Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2014

" ΕΠΙΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ/ Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΣ- ΚΡΑΤΟΥΣ/ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ"





ΤΙΤΛΟΣ: « ΕΠΙΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ, Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΣ-ΚΡΑΤΟΣ, Η ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ».

ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ « ΙΣΤΟΠΟΛΙΣ».

ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
1.      Να συνειδητοποιήσουν το πώς γίνονταν οι συναλλαγές πριν την επινόηση του νομίσματος, πότε εισήχθη πρώτη φορά, από τι υλικό φτιάχνονταν, τη σημασία του, τι συμβολισμούς αποδίδονταν.
2.      Να  γνωρίσουν το ισχυρό αθηναϊκό νόμισμα.

3.      Να μάθουν τις πρώτες πόλεις που σχηματίστηκαν στον Ελλαδικό χώρο, ποια ήταν τα χαρακτηριστικά  τους, ποια τα κοινά στοιχεία μεταξύ των πολιτών, ποια η κυριότερη προϋπόθεση ύπαρξης μίας πόλης.
4.      Να γνωρίσουν ποιοι  Έλληνες ήταν ασύντακτοι και ποια ήταν η αρχαιότερη πόλη.
5.      Να  κατανοήσουν τον ορισμό της πόλης που διατύπωσε ο Αριστοτέλης.
6.      Να  γνωρίσουν τους μεγάλους νομοθέτες της αρχαιότητας.
7.      Να  καταγράψουν τα μέτρα που έλαβε ο Δράκων, ο Σόλωνας, ο Κλεισθένης.
8.      Να κατανοήσουν τα βασικά γνωρίσματα των πολιτευμάτων: βασιλείας, ολιγαρχίας, τυραννίας.


ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
  • Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία αναζήτησης ιστορικών πληροφοριών στο διαδίκτυο και να κατανοήσουν ότι ο παγκόσμιος ιστός μπορεί να λειτουργήσει ως πηγή άντλησης πολύτιμων στοιχείων για την κατανόηση του παρελθόντος.
  • Να κατανοήσουν ότι οι ιστορικές πληροφορίες και τα στοιχεία που παρέχονται στο διαδίκτυο δεν είναι πάντα αξιόπιστα και κατ' επέκταση είναι αναγκαία η αξιολόγηση τους με βάση κάποια συγκεκριμένα κριτήρια κάθε φορά.
  • Να μελετήσουν πρωτογενείς πηγές και ιστοριογραφικά κείμενα προκειμένου να συγκεντρώσουν πληροφορίες για να ερμηνεύσουν ιστορικά γεγονότα.
  • Να εξοικειωθούν με τη χρήση ποικιλίας πηγών: γραπτές, οπτικές, ηλεκτρονικές.


ως προς το μάθημα της Γλώσσας
  • Να ασκηθούν στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.




ως προς τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών

            Να μάθουν να αξιοποιούν το Internet ως πηγή άντληση πληροφοριών.
  • Να εθιστούν, πιο συγκεκριμένα, στη διατύπωση ερωτημάτων τέτοιων που να μπορούν να λάβουν αξιοποιήσιμες απαντήσεις.
  • Να μάθουν να ενσωματώνουν τις Νέες Τεχνολογίες στις εργασίες τους: άντληση πληροφοριών από το Internet, αξιοποίηση του επεξεργαστή κειμένου για την παραγωγή γραπτού λόγου.
  • Να εξοικειωθούν στη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού.

ως προς τη μαθησιακή διαδικασία, γενικότερα

  • Να καλλιεργήσουν αναλυτική και συνθετική ικανότητα.
  • Να εκτιμήσουν μέσα από τη δράση τους σε ομάδες την αποτελεσματικότητα της συνεργατικής μάθησης.
  • Να εξοικειωθούν με νέους τρόπους διδακτικής προσέγγισης και  μαθησιακής διαδικασίας.












1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ : « Η ΕΠΙΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ».
1η Δραστηριότητα: ανοίξτε το λογισμικό « Ιστόπολις», που βρίσκεται στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
και ακολουθείστε την εξής πορεία: Ενότητες- Αρχαία-  28. «  Η επινόηση του νομίσματος και η σημασία της».
Διαβάστε το κείμενο παρουσίασης και ανοίξτε την πολυμεσική παρουσίαση .  Κατόπιν  απαντήστε στα παρακάτω ερωτήματα:
Πώς γίνονταν οι συναλλαγές στα πρώτα χρόνια;
Πότε εμφανίστηκαν τα πρώτα νομίσματα;
Από τι υλικό ήταν φτιαγμένα;
Ποια πόλη έκοψε πρώτη δικό της νόμισμα; Ποιες ακολούθησαν κατόπιν;
Τι συμβολισμούς απέδιδαν στα νομίσματα τους;
Ποιες αλλαγές επήλθαν με την ευρεία χρήση τους;
2η Δραστηριότητα: διαβάστε το κείμενο  28.02 « Η αθηναϊκή δραχμή : το ισχυρό νόμισμα της αρχαιότητας»
  Και κατόπιν δημιουργήστε εννοιολογικό χάρτη, χρησιμοποιώντας σχήματα smart art του word, καταγράφοντας τις βασικές πληροφορίες  για το αθηναϊκό νόμισμα, όπως π.χ.  τις υποδιαιρέσεις, συμβολισμούς, το υλικό κατασκευής και τις χρονολογίες.

3η Δραστηριότητα: διαβάστε το κείμενο 28.03 « Τι μαθαίνουμε από ένα αρχαίο νόμισμα» και  καταγράψτε ποιες πληροφορίες αποτυπώνονται στα νομίσματα για την οικονομία, την παράδοση, τις ιδιαιτερότητες  ενός κράτους.

4η Δραστηριότητα: αξιοποιήστε το οπτικό υλικό του λογισμικού και δημιουργήστε μία πολυμεσική παρουσίαση με τα νομίσματα της αρχαίας εποχής. Πέρα από τις εικόνες να παρουσιάζετε και βασικές πληροφορίες, όπως χρονολογίες, το μέρος, τους συμβολισμούς.



2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ : « ΠΟΛΙΣ: ΕΝΑΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΘΕΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ».
1η Δραστηριότητα: ανοίξτε το λογισμικό « Ιστόπολις», που βρίσκεται στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
και ακολουθείστε την εξής πορεία: Ενότητες- Αρχαία-  29. « Πόλις: Ένας σημαντικός θεσμός στην αρχαία Ελλάδα»
Διαβάστε το κείμενο παρουσίασης και ανοίξτε την πολυμεσική παρουσίαση .  Κατόπιν  απαντήστε στα παρακάτω ερωτήματα:
Ποιες ήταν οι πρώτες πόλεις;
Πότε και ποιοι σχημάτισαν τις ελληνικές πόλεις; Ποια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και τα κοινά στοιχεία των πολιτών;
Ποια ήταν η απαραίτητη προϋπόθεση;
 Ποιες  πληροφορίες αντλούμε για τον πληθυσμό;
 Ποια ήταν η χειρότερη τιμωρία;

2η Δραστηριότητα: διαβάστε το κείμενο 29.01 « Οι πολιτικά ασύντακτοι Έλληνες» και απαντήστε στα εξής ερωτήματα:
 Ποιοι ήταν πολιτικά ασύντακτοι;
 Πού κατοικούσαν;
 Ποια ήταν η οργάνωση τους;

3η Δραστηριότητα: διαβάστε το κείμενο 29.02 « Η προϊστορική πόλη στη Μεσοποταμία» και καταγράψτε το ποια ήταν η συμβολή των κατοίκων αυτής της περιοχής στην εξέλιξη του πολιτισμού.

4η Δραστηριότητα: διαβάστε τα κείμενα 29.11 « Η έκταση της πόλεως, ο συνοικισμός, η συμπολιτεία» , 29.13 « Ο πληθυσμός στις ελληνικές πόλεις» και καταγράψτε τις πληροφορίες που αντλήσατε για την έκταση των πόλεων με συγκεκριμένα παραδείγματα, καθώς και την πληθυσμιακή τους κατάσταση.



5η Δραστηριότητα: διαβάστε το κείμενο 29.14 « Η οικονομία των γεωμετρικών χρόνων»  και παρουσιάστε μέσω των σχημάτων smart art  τη βάση της οικονομίας.

6η Δραστηριότητα : διαβάστε τα κείμενα 29.01 « Ο ορισμός της πόλης από τον Αριστοτέλη» , 29.11 « Η  αυτονομία κύριο χαρακτηριστικό της πόλης»  και παρουσιάστε τον ύψιστο σκοπό και τον προορισμό του ανθρώπου. Τι είναι πόλη κατά τον Αριστοτέλη και είναι το κύριο χαρακτηριστικό της;






















3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: « Η πολιτειακή εξέλιξη της Αθήνας: από τη βασιλεία στη δημοκρατία».
1η Δραστηριότητα: ανοίξτε το λογισμικό « Ιστόπολις», που βρίσκεται στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
και ακολουθείστε την εξής πορεία: Ενότητες- Αρχαία-  60. « Η πολιτειακή εξέλιξη της Αθήνας: από τη βασιλεία στη δημοκρατία»
Διαβάστε το κείμενο παρουσίασης και ανοίξτε την πολυμεσική παρουσίαση .  Κατόπιν   προχωρήστε στην υλοποίηση  μίας χρονογραμμής με τις σημαντικότερες χρονολογίες, γεγονότα, πρόσωπα και πολιτειακές μεταβολές που συνέβησαν από το 10ο , 9ο αι. έως και την πολιτική κυριαρχία του Περικλή ( 458/7-429).

2η Δραστηριότητα:  διαβάστε το κείμενο 60.09 « Η πολιτειακή αλλαγή του Δράκοντα»  και με βάση το παρόν πληροφοριακό υλικό αιτιολογήστε την άποψη ότι ο Δράκων είναι ο εισηγητής νέου πολιτεύματος.

3η Δραστηριότητα: διαβάστε τα κείμενα 60.10 « Η  πολιτειακή αλλαγή του Σόλωνα», 60.13 « Νόμος του Σόλωνα για τους αδιάφορους πολίτες» και καταγράψτε σε εννοιολογικό χάρτη τα μέτρα που έλαβε ο Σόλωνας και κατόπιν παρουσιάστε το νόμο που έλαβε για τους αδιάφορους πολίτες και σε τι αποσκοπούσε.

4η Δραστηριότητα: διαβάστε το κείμενο 60.13 « Η συνταγματική μεταρρύθμιση του Κλεισθένη»  και παρουσιάστε τα μέτρα που δικαιολογούν το ότι με τον Κλεισθένη το πολίτευμα έγινε δημοκρατικότερο. Ποια είναι τα κύρια στοιχεία της δημοκρατίας;

5η Δραστηριότητα: διαβάστε τα κείμενα 60.09 « Το πολίτευμα της βασιλείας», 60.14 « Η πτώση της βασιλείας» και απαντήστε στα εξής ερωτήματα:
Πού στηρίζει το αξίωμα του ο βασιλιάς κατά τον Αριστοτέλη;
Ποιοι είναι οι λόγοι πτώσης της βασιλείας; ( Δ ώστε τους σχηματικά σε σχήματα smart art).


6η Δραστηριότητα:  διαβάστε το κείμενο 60.16 « Οι νομοθέτες» και καταγράψτε τους σπουδαίους νομοθέτες της αρχαιότητας.

7η Δραστηριότητα: διαβάστε το κείμενο 60.17 « Το ολιγαρχικό πολίτευμα» και παρουσιάστε ποιο ήταν το κριτήριο για την ανάληψη της εξουσίας.

8η Δραστηριότητα: διαβάστε το κείμενο 60.18 « Η τυραννία» και δώστε σχηματικά  μέσω σχημάτων smart art τα γνωρίσματα των τυράννων.



                                                                                     Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ
                                                                     ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου