ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΡΑΦΩΝ 19-20 ΤΟΥ
2ου ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΩΝ « ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ» ΤΟΥ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ
ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ.
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
Α) Να συνειδητοποιήσουν ότι η μετάφραση ενός αρχαίου
ελληνικού κειμένου ενέχει το στοιχείο της υποκειμενικότητας και είναι και αυτή
μία απόπειρα ερμηνείας του κειμένου.
Β) Να συνειδητοποιήσουν ότι το κείμενο είναι στενά
συνδεδεμένο με το πλαίσιο στο οποίο δημιουργείται π.χ. ιστορικά γεγονότα.
Γ) Να εξοικειωθούν σταδιακά με τους μηχανισμούς εντοπισμού
των ιδεολογικών παραμέτρων που λανθάνουν σε ένα κείμενο.
Δ) Να συλλέξουν πληροφορίες και να οργανώσουν το υλικό τους
γύρω από ένα ιστορικό ερώτημα.
Ε) Να συνειδητοποιήσουν τη συνέχεια και εξέλιξη της ελληνικής
γλώσσας.
ΣΤ) Να κάνουν επανάληψη σε βασικά στοιχεία της γραμματικής
και του συντακτικού ( κλίση επιθέτων,
ουσιαστικών, αρχικών χρόνων των ρημάτων, αορίστου β΄, ονοματικών
δευτερευουσών προτάσεων).
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ - ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΑΘΗΣΗΣ:
1. Να καλλιεργήσουν συνεργατικό πνεύμα.
2. Να οικοδομούν γνώσεις και να παράγουν κείμενο από
κοινού.
3. Να εξοικειωθούν με την αναζήτηση της πληροφορίας
αναπτύσσοντας αξιολογικά κριτήρια.
4. Να αναπτύξουν ενεργό ρόλο στην επεξεργασία και
πρόσληψη της γνώσης.
5. Να συνθέτουν πολυτροπικό λόγο.
6. Να υποστηρίζουν δημόσια τις εργασίες –πορίσματά τους.
7. Να αποκτήσουν μεταγνωστικές δεξιότητες ως προς την
αναζήτηση και αξιολόγηση πληροφοριών.
ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ - ΩΣ
ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ:
1.
Να εξοικειωθούν με τον τρόπο εργασίας και έρευνας στο
διαδίκτυο, αλλά και σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα μάθησης ( ηλεκτρονικά λεξικά,
Πύλη για την Ελληνική γλώσσα, ψηφιακό σχολείο, Ελληνικός Πολιτισμός).
2.
Να αξιοποιούν τον επεξεργαστή κειμένου για την οργάνωση και
επεξεργασία των δεδομένων τους.
3..Να καλλιεργήσουν δεξιότητες χρήσης Η/Υ.
4.Να εξοικειωθούν με τη
χρήση εκπαιδευτικών λογισμικών.
1ο ΦΥΛΛΟ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ: « ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕΣ»
Στόχος: να συνειδητοποιήσουν πως η
μετάφραση ενός κειμένου ενέχει το στοιχείο της υποκειμενικότητας και ότι
αποτελεί μία απόπειρα ερμηνείας του κειμένου.
1η Δραστηριότητα:
Μεταβείτε στην Πύλη για την
Ελληνική Γλώσσα, πατώντας στον παρακάτω υπερσύνδεσμο:
και ακολουθώντας την πορεία: Αρχαία Ελληνικά-εργαλεία- σώματα κειμένων-
Ανθολόγιο Αττικής πεζογραφίας-καταλόγου κειμένων- Ξενοφώντας- Ξενοφών,
Ελληνικά- Ξεν.Ελλη.2.2.1-2.2.23—2.2.19-2.2.20 με αντιγραφή και επικόλληση να
μεταφέρετε τις παραγράφους 19-20 του κειμένου στην 1η από τις τρεις
στήλες ενός πίνακα που θα έχετε δημιουργήσει σε ένα αρχείο word. Κατόπιν ανοίξτε ακολουθώντας την ίδια πορεία τις δύο
μεταφράσεις που προσφέρονται στην Πύλη
του Ρ.Ρούφου και του Γ.Α. Ράπτη ( επιλέγοντας εμφάνιση
μετάφρασης) και με αντιγραφή και επικόλληση να τις μεταφέρετε στις άλλες δύο
στήλες.
Στη συνέχεια για κάθε μία μετάφραση
σχηματίστε με το πρόγραμμα:
από ένα συννεφόλεξο, παίρνοντας
έτσι τις λέξεις-κλειδιά καθεμιάς. Αποθηκεύστε τα συννεφόλεξα και μεταφέρετε τα στο αρχείο word που έχετε ήδη ετοιμάσει. Τι παρατηρείτε; Οι δύο
μεταφράσεις ταυτίζονται ή διαφοροποιούνται; Τι διαπιστώσεις έχετε να κάνετε ως
προς το λεξιλόγιο, το ύφος, τη σύνταξη τους, το περιεχόμενο; Τι σας δυσκόλεψε
και γιατί;
Με έντονη γραφή επισημάνετε στις
μεταφράσεις τις λέξεις- κλειδιά και με αφορμή αυτές να δημιουργήσετε μία δική
σας μετάφραση για το παρόν κείμενο.
2η Δραστηριότητα:
Ανοίξτε το πρόγραμμα diagram designer ή (εναλλακτικά παρουσιάστε με σχήματα smart art του word )που
υπάρχει στην επιφάνεια εργασίας και δώστε σχηματοποιημένα τους όρους
συνθηκολόγησης που πρότειναν οι
Σπαρτιάτες.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2- « ΛΕΞΙΚΟΓΡΑΦΟΙ»
Στόχος: διαπίστωση της συνέχειας/
εξέλιξης της ελληνικής γλώσσας, ανεύρεση σημασίας λέξεων, δημιουργία παραγώγων-
προτάσεων- ασκήσεων με βάση αρχαιοελληνικές λέξεις.
1η Δραστηριότητα:
Σας
δίνονται οι παρακάτω λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας μέσα από το
κείμενο του Ξενοφώντα: ηγουμαι, ερωτω, λέγω, καλω, φημί, κελεύω, εξαιρω,
γίγνομαι, νομίζω, επαναφέρω, παραδίδωμι,
καθίημι. Αφού μεταβείτε στο ηλεκτρονικό λεξικό της αρχαίας ελληνικής που σας
δίνεται παρακάτω στην ηλεκτρονική
διεύθυνση:
επιλέγοντας κάθε φορά το αντίστοιχο
γράμμα με το οποίο ξεκινά η εκάστοτε λέξη να δώσετε τη σημασία των ρημάτων στα
νέα ελληνικά, καθώς και από τρία παράγωγα τους. Κατόπιν με πέντε από αυτά να
σχηματίσετε δόκιμες προτάσεις στα νέα ελληνικά και με τα άλλα 10 να σχηματίσετε
σταυρόλεξο με το κλειστό λογισμικό hot
potatoes . Να
προσπαθήσετε να δημιουργήσετε σταυρόλεξο μέσω του οποίου θα ζητείται από τους συμμαθητές σας να βρουν αυτές τις
παράγωγες λέξεις, δίνοντας κάποιον ορισμό τους/ βασικές πληροφορίες που τις
χαρακτηρίζουν. Στη συνέχεια αυτό να το αναρτήσετε στο ιστολόγιο της τάξης προς
κοινή επίλυση από τις άλλες ομάδες.
2η Δραστηριότητα:
Σας δίνονται οι παρακάτω λέξεις της νέας ελληνικής: αντίρρηση,
προσκλητήριο, μεταποίηση, επαναφορά, προδοσία, εισηγητής, κελευστής, σπονδή. Να
βρείτε τον ετυμολογικά συγγενή τους τύπο μέσα από το αρχαίο κείμενο.
Καταγράψτε τις παρατηρήσεις σας σε επεξεργαστή κειμένου (word) και κατόπιν αποθηκεύστε την εργασία σας στον ειδικά
διαμορφωμένο φάκελο που βρίσκεται στην επιφάνεια εργασίας και στη συνέχεια
εκτυπώστε την. Ένας μαθητής θα αναλάβει
τη παρουσίαση των πληροφοριών στην ολομέλεια της τάξης.
3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: «
ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΣ»
1η Δραστηριότητα
σας δίνονται τα παρακάτω ουσιαστικά μέσα από το
αρχαίο κείμενο: οι πρέσβεις, αυτοκράτορες, έφοροι, των Ελλήνων, πόλιν,
Ελληνίδα, κινδύνοις, τείχη, θάλατταν. Με τη βοήθεια του Ελληνικού Πολιτισμού να
προσδιορίσετε την κλίση στην οποία ανήκουν, να γράψετε την ίδια πτώση στον άλλο αριθμό και να κλίνετε τα ουσιαστικά
στον ίδιο αριθμό.
Μεταβείτε λοιπόν στην παρακάτω
ηλεκτρονική διεύθυνση:
και ακολουθείστε την εξής
πορεία: περάστε στα ενδότερα- Αρχαία
Γυμνασίου- θεωρία γραμματικής- ουσιαστικά και
κοιτάξτε την κλίση των ουσιαστικών α΄, β΄, γ΄κλίσης αντίστοιχα. Στη
συνέχεια, ακολουθώντας την ίδια πορεία, αλλά επιλέγοντας ασκήσεις προσπαθήστε
να κάνετε κάποιες από τις διαδραστικές ασκήσεις που προσφέρονται, όπως τις 12,
13, 16, 17 για τα ουσιαστικά α΄κλίσης—12, 13, 20 για τα ουσιαστικά β΄κλίσης--1,
2 για τα ουσιαστικά α΄και β΄κλίσης—6, 26, 28, 32, 33, 34 για τα ουσιαστικά
γ΄κλίσης.
2η Δραστηριότητα
σας
δίνονται τα παρακάτω επίθετα : πολλοί, μέγα, μεγίστοις, μακρά, εχθρόν,
φίλον. Καλείστε να σχηματίσετε τα τρία γένη τους στην ονομαστική ενικού και να
γράψετε τον αντίστοιχο τύπο στους άλλους βαθμούς. Για την κλίση θα βοηθηθείτε
από τον Ελληνικό Πολιτισμό, ακολουθώντας την παραπάνω πορεία και επιλέγοντας θεωρία γραμματικής- επίθετα,
αλλά και από το ηλεκτρονικό λεξικό, το οποίο θα βρείτε στην παρακάτω
ηλεκτρονική διεύθυνση
και στο οποίο περιέχονται οι βαθμοί των επίθετων.
Συμπληρωματικά προτείνονται οι παρακάτω ασκήσεις από τον Ελληνικό Πολιτισμό: 7
και 8 για τα επίθετα β΄κλίσης και οι 4, 5, 6, 10 και 12 για τα επίθετα
γ΄κλίσης.
3η Δραστηριότητα
Σας δίνονται οι παρακάτω ρηματικοί
τύποι: ερωτώμενοι, ειπαν, εξαιρειν, γενόμενος, επανέφερον. Αφού καταγράψετε
τους αρχικούς τους χρόνους που θα βρείτε στο παραπάνω λεξικό, κατόπιν να κάνετε
Ε.Α. στον Αόριστο β΄, να γράψετε επίσης και τα απαρέμφατα και τις μετοχές ( στο
1ο στο β΄ενικό πρόσωπο, στο 2ο στο γ΄ενικό στο 3ο
στο α΄πληθυντικό στο 4ο στο β΄πληθ. και στο 5ο στο
γ΄πληθ.). Για την κλίση του Αορίστου β΄ μπορείτε να πάρετε βοήθεια από τον
Ελληνικό Πολιτισμό, ακολουθώντας την παραπάνω πορεία και επιλέγοντας ρήματα- μέλλοντες και αόριστοι β΄. Προτείνονται
οι εξής ασκήσεις για τον ενεργητικό και μέσο αόριστο β΄: 3,4,5, 6, 7, 8 και 9.
4ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ : «
ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΥ»
Στόχος: επανάληψη στη θεωρία των ονοματικών δευτερευουσών προτάσεων
1η Δραστηριότητα:
Αφού μεταβείτε στη διεύθυνση του ψηφιακού σχολείου, πατώντας στον
υπερσύνδεσμο:
Και ακολουθώντας στη συνέχεια την
πορεία: Λύκειο- Α΄ Γενικού Λυκείου- Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι (Α΄Λυκείου )-
βιβλία μαθητή- Αρχαίοι Έλληνες
Ιστοριογράφοι - στο πλαίσιο περιεχομένου επιλέγετε- Ξενοφώντος, Ελληνικά, βιβλίο 2- κεφάλαιο2,
παράγραφοι 16-23 και συγκεκριμένα επιλέξτε τις παραγράφους 19-20 με αντιγραφή
και επικόλληση να μεταφέρετε το
κείμενο σε αρχείο word και κατόπιν με δυναμική παρέμβαση σε αυτό να
ξεχωρίσετε τις δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις. Κατόπιν να τις
χαρακτηρίσετε: είδος, συντακτικός ρόλος, εισαγωγή και εκφορά.
Στοιχεία για τη θεωρία των
δευτερευουσών προτάσεων μπορείτε να αντλήσετε από τον Ελληνικό Πολιτισμό στη
διεύθυνση:
ακολουθώντας την πορεία: περάστε
στα ενδότερα- Αρχαία Γυμνασίου-θεωρία συντακτικού- προτάσεις- δευτερεύουσες
ονοματικές προτάσεις. Μπορείτε να κάνετε και κάποιες από τις ασκήσεις που
προσφέρονται: 1,2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.
2η Δραστηριότητα
χρησιμοποιώντας στοιχεία από τη θεωρία που διαβάσατε στον
Ελληνικό Πολιτισμό ( συγκεντρωτικός πίνακας των ονοματικών προτάσεων),
δημιουργήστε έναν εννοιολογικό χάρτη κατηγοριοποιώντας τις ονοματικές
δευτερεύουσες προτάσεις σε είδη, αναφέροντας τους εισαγωγικούς συνδέσμους
καθενός, τον τρόπο εκφοράς, το συντακτικό ρόλο, τα ρήματα εξάρτησης.
5ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: «
ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΑΝΑΛΥΤΕΣ»
Απαντήστε σε επεξεργαστή κειμένου
στις παρακάτω ερωτήσεις:
Α) « Λακεδαιμονίων…. Τη Ελλάδι»: να ερμηνεύσετε
το χωρίο αυτό. Ποιες υπηρεσίες προσέφεραν οι Αθηναίοι κατά τη διάρκεια των
Περσικών πολέμων;
Β) Πώς κρίνετε τους όρους
συνθηκολόγησης που πρότειναν στην Αθήνα
οι Λακεδαιμόνιοι; Πώς ερμηνεύετε τη στάση τους σε σύγκριση με τις προτάσεις των
συμμάχων;
Γ) Να δικαιολογήσετε από την πλευρά
των νικητών τους όρους που έθεσαν οι Λακεδαιμόνιοι για ειρήνη:
Καταστροφή των Μακρών Τειχών
Παράδοση των πλοίων
Επιστροφή των εξόριστων
Δ) Να δικαιολογήσετε την άποψη ότι
οι όροι της ειρήνης όχι μόνο επαχθείς ήταν, αλλά και εξευτελιστικοί για το
γόητρο της Αθήνας. Ποιος στενοχώρησε περισσότερο πιστεύετε τους Αθηναίους και
γιατί;
Ε) Να επισημάνετε τις διαφορές
ανάμεσα στο κείμενο του Ξενοφώντα για τους όρους της ειρήνης και στο κείμενο
του Πλουτάρχου ( Πλ. Λυσαν. Κεφ.14 ).
Στ) Αφού κάνετε ελεύθερη αναζήτηση
στο διαδίκτυο απαντήστε στα εξής ερωτήματα:
Πότε χτίστηκαν τα Μακρά Τείχη;
Ποια ήταν η σκοπιμότητα τους;
Ποια προσωπικότητα δέσποζε τότε στην
Αθήνα;
Ποιος ηγέτης των Αθηναίων άλλαξε το
στρατιωτικό προσανατολισμό της Αθήνας, στρέφοντας την προς τη θάλασσα;
Αφού ερευνήσετε για τη σημασία των
Μακρών Τειχών συντάξτε ένα άρθρο « υπέρ ή κατά της κατεδάφισης των Μακρών
Τειχών».
Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου