφόρησης θα μπορούσαν να αποτελέσουν και κάποιες συνεντεύξεις από ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας  για τα γνωρίσματα της μόδας  στις δεκαετίες του ΄60, του ΄70, & του ΄80 του 20ου αι., υποβάλλοντας τα ακόλουθα ερωτήματα:1.κατά πόσο διέφερε η νεανική μόδα από τη σημερινή; 2. Ποιές οι ομοιότητες; 3. Ήταν το ντύσιμο περισσότερο ή λιγότερο σεμνό από το σημερινό; 4. Φορούσαν στολή για το σχολείο;Θα μπορούσαν ακόμη, αν ήταν εφικτό να πάρουν και συνεντεύξεις από ενδυματολόγους ή σχεδιαστές μόδας.
Συνέντευξη προτάθηκε να πάρουν και τα μέλη της 2ης υποομάδας από λαογράφους ή μεγαλύτερους ηλικιακά που έχουν ή και φορούν τοπικές ενδυμασίες, αλλά και τα  μέλη της 3ης υποομάδας από άτομα που ασκούν τα επιλεγέντα επαγγέλματα, καθώς και τα άτομα της 4ης υποομάδας από ανθρώπους που θα συναντούσαν σε εμπορικά καταστήματα. Ειδικότερα για  την 4η υποομάδα αποφασίστηκε η συλλογή υλικού & μέσω ερωτηματολογίου,καθώς και επιτόπιων επισκέψεων σε εμπορικά κέντρα. Αφού΄΄ εξοπλιστούν ΄΄ με τα απαραίτητα π.χ. φωτογραφική μηχανή, βιντεοκάμερα,μαγνητοφωνάκι,χαρτί & μολύβι & αφού οργανωθεί η επίσκεψη τους σε πολυσύχναστο εμπορικό κέντρο {τεχνική εκτός αίθουσας διδασκαλίας που ονομάζεται ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΔΙΟΥ} θα μεταβούν εκεί, για να συλλέξουν πληροφορίες σχετικά με την έρευνα τους. Πρέπει να παρατηρήσουν &  να φωτογραφίσουν ανθρώπους που ψωνίζουν ρούχα, καθώς & βιτρίνες ρούχων. Παρακολουθούν & καταγράφουν διαλόγους και φράσεις ανάμεσα στους πελάτες και στους πωλητές. Επιπρόσθετα πρέπει να πάρουν και συνεντεύξεις με τους ανθρώπους που ψωνίζουν. Παράλληλα μ’ αυτό έχουν συντάξει ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο & μοιράζουν σε άτομα διαφόρων ηλικιών {12-20, 21-35, 36-60 ετών}και από τα δύο φύλα.Αφού έχουν φωτοτυπήσει πολλά αντίτυπα, τα μοιράζουν προκειμένου να απαντηθούν τα ακόλουθα ερωτήματα:1.γιατί αγοράζετε συνήθως ρούχα;{α.φθείρονται τα παλιά   β.αλλάζει η μόδα      γ.νιώθω καλύτερα} 2.πιστεύετε ότι τα ρούχα σας δείχνουν κάτι και για τον εαυτό σας;{α. ναι    β.όχι} 3.ποιό είναι το βασικό κριτήριο, για να αγοράσετε ένα ρούχο;{α.η τιμή  β.η φίρμα  γ.να με βολεύει  δ.να είναι στη μόδα}4. Προσέχετε τη χώρα προέλευσης;{α.ναί  β.όχι} 5.τα παλιά σας ρούχα τι τα κάνετε;{α.τα πετάω  β.τα χαρίζω  γ.τα πουλάω  δ.τα ανταλλάσσω με φίλους} 6. Ακολουθείς τις τάσεις της μόδας;{α.πολύ   β.καθόλου   γ.μερικές φορές} 7. οι διαφημίσεις επηρεάζουν τις ενδυματολογικές σου επιλογές;{α.πάρα πολύ  β.καθόλου  γ. μερικές φορές} 8. Πιστεύεις ότι οι εργαζόμενοι θα έπρεπε να ντύνονται  ανάλογα με τις απαιτήσεις της δουλειάς;{α.ναί   β.όχι} 9. Για ποιόν λόγο πιστεύεις ότι η ενδυμασία είναι σημαντική στη ζωή των ανθρώπων;{α.οικονομικοί   β. κοινωνικοί   γ.συναισθηματικοί λόγοι} 10. Πιστεύεις ότι κάποιοι περίοδοι της μόδας αποτέλεσαν διαχρονικές πηγές έμπνευσης  για τις νεότερες περιόδους;{α.ναί    β. όχι} 11.θα αγόραζες ένα ρούχο ακόμα, και αν ξόδευες όλα σου τα χρήματα;{α.ναί  β.όχι}11. Σου αρέσουν οι παραδοσιακές στολές;{α.ναί   β.όχι}.Οι ερωτήσεις που ακολουθούν είναι μόνο για μαθητές.12.πιστεύεις ότι το σχολείο δε σου επιτρέπει να ντυθείς με τα ρούχα που θέλεις;{α.ναί   β όχι} 13.θα σου άρεσε να φοράς μαθητική ποδιά ή στολή στο σχολείο;{α.ναί   β.όχι} 14. Αφιερώνεις πολύ χρόνο,για να ετοιμαστείς, πρίν φύγεις για το σχολείο;{α.ναί   β.όχι}.Κατόπιν θα γίνει επεξεργασία των ερωτήσεων.Θα δίνεται το ποσοστό σε κάθε επιλογή της κάθε ερώτησης με βάση το φύλο & και τις ηλικίες. Επιπρόσθετα πηγή πληροφόρησης θα μπορούσαν να αποτελέσουν και οι προσχεδιασμένες δραστηριότητες των μαθητών που πραγματοποιούνται σε μαθησιακά περιβάλλοντα εκτός αίθουσας διδασκαλίας μέσω των οποίων αναπτύσσονται δεξιότητες, αλλά και το ενδιαφέρον για το προς μελέτη αντικείμενο. Αυτή η διδακτική τεχνική ονομάζεται ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΔΙΟΥ .Τόσο λοιπόν τα μέλη της 2ης  όσο και της 3ης υποομάδας θα μπορούσαν να συλλέξουν πλούσιο υλικό μέσω αυτής της μεθόδου. Στη 2η υποομάδα προγραμματίζονται επισκέψεις σε μουσεία λαογραφικής τέχνης, καταστήματα τοπικών/εθνικών ενδυμασιών, καθώς και σε εργαστήρι κατασκευής τους, όπου οι ΄΄μικροί ερευνητές΄΄ μας θα έχουν τη δυνατότητα να δουν από κοντά τις εθνικές στολές, να ρωτήσουν ειδικούς για τη σημασία τους & τον τρόπο παρασκευής τους. Οι μαθητές θα πρέπει να έχουν μαζί τους φωτογραφική μηχανή ή βιντεοκάμερα, μαγνητοφωνάκι, χαρτί & μολύβι, για να κρατούν σημειώσεις.Όμοια θα μπορούσαν να οργανωθούν και  για τα μέλη της 3ης υποομάδας επισκέψεις σε  επαγγελματικούς χώρους.
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ
Α.ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ
1.Να κατανοήσουν τους λόγους που οδήγησαν από αρχαιοτάτους χρόνους στην ένδυση. 2. Να μπορούν να ξεχωρίζουν την ενδυμασία των ανθρώπων στις διάφορες εποχές:προϊστορικοί-ιστορικοί χρόνοι-βυζαντινά χρόνια-νεότερη εποχή.3. Να μπορούν να απομνημονεύουν το κυρίαρχο γνώρισμα της ενδυμασίας/μόδας στις προηγούμενες περιόδους{π.χ. ότι κυρίαρχο στοιχείο της ενδυμασίας στα αρχαϊκά χρόνια και στα κλασικά ήταν ο χιτώνας ή ότι το ΄40 η μόδα απέκτησε στρατιωτικό-επιβλητικό look}. 4. Nα γνωρίσουν τις τοπικές ενδυμασίες της χώρας μας,καθώς και την εθνική μας στολή σε βάθος, να μπορούν να περιγράφουν βασικά τους γνωρίσματα & να τις ξεχωρίζουν. 5.Να κατανοούν τι συμβολίζουν τα κομμάτια της εθνικής μας ενδυμασίας π.χ. ότι η φουστανέλα με τις 400 διπλώσεις συμβολίζει τα χρόνια της σκλαβιάς 6. Να συνειδητοποιήσουν ότι το κάθε επάγγελμα συνδέεται με ένα συγκεκριμένο τύπο ντυσίματος κατά την ώρα της επιτέλεσης του.7. Να περιγράφουν την ενδυμασία που απαιτείται για το εκάστοτε επάγγελμα, καθώς και τα προσόντα/ ικανότητες που πρέπει να διαθέτει κάποιος, αλλά και τις συνθήκες εργασίας. 8. Να αναγνωρίζουν τα χαρακτηριστικά της μόδας π.χ. ευμεταβλητότητα, ομοιομορφοποίηση. 9. Να κατανοήσουν τα αίτια του φαινομένου της μόδας {κοινωνικοί,ψυχολογικοί,οικονομικοί λόγοι}.10. Να προσδιορίζουν τις θετικές της συνέπειες στον οικονομικό,αισθητικό,ψυχολογικό τομέα, αλλά και τις αρνητικές π.χ. ξενομανία, μαζοποίηση, πολιτιστική αλλοτρίωση. 11.Να κατονομάζουν τους λόγους που επιβάλλουν την ομοιομορφία στην εποχή μας. 12. Να συνειδητοποιήσουν ότι η εξωτερική εμφάνιση αποκαλύπτει πτυχές του ιδιαίτερου ψυχισμού μας.
Β. ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ
Να μάθουν να συλλέγουν υλικό από διάφορες πηγές & με διαφορετικό τρόπο έρευνας, να το αξιολογούν, να το συνθέτουν, να το οργανώνουν & να το παρουσιάζουν ως μία απλή εργασία {μαθαίνω πώς να μαθαίνω}.Να ασκηθούν στη σωστή χρήση του υπολογιστή & στην πλοήγηση στο διαδίκτυο.Επίσης να μπορούν να κάνουν παρουσιάσεις μέσω power point. Να αποκτήσουν την ικανότητα ορθής έκφρασης τόσο στο γραπτό όσο και στον προφορικό λόγο. Να μάθουν να διατυπώνουν καίρια ερωτήματα με σαφήνεια & ακρίβεια, να διατυπώνουν ευθαρσώς και ελεύθερα την άποψη  τους, να επιχειρηματολογούν υπέρ αυτής, αλλά και να σέβονται και να αποδέχονται τη διαφορετική άποψη. Να ασκηθούν στη σωστή, προσεχτική ακρόαση, στην απομαγνητοφώνηση, καθώς και στην επεξεργασία ερωτηματολογίων. Επίσης να μάθουν να παίρνουν πρωτοβουλίες, να ασκηθούν στη λήψη αποφάσεων,στον ομαδικό τρόπο εργασίας, στη συνεργατικότητα, συλλογικότητα, να αποκτήσουν την αρετή της υπευθυνότητας, της κοινωνικής αλληλεγγύης,της αλληλοβοήθειας & της αποδοχής. Να αναπτύξουν επιπρόσθετα την κριτική και αφαιρετική σκέψη και να καλλιεργήσουν τη συνθετική και δημιουργική τους ικανότητα.
Γ.ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ
1.Η σφυρηλάτηση της εθνικής μας ταυτότητας & συνείδησης, ο σεβασμός και η διατήρηση της παράδοσης που απειλείται σήμερα στα πλαίσια της παγκοσμιοποίησης, καθώς και η αυτογνωσία μας ως λαού.2. Να ενημερωθούν σχετικά με την κατάσταση ορισμένων επαγγελμάτων στην αγορά εργασίας σήμερα & να κατανοήσουν ότι η εργασία και τα επαγγέλματα αλλάζουν με βάση τις δεξιότητες που απαιτούνται. Να αναθεωρήσουν τη στάση τους απέναντι σε επαγγέλματα που δεν έχουν μεγάλο κύρος στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες{επαγγελματικός προσανατολισμός}. 3. Να αναθεωρήσουν τη στάση τους απέναντι στη μόδα, να αντισταθούν στα κελεύσματα της, να γίνουν κριτικοί πολίτες και καταναλωτές.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ  PROJECT
Ορίστηκε ότι θα διαρκέσει ένα τετράμηνο, από τις 20 Ιανουαρίου δηλ. έως τα τέλη Μαΐου περίπου. Η τελική παρουσίαση θα γίνει μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων, γύρω στις 20 Ιουνίου.
ΤΕΛΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ  
Αποφασίστηκε όλες οι υποομάδες να συνεργαστούν και να δημιουργήσουν ένα μικρό βιβλίο τόσο για τους μαθητές του σχολείου τους όσο και για τους κατοίκους της πόλης τους, που θα αποτελείται από τις εξής υποενότητες:1. Φωτογραφίες και σύντομα κείμενα για την ενδυμασία από τους προϊστορικούς χρόνους έως σήμερα 2.φωτογραφίες και σύντομα κείμενα για τις τοπικές ενδυμασίες της χώρας μας 3.φωτογραφίες και σύντομα κείμενα για επαγγελματικές ενδυμασίες 4. Ενημερωτικές πληροφορίες για τους λόγους που επιβάλλουν τη μόδα σήμερα,αρνητικές και θετικές της συνέπειες,λόγοι ενδυματολογικής ομοιομορφίας, καθώς και το πώς η εξωτερική εμφάνιση μαρτυρά τον εσωτερικό μας κόσμο.Στο εξώφυλλο θα υπάρχουν στο κέντρο εικόνες ενδυμασιών και στο πάνω μέρος ο τίτλος του project.Στο κάτω μέρος θα υπάρχει το όνομα του σχολείου και το σχολικό έτος.Στο οπισθόφυλλο θα είναι καταγεγραμμένα τα ονόματα των μαθητών.Στο 1ο φύλλο του βιβλίου θα υπάρχει ένας μικρός πρόλογος που θα εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο εργάστηκαν οι μαθητές.
ΠΟΡΟΙ
Από τη σχολική επιτροπή, την τοπική Αυτοδιοίκηση και  το Σύλλογο γονέων και κηδεμόνων.
Πρίν ξεκινήσουν βέβαια οι εργασίες για τη συλλογή των πληροφοριών πρέπει να οριστεί το ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ.Πρέπει δηλ.να καθοριστεί το πλαίσιο των όρων και των υποχρεώσεων όλων απέναντι στην ομάδα τους προκειμένου να δημιουργηθεί κλίμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης ανάμεσα στα μέλη.Μερικοί από τους όρους είναι οι εξής:1.όλων οι γνώμες είναι αποδεκτές και σεβαστές 2. Τήρηση του χρόνου προσέλευσης και αποχώρησης σε κάθε συνάντηση.Οφείλουμε να ερχόμαστε πάντα προετοιμασμένοι  και να ολοκληρώνουμε μέσα στον προβλεπόμενο χρόνο τις προγραμματισμένες εργασίες. 3. Οφείλουμε να βοηθάμε τους άλλους, όταν δυσκολεύονται να εκπονήσουν το έργο που τους έχει ανατεθεί,αλλά δεν είναι κακό και εμείς να ζητάμε βοήθεια.4. η εργασία είναι συλλογική. Όχι εγωισμοί ούτε εκμετάλλευση της εργασίας των άλλων.
Επίσης πρέπει να οριοθετηθούν και τα ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ δηλ. οι μικρές διακοπές των εργασίων, για να γίνει ενημέρωση μεταξύ των μελών της κάθε ομάδας για την πορεία των εργασίων και για να οργανώσουν τις επόμενες ενέργειες τους.Αυτό θα μπορούσε να γίνεται μετά από κάθε τετράωρο, ώστε να επισημαίνονται έγκαιρα τυχόν λάθη ή παραλείψεις στον προγραμματισμό.
Εξίσου σημαντικά όμως είναι και τα ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΑ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗΣ κατά τη διάρκεια των οποίων θα αξιολογείται η πρόοδος των εργασίων και θα καθορίζεται η περαιτέρω πορεία.Σ’αυτό το στάδιο λοιπόν τα μέλη κάθε υποομάδας θα κάνουν την αυτοκριτική τους, διαπιστώνοντας έτσι ,αν τηρήθηκαν τα συμφωνηθέντα.Αν όχι τότε πρέπει να προβούν σε αλλαγές.Παράλληλα όμως εδώ θα επισημαίνονται και τυχόν διαφωνίες, εχθρότητες, δυσαρέσκειες που αρχίζουν να εμφανίζονται μεταξύ των μελών.Δεν πρέπει τότε ο διδάσκων να δώσει λύση, αλλά αφού ακούσει προσεχτικά να δώσει οδηγίες, ώστε τα μέλη να επιλύσουν το πρόβλημα μόνα  τους,έχοντας εξετάσει όλα τα πιθανά ενδεχόμενα.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Η εργασία θα παρουσιαστεί στο τέλος της σχολικής χρονιάς στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου.Οι μαθητές θα προσκαλέσουν όλους τους μαθητές του σχολείου, τους εκπ/κούς, τους γονείς, άτομα από τη γειτονιά, την τοπική κοινωνία και Αυτοδιοίκηση, αλλά και όσους βοήθησαν στην υλοποίηση των εργασιών.Η πρόσκληση για την παρουσίαση θα ανακοινωθεί στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου & επίσης θα δημοσιευτεί στην τοπική εφημερίδα.Κάθε υποομάδα θα κάνει τη δική της παρουσίαση. Θα οριστεί ένας που θα είναι ο κύριος ομιλητής, ο οποίος θα πλαισιώνεται από τα υπόλοιπα μέλη της υποομάδας για εμψύχωση,αλλά και για να μπορούν και αυτοί στη συνέχεια να απαντούν σε τυχόν απορίες που θα προκύψουν κατά την παρουσίαση της έρευνας τους. Η παρουσίαση θα γίνει με προβολές power point & ομιλίες.Θα υπάρχουν φωτογραφίες που θα συνοδεύονται με κείμενα τα οποία θα περιγράφουν τα κυριότερα γνωρίσματα της ενδυμασίας κάθε εποχής & για τις προαναφερθείσες δεκαετίες του 20ου  αι. τις κυριότερες τάσεις της μόδας για την 1η υποομάδα.Η 2η υποομάδα πάλι σε μορφή power point θα παρουσιάσει τις τοπικές μας ενδυμασίες και την εθνική μας στολή, αλλά και η 3η υποομάδα καλείται με τον ίδιο τρόπο να παρουσιάσει τα στοιχεία της για το επαγγελματικό ντύσιμο.Με power point και τα μέλη της 4ης υποομάδας θα παρουσιάσουν τα πορίσματα  των ερευνών τους.Επιπρόσθετα αποφασίστηκε να δημιουργηθούν  και κολλάζ με φωτογραφίες που θα συνοδεύονται από σύντομα κείμενα τόσο για το θέμα της 1ης ,της 2ης όσο και της 3ης υποομάδας. Θα υπάρχει επίσης έκθεση φωτογραφιών, αλλά και έκθεση ζωγραφικής, καθώς κάποιοι μαθητές που ζωγραφίζουν καλά θέλησαν να αναπαραστήσουν μόνοι τους κάποιες φορεσιές που τους έκαναν εντύπωση, καθώς και τη στολή του ΄΄τσολιά΄΄.Επιπλέον αποφάσισαν να κάνουν μία μικρή ΄΄επίδειξη μόδας΄΄, παρουσιάζοντας τοπικές φορεσιές και ρούχα προηγούμενων δεκαετιών, φτάνοντας στο σήμερα.Η υποομάδα με το επαγγελματικό ντύσιμο αποφάσισε να αξιοποιήσει στην παρουσίαση και την τεχνική που ονομάζεται  ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΡΟΛΩΝ.Έτσι έχοντας οι μαθητές ντυθεί σύμφωνα με τον επαγγελματία που υποδύονταν,μέσω σύντομων διαλόγων προσπαθούν να παρουσιάσουν πληρέστερα το εκάστοτε επάγγελμα.Αποφάσισαν ακόμη να δημοσιεύσουν σε μία τοπική εφημερίδα άρθρα σχετικά με τα αποτελέσματα της εργασίας τους.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Στόχος της αξιολόγησης είναι να εξετάσει, αν και κατά πόσο οι στόχοι που τέθηκαν στο project επιτεύχθηκαν, αν υπήρχε λειτουργικότητα στις ομάδες, αν αναπτύχθηκαν ικανότητες.Κατ’αρχάς θα δοθούν ΓΡΑΠΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ στους μαθητές οι οποίοι καλούνται να απαντήσουν  σε κάθε ερώτημα, δίνοντας μία από τις εξής απαντήσεις:Α. άριστα{19-20} Β. πολύ καλά {17-18} Γ. καλά{14-13} Δ. μέτρια{10-13} Ε. κάτω του μετρίου{6-9} ΣΤ. λίαν ανεπαρκής{1-5}.Πιθανά ερωτήματα:1.απαντήθηκαν με πληρότητα οι στόχοι & τα ερωτήματα που τέθηκαν; 2.τα δεδομένα που συγκεντρώθηκαν επεξεργάστηκαν με ικανοποιητικό τρόπο; 3. Οι ερευνητικές δραστηριότητες έγιναν σύμφωνα με τις αναμενόμενες διαδικασίες; 4.η σύνθεση της εργασίας ατόμων/υποομάδων έγινε με ικανοποιητικό τρόπο; 5.πόσο αποτελεσματικός ήταν ο προγραμματισμός των επιμέρους φάσεων που κάνατε; 6. Πόσο συνεπείς ήσασταν στην τήρηση χρονοδιαγραμμάτων; 7. Πόσο σε βοήθησε η συμμετοχή σου στο project να μάθεις να σέβεσαι & να αποδέχεσαι τη γνώμη του άλλου; 8. Υπήρχε στην ομάδα σου πνεύμα ανάληψης ρόλων & πρωτοβουλιών; 9. Πόσο σε βοήθησε η συμμετοχή σου στο project να μάθεις να συνεργάζεσαι; 10. Πόσο αποτελεσματικοί ήσασταν στη διαχείριση  αντίθετων απόψεων,διαφωνιών,συγκρούσεων; 11.  Πόσο σε βοήθησε η συμμετοχή σου στο project να αναπτύξεις την ικανότητα έκφρασης στον προφορικό & γραπτό λόγο;
Παράλληλα θα δοθούν στους μαθητές και ερωτήσεις ανάπτυξης προκειμένου να διαπιστωθεί το επίπεδο γνώσεων που αποχτήθηκε: π.χ.  Α.  να καταγράψετε τους λόγους που ο άνθρωπος επινόησε την ενδυμασία.Από τι υλικά αποτελούνταν τα πρώτα ενδύματα; Β.  συγκρίνετε την ενδυμασία των αρχαϊκών-κλασικών χρόνων με της βυζαντινής εποχής. Γ. απαριθμήστε τέσσερα κομμάτια της  εθνικής μας φορεσιάς.Παραθέστε δύο συμβολισμούς αυτών. Δ.υπάρχουν στοιχεία που διαφοροποιούν τις τοπικές ενδυμασίες π. χ. την κρητική από την εθνική μας;Αν ναι, που οφείλεται αυτό; Ε. σχετίζεται η ενδυμασία κάποιου με το επάγγελμα που εξασκεί; Μπορούμε να μαντέψουμε στοιχεία του χαρακτήρα του μέσω της εξωτερικής του εμφάνισης; ΣΤ. μπορείτε να κατονομάσετε τους λόγους που μας επιβάλλουν τη μόδα, καθώς & τους παράγοντες της ενδυματολογικής ομοιομορφίας της εποχής μας; Ζ.απαριθμήστε κάποια αρνητικά του φαινομένου μόδα Η. συγκρίνετε δύο γυναίκες ως προς το χαρακτήρα & τον ψυχισμό τους με βάση την  εξωτερική τους εμφάνιση.Η μία ντύνεται συνεχώς με μαύρα ρούχα και η άλλη με πολύ προκλητικά .Θ. σας ενδιαφέρει η μόδα;Δίνετε μεγάλη σημασία στην εξωτερική σας  εμφάνιση;Αν ναι, καταγράψτε κάποιους λόγους.
Πέρα από το ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ κλειστού ή ανοιχτού τύπου ερωτήσεων πρέπει ο εκπ/κός να έρθει και σε προσωπική επικοινωνία με τους μαθητές μέσω ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΩΝ αφού πρώτα έχουν τοποθετηθεί τα θρανία κυκλικά, για να υπάρχει καλύτερη οπτική.Οι ερωτήσεις μπορεί να είναι οι εξής:1. Ποια  δραστηριότητα σας φάνηκε περισσότερο ενδιαφέρουσα και γιατί;  2. Πιστεύετε ότι αποκομίσατε κάποια οφέλη μέσα από τη συμμετοχή σας σ’ αυτό το project;Aν ναι ,πείτε σε ποιόν ειδικά τομέα ,απαριθμώντας τα.
Από την άλλη κατά τη διάρκεια των εργασιών πρέπει να  ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ  συστηματικά   η συμμετοχή ,το ενδιαφέρον, η προθυμία,καθώς και η προσπάθεια που καταβάλλει ο κάθε μαθητής στην εκπόνηση των εργασιών.
Επιπρόσθετα πρέπει να τηρείται από τα μέλη της κάθε υποομάδας ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ στο οποίο καταγράφονται οι ημερομηνίες που ανέλαβαν & ολοκλήρωσαν τις προβλεπόμενες  εργασίες/δραστηριότητες, πληροφορίες για επισκέψεις & πηγές πληροφόρησης ή για επικοινωνίες & συνεργασίες με καθηγητές, συμμαθητές ή άλλα πρόσωπα.Επιπλέον παρατίθενται κρίσεις, προτάσεις, αποφάσεις, βιώματα & αναστοχαστικές τοποθετήσεις για την όλη διαδικασία της έρευνας.Ακόμη πρόσθετη πηγή αξιολόγησης μπορεί να αποτελέσει και ο ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ  του κάθε μαθητή, όπου εκεί καταγράφεται το τι υλικό συνέλεξε, που και πότε ,τι εργασίες εκπόνησε, με ποιες δραστηριότητες ασχολήθηκε, ποιο το αποτέλεσμα αυτών, αν συνέλεξε οπτικό υλικό & και τι ακριβώς, αν δημιούργησε κάποιο τέχνημα και ποιο π.χ. κολλάζ,κάποιο φυλλάδιο ή επιστολή.
ΤΡΟΠΟΣ ΔΙΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ
Πρέπει να αποφευχθεί η κλασική διαρρύθμιση της τάξης με τα θρανία στη σειρά, αλλά επιβάλλεται αυτά να περιστραφούν, ώστε να είναι αντικριστά & οι μαθητές να έχουν εύκολη οπτική & ακουστική επαφή με όλα τα μέλη της ομάδας τους.Όλοι επίσης πρέπει να βλέπουν στον πίνακα.Θα μπορούσαν ακόμη οι μαθητές να φέρουν προσωπικά τους αντικείμενα ή φωτογραφίες της επιλογής  τους , ώστε να δημιουργηθεί ένα άνετο & φιλικό περιβάλλον.
ΠΙΘΑΝΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ-ΤΡΟΠΟΙ ΥΠΕΡΒΑΣΗΣ ΤΟΥΣ
Κατά την εκτέλεση των εργασιών/δραστηριοτήτων θα παρουσιαστούν ενδεχομένως κάποια προβλήματα όπως για παράδειγμα το ΄΄ζευγάρωμα΄΄ κατά το οποίο δύο μέλη συζητούν μεταξύ τους & αγνοούν τους υπόλοιπους, επιδιώκοντας με αυτόν τον τρόπο είτε να αποφύγουν κάποια ζητήματα είτε να διασπάσουν την ομάδα.Μία πιθανή λύση θα μπορούσε να ήταν η κατά πρόσωπο αντιμετώπιση αυτών των ατόμων ή ακόμα και η αγνόηση τους.Το καλύτερο όμως θα ήταν να έχει γίνει εξαρχής συμφωνία με την ομάδα να επαγρυπνεί για τέτοιου είδους φαινόμενα και να επεμβαίνει εγκαίρως για την καταστολή τους.
Ένα ακόμη γεγονός που μπορεί να μας δυσκολέψει κατά τη διάρκεια του project είναι η ΄΄ρήξη΄΄ με κάποιους μαθητές. Ίσως λοιπόν κάποιοι να διαφωνούν συνεχώς, να αρνούνται την όποια συμμετοχή τους σε δραστηριότητες, να καθυστερούν ή ακόμα να μη λαμβάνουν ποτέ το λόγο ή πάλι να αποχωρούν μόνοι τους από την ομάδα.Τότε θα πρέπει οπωσδήποτε αυτά τα άτομα να αντιμετωπιστούν κατά πρόσωπο, κάνοντας μία διεξοδική συζήτηση μαζί τους , προκειμένου να διερευνηθούν τα αίτια της συμπεριφοράς τους.Επιπλέον θα πρέπει τα υπόλοιπα μέλη να τους υπενθυμίσουν τις υποχρεώσεις που ανέλαβαν ήδη από την αρχή με το συμβόλαιο συνεργασίας, τονίζοντας τους ότι αυτή η συμπεριφορά τους δε θα έχει αρνητικό αντίκτυπο μόνο σε αυτούς {μία πιθανή χαμηλή βαθμολογία}, αλλά θα επηρεάσει & την επίδοση όλης της ομάδας.
Πρόβλημα όμως μπορεί να συναντήσουμε και με τη συνεργασία μας με τους εκπ/κούς των άλλων ειδικοτήτων.Σ’αυτήν την περίπτωση καλό είναι να συζητήσουμε σε βάθος μαζί τους και να προβούμε σε αμοιβαίες υποχωρήσεις για το καλό και την πρόοδο των μαθητών μας. Αν η συζήτηση δεν ευδοκιμήσει, τότε θα έπρεπε ίσως να αντικατασταθεί αυτό το κομμάτι της έρευνας.Από την άλλη θα μπορούσε και η αίθουσα της πληροφορικής, όταν τη χρειαζόμαστε  για τη συλλογή του υλικού μας να μην είναι διαθέσιμη ή πάλι να ακυρωθεί κάποια από τις προγραμματισμένες επισκέψεις σε χώρους εκτός σχολείου.Γι’ αυτό θα πρέπει το πρόγραμμα μας να είναι ευέλικτο και όχι άκαμπτο, αφού άλλωστε το ίδιο το project ως μέθοδο μάθησης αποτελεί μία ανοιχτή διαδικασία ,όπου τα όρια και οι διαδικασίες της δεν είναι αυστηρά καθορισμένα .Σ’ αυτήν την περίπτωση θα μπορούσαμε να επισπεύσουμε ένα διάλειμμα ενημέρωσης ή ανατροφοδότησης.
ΔΥΟ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΣΤΟ PROJECT
Εάν οι εργασίες προχωρούν και ο χρόνος μας ευνοεί θα μπορούσαμε να προσθέσουμε κάτι ακόμη στο project μας όπως για παράδειγμα το να αναζητήσουμε πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικά με τη σχολική αμφίεση σε άλλες χώρες, καλύπτοντας ένα μεγάλο γεωγραφικό εύρος χωρών της Ασίας, της Ευρώπης, της Αφρικής, της Αμερικής. Κατόπιν θα γίνει ένα κολλάζ με φωτογραφίες μαθητών από άλλες χώρες. Επίσης θα μπορούσαμε να αναζητήσουμε πληροφορίες για τις πρώτες  ύλες από τις οποίες φτιάχνονται τα ρούχα π. χ. για το βαμβάκι, το λινάρι, το μετάξι, καθώς και για τον τρόπο κατασκευής τους, προγραμματίζοντας, αν είναι εφικτό και κάποιες επισκέψεις σε βιοτεχνίες ετοίμων ενδυμάτων. Παράλληλα μ’ αυτό θα μπορούσαν να διερευνηθούν και οι συνθήκες εργασίας στα εργοστάσια παραγωγής ρούχων.
ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ/ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ PROJECT
To project είναι μία διδακτική προσέγγιση που αξιοποιεί παράλληλα αρκετά μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος:1.εφόσον πρέπει να μελετήσουν διάφορες μορφές γραπτού λόγου π.χ. άρθρα εφημερίδων,εγκυκλοπαίδειες,βιβλία,πηγές του διαδικτύου, αλλά και οι ίδιοι να συντάξουν γραπτά κείμενα ,όπως και να πάρουν συνεντεύξεις και να εκφραστούν στον προφορικό  λόγο ,αυτό συνδέει το project με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας  2.με την αναζήτηση των πληροφοριών για την ενδυμασία στους προϊστορικούς , ιστορικούς και βυζαντινούς χρόνους συνδέεται με το μάθημα της Ιστορίας και το κομμάτι της έρευνας με τις εθνικές ενδυμασίες συγκεκριμένα με την τοπική ιστορία  3.με την αναζήτηση πληροφοριών για την αμφίεση διαφόρων επαγγελματικών ομάδων συνδέεται με το μάθημα του επαγγελματικού προσανατολισμού {ΣΕΠ}  4. Σύνδεση με το μάθημα των καλλιτεχνικών και της αισθητικής αγωγής, μέσω της ζωγραφικής έκθεσης, της δημιουργίας των κολλάζ και της δραματοποίησης  5. Σύνδεση με το μάθημα της πληροφορικής, εφόσον οι μαθητές έπρεπε να πλοηγηθούν στο διαδίκτυο, να χρησιμοποιήσουν προγράμματα για τη δημιουργία γραπτών κειμένων, παρουσιάσεων και λογιστικών φύλλων στην επεξεργασία των δεδομένων των ερωτηματολογίων    6. Με τη μελέτη των σχολικών ενδυμασιών σε άλλες χώρες της Ευρώπης ,αλλά και των άλλων Ηπείρων συνδέεται με το μάθημα της Γεωγραφίας  7. Τέλος με το μάθημα της Χημείας, εφόσον αποφάσισαν να διερευνήσουν και τα υλικά από τα οποία προέρχονται τα ρούχα που φοράμε…..




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου