ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ
ΕΡΓΑΣΙΑ:
ΣΥΓΚΡΙΣΗ
ΜΙΝΩΪΚΟΥ-
ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΥ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ
ΣΤΟΧΟΙ
Επιδιώκεται
Να
αποκτήσουν
βασικές γνώσεις
για το
μινωΪκό και
μυκηναϊκό πολιτισμό.
Με
τη συγκριτική
εξέταση των
δύο πολιτισμών
να εξοικειωθούν
με τη
έννοια της
εξέλιξης και
τους ιστορικούς
παράγοντες που σχετίζονται
με αυτή.
Να
επισημάνουν
τις ομοιότητες
και τις
διαφορές, να τις
εντάξουν στο
χώρο και
το χρόνο,
να τις
αιτιολογήσουν.
Να
επισημάνουν
τη σημασία
της τέχνης
ως πηγής
για την
ιστορική έρευνα
και γνώση
και να
τη συνδέσουν
με τις
οικονομικές, κοινωνικές και
πολιτιστικές δομές.
Να
εξοικειωθούν με
την παρατήρηση
των αρχαιολογικών
ευρημάτων και
την άντληση
πληροφοριών από αυτά.
Ειδικότερα:
Να
αποκτήσουν
συνείδηση της
ιστορικής συνέχειας,
μέσα από τον
εντοπισμό
και την
αξιολόγηση στοιχείων
πολιτισμών, που διασώζονται
στο παρόν.
Να
αισθητοποιήσουν
τις πηγές
και να
τις προσεγγίσουν
βιωματικά, ώστε να
αντιληφθούν τη
συνέχεια της
πολιτιστικής παράδοσης.
Να
αξιοποιηθούν
τα βιώματα
των μαθητών
και στην
παραγωγή λόγου.
Να
συνειδητοποιήσουν
το ρόλο
και τη
δομή της
παραγράφου στο
κείμενο και
να εξασκηθούν
στην τελική
σύνθεση του
υλικού.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ
Επιδιώκεται
Να
ξεφύγουν από την
παραδοσιακή δασκαλοκεντρική,
κατά μέτωπο διδασκαλία.
Να
εξοικειωθούν με
ανοικτά περιβάλλοντα μάθησης.
Να
εξοικειωθούν με
τη διαδικασία
διερεύνησης (έρευνα, συλλογή
πληροφοριών, στοιχείων που μας
ενδιαφέρουν για
το θέμα,
καταγραφή).
Να
καλλιεργήσουν την ικανότητα
να επιλέγουν, να αξιολογούν
πληροφορίες ως
προς τη
χρησιμότητα τους.
Να
εφαρμόσουν την
ομαδοσυνεργατική μέθοδο.
Να
αναπτύξουν
αυτενέργεια και
να μάθουν
να οικοδομούν
μόνοι τους
τη γνώση.
Να
κινητοποιήσουν
τη σκέψη
και τη
φαντασία τους,
στοιχείο που τα
παιδιά αυτής
της ηλικίας
διαθέτουν, μεταβαίνοντας νοερά σε
μια άλλη
εποχή,
ζώντας σε
διαφορετικό κόσμο
από
το σημερινό.
Να
προσπαθήσουν
να δουν
το παρελθόν
με τα
μάτια του
σύγχρονου ανθρώπου (ενσυναίσθηση).
Να
επιλέγουν
μέσα από ποικίλες
δυνατότητες το
δρομολόγιο που αυτοί
θέλουν προκειμένου
να συγκεντρώσουν
τις
πληροφορίες
που
επιθυμούν,
γιατί
αυτό
τους
αρέσει.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ
Επιδιώκεται
Να εξοικειωθούν
με
τις
Τ.Π.Ε. και κυρίως με τον επεξεργαστή κειμένου
(Word) κατά τη
συμπλήρωση των φύλλων εργασίας.
Να αξιοποιήσουν, μάλιστα, τον επεξεργαστή κειμένου ως μέσο δημιουργικής γραφής.
Ακόμη απαραίτητη είναι και η επαφή με τη δημιουργία παρουσιάσεων με την οποία οι μαθητές
θα έρθουν σε επαφή
(power point) .
Σε συνέχεια των παραπάνω πιο συγκεκριμένα να εξοικειωθούν οι μαθητές με τη χρήση
μηχανών αναζήτησης κι γενικότερα πηγών από το διαδίκτυο ( νέος γραμματισμός)
Ειδικότερα να εξοικειωθούν οι μαθητές με τη χρήση του διαδικτύου, μέσα από το
οποίο θα μάθουν να αναζητούν, να επιλέγουν, να αντλούν, και να αξιολογούν την
πληροφορία.
Να καλλιεργήσουν γενικότερα δεξιότητες ψηφιακού και κριτικού γραμματισμού .
Να μάθουν χρησιμοποιούν με ασφάλεια τις ΤΠΕ , να αναζητούν ψηφιακούς πόρους και
κυρίως να μπορούν να ανοικοδομούν τις πληροφορίες που έχουν κατακτήσει,
δημιουργώντας κάτι δικό τους με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών υπολογιστών και του
διαδικτύου γενικότερα (αρχείο, εικόνα, παιχνίδι, ιστολόγιο κτλ.)/κριτική –αφαιρετική
ικανότητα. Πιο συγκεκριμένα να εξοικειωθούν με τη χρήση ηλεκτρονικών
υπολογιστών.
1) ΜΙΝΩΙΚΗ ΚΡΗΤΗ
1η Δραστηριότητα: Μινωίτες = γεωγράφος, γεωλόγος
Οι μαθητές διερευνούν την εισαγωγή: ποιος είναι ο πολιτισμός που αναπτύχθηκε στην Κρήτη, πότε τοποθετείται η ακμή του και ποιος τον ανακάλυψε;
Πηγαίνουμε στην πρώτη ενότητα Φυσικό περιβάλλον. Ποιοι οι λόγοι ανάπτυξης του πολιτισμού; Ποιοι γεωλογικοί παράγοντες βοήθησαν τη ροή των ιστορικών εξελίξεων;
Στην ένδειξη αριστερά γεωμορφολογία: ποια είναι η έκταση του νησιού και η μορφολογία του εδάφους;
Στην ένδειξη αριστερά κλίμα; ποια είναι η μορφή του κλίματος; Σύγκριση του σημερινού κλίματος με εκείνο της μινωικής εποχής.
Στην ένδειξη αριστερά εδάφη της Κρήτης; ποιες περιοχές μπορούσαν να καλλιεργηθούν (επιγραμματικά);
Στην ένδειξη αριστερά βλάστηση; στην ίδια ένδειξη επάνω: η βλάστηση στη μινωική τέχνη - μπορείτε να εντοπίσετε τη βλάστηση της μινωικής εποχής από τις απεικονίσεις φυτών σε διάφορες μορφές τέχνης;
Στην ένδειξη αριστερά η δράση των ηφαιστείων; στην ίδια ένδειξη επάνω: ο απόηχος της έκρηξης - γιατί καταστράφηκαν τα ανάκτορα; παλιρροϊκά κύματα από την έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας ή άλλοι λόγοι; Μήπως τα παλιρροϊκά κύματα έκαναν καλό;
.
2η Δραστηριότητα :Μινωίτες = γεωγράφος, αρχιτέκτονας, πολεοδόμος, αρχαιολόγος,οικοδόμος
Οι μαθητές διερευνούν τη δεύτερη ενότητα Κατοίκηση.
Στην ένδειξη αριστερά νεολιθική, κατοίκηση: πότε αρχίζει η κατοίκηση της Κρήτης, ποια η θέση της Κνωσού;
Στην ένδειξη αριστερά πρωτομινωική κατοίκηση: τι συμβαίνει στην Ανατολική Κρήτη μεταξύ 3000-2000 π.Χ; ποιες αλλαγές παρατηρούνται αυτή την περίοδο; Γιατί; Ποιες είναι και πότε έχουμε οργανωμένες δραστηριότητες;
Στην ένδειξη αριστερά αρχιτεκτονική: ποια τα χαρακτηριστικά της μινωικής
δόμησης(αρχιτεκτονικές καινοτομίες); Σύγκριση επαύλεων και ιδιωτικών κατοικιών με τα ανάκτορα - ομοιότητες και διαφορές. Πώς μπορούμε να εξηγήσουμε την πολυπλοκότητα των
ανακτόρων; Ποιες αισθητικές αρχές τα διαπνέουν; Στην ίδια ένδειξη επάνω: οικοδομικά υλικά:
ποια υλικά χρησιμοποιούσαν (επιγραμματικά) για εξωτερικούς- εσωτερικούς τοίχους;
Χρησιμοποιούσαν το ξύλο; Πώς ήταν τα δάπεδα;
Στην ένδειξη αριστερά, ανάκτορα: ποια η λειτουργία των ανακτόρων; Πού υπήρχαν; Πότε κτίζονται, πότε καταστρέφονται; Στην ίδια ένδειξη επάνω: ανακτορική αρχιτεκτονική: ποια τα βασικά στοιχεία των ανακτορικών συγκροτημάτων; Μπορούμε να δικαιολογήσουμε την ονομασία λαβύρινθος; Στην ίδια ένδειξη επάνω: ανακτορικές αποθήκες - πού αποθήκευαν τα
προϊόντα, πού βρίσκονταν οι αποθήκες; πώς αποδεικνύεται ο συγκεντρωτικός χαρακτήρας της οικονομίας; Στην ίδια ένδειξη επάνω: Κνωσός - εικονική ξενάγηση στο ανάκτορο. Ποιο είναι το σχέδιο του ανακτόρου; (πηγαίνουμε σε όλες τις υπερ-συνδέσεις: κεντρική αυλή, δυτική είσοδος, ιδιωτικά διαμερίσματα, χώροι υποδοχής και προσπαθούμε νοερά να μεταβούμε σε
εκείνη την εποχή και ως Μινωίτες να κυκλοφορήσουμε στο ανάκτορο).
Στην ένδειξη αριστερά: επαύλεις: τι ήταν οι επαύλεις; Στην ίδια ένδειξη επάνω: Αγία Τριάδα - πού βρισκόταν η έπαυλη; Ποιος τη χρησιμοποιούσε; Ποια έργα τέχνης βρέθηκαν στη συγκεκριμένη έπαυλη;
Στην ένδειξη αριστερά μινωικές πόλεις: ποιά είναι τα χαρακτηριστικά των κτηρίων στις Μινωικές πόλεις; pax minoica: τι σημαίνει ο όρος;
Στην ένδειξη αριστερά μινωικοί κήποι: γίνεται αναφορά στην ύπαρξη κήπων στα ανάκτορα ή σε
Άλλα
3η Δραστηριότητα : Μινωίτες = πολιτικός, κοινωνιολόγος, σχεδιαστής μόδας, ράφτης, ενδυματολόγος κομμωτής, μακιγιέζ, κοσμηματοποιός, αθλητής, μουσικός:
Οι μαθητές διερευνούν την τρίτη ενότητα Κοινωνία. Ποιος ο χαρακτήρας της ανακτορικής διοίκησης το διάστημα 2000-1500 π.Χ.; Υπάρχει κάποιο αμυντικό σύστημα;
Στην ένδειξη αριστερά θεοκρατία: ποιος ο χαρακτήρας της ανώτατης εξουσίας στην Κρήτη;
Ποιος ο ρόλος των βασιλέων; Πώς παριστάνεται η σχέση πολιτικής - θρησκευτικής εξουσίας στην τέχνη; Στην ίδια ένδειξη επάνω: ο πρίγκιπας με τα κρίνα: σχολιασμός της τοιχογραφίας και επάνω το κύπελλο της αναφοράς: ερμηνεία του κυπέλλου.
Στην ένδειξη αριστερά ανακτoρική κοινωνία: ποια η ιεραρχία στα μινωικά ανάκτορα, και ποιες οι αρμοδιότητες των κοινωνικών τάξεων; Ποιες οι ασχολίες των γυναικών;
Στην ένδειξη αριστερά ταφικά έθιμα: τι ήταν τα ταφικά κτήρια, τι τα κτερίσματα; Ποια είναι τα άλλα είδη τάφων, γίνονταν νεκρικές τελετουργίες;
Στην ένδειξη αριστερά μινωικό ένδυμα: από πού προέρχονται οι πληροφορίες μας για το ένδυμα; Διαφορές γυναικείου - αντρικού ενδύματος. Τι είδους υφάσματα χρησιμοποιούσαν; Τι συμπλήρωνε την εντυπωσιακή εμφάνιση των Μινωιτών;
Στην ίδια ένδειξη επάνω: γυναικεία ενδύματα - από τι αποτελείται το γυναικείο ένδυμα; Τι φορούν στο κεφάλι; Μπορούμε να εξηγήσουμε την αποκάλυψη του γυναικείου στήθους;
Στην ίδια ένδειξη επάνω: μινωικό ζώμα -
ποια η ενδυμασία των ανδρών; Στην ίδια ένδειξη επάνω: ενδύματα αθλητών - από πού μαθαίνουμε για την ενδυμασία αθλητών; Πώς ήταν; Πώς διακρίνουμε τα δυο φύλα από τις τοιχογραφίες;
Στην ένδειξη αριστερά αθλήματα.- παιχνίδια: ποια ήταν τα αθλήματα και πότε γίνονταν;
Στην ίδια ένδειξη επάνω: ταυροκαθάψια - τι ήταν, πότε γίνονταν και πώς εξηγείται το έθιμο;
4η Δραστηριότητα : Μινωίτες = έμπορος, οικονομολόγος θεολόγος:
Ο μαθητής ή οι μαθητές διερευνούν την τέταρτη ενότητα Οικονομία. Ποιοι είναι οι κύριοι οικονομικοί πόροι; Πώς λειτουργεί το συγκεντρωτικό σύστημα κατά την ανακτορική εποχή; Πού φυλάσσονταν τα προϊόντα; Ποιος ο ρόλος ανάπτυξης του εμπορίου; Ποια προϊόντα διακινούνταν; Ποια τα αίτια της οικονομικής παρακμής;
Στην ένδειξη αριστερά: σφραγίδες: ποιος ο ρόλος των σφραγίδων; Από τι υλικό ήταν κατασκευασμένες; Πώς δηλωνόταν η ταυτότητα του κατόχου των αγαθών;.
Στην ένδειξη αριστερά: σφραγίδες: ποιος ο ρόλος των σφραγίδων; Από τι υλικό ήταν
κατασκευασμένες; Πώς δηλωνόταν η ταυτότητα του κατόχου των αγαθών;
Επίσης ο μαθητής ή οι μαθητές διερευνούν και την πέμπτη ενότητα Θρησκεία. Ποιος προΐσταται
της μινωικής θρησκείας; Πού γίνονταν οι ιερές τελετουργίες;
Στην ένδειξη αριστερά μινωική θεότητα: ποιος είναι ο συμβολισμός της θεάς της γονιμότητας,
πώς απεικονίζεται η μινωική θεά και τι σημαίνουν τα διάφορα σύμβολα της;
Στην ένδειξη αριστερά ιερά σύμβολα: Στην ίδια ένδειξη επάνω: Ζεύγος κεράτων, διπλοί πέλεκεις, ιερός κόμβος, όπλα: (σύνδεση με την πολεμική υπόσταση της θεότητας) σταυρός - ποιος ο συμβολισμός τους επιγραμματικά; Μπορούν οι μαθητές εδώ, εφόσον προσφέρεται η
ενότητα, να χρησιμοποιήσουν το πρόγραμμα παρουσίασης (power point)
5η Δραστηριότητα : Μινωίτες = καλλιτέχνης, ζωγράφος, κεραμοποιός,
αργυροχρυσοχόος:
http:// www.ime.ar/chronos/02/gr.html·
Ο μαθητής ή οι μαθητές διερευνούν την έκτη ενότητα Τέχνες και τεχνολογία.
Στην ένδειξη αριστερά τοιχογραφίες: πού βρέθηκαν τοιχογραφίες; Ποια τα θέματά τους;
Παραδείγματα γνωστών τοιχογραφιών. Μπορούν οι μαθητές να χρησιμοποιήσουν το πρόγραμμα
παρουσίασης (power point- εικονικό μουσείο). Ποια χρώματα χρησιμοποιούνται για ναδηλωθεί το αντρικό και το γυναικείο σώμα;
Στην ένδειξη αριστερά ελεφαντουργία: από πού εισαγόταν το ελεφαντόδοντο; Τι είδους αντικείμενα κατασκεύαζαν;
Στην ένδειξη αριστερά κεραμική την ίδια ένδειξη επάνω: μεσομινωική: ποια είναι τα χαρακτηριστικά των καμαραϊκών αγγείων; Σχήματα και σημαντικά δείγματα τους.
Στην ένδειξη αριστερά λιθοτεχνία: αναφέρετε μερικά αγγεία από πέτρα π.χ. κύπελλο της αναφοράς, αγγείο των θεριστών, ρυτά.
Στην ένδειξη αριστερά μεταλλουργία: από πού προμηθεύονταν μέταλλα οι Μινωίτες;
6η Δραστηριότητα : Μινωίτες = γλωσσολόγος, γραφολόγος:
Ο μαθητής ή οι μαθητές διερευνούν την έβδομη ενότητα πνευματικά επιτεύγματα.
Στην ένδειξη αριστερά γραφή: ποια τα είδη γραφής; Στην ίδια ένδειξη επάνω: δίσκος Φαιστού: τι ήταν ο δίσκος της Φαιστού, πώς ήταν γραμμένα τα σύμβολα; Στην ίδια ένδειξη επάνω: γραμμική Α: ποια είναι τα χαρακτηριστικά της;
2) ΜΥΚΗΝΑΪΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
1η
Δραστηριότητα : Μυκηναίοι = γεωγράφος, αρχιτέκτονας, πολεοδόμος,
αρχαιολόγος, οικοδόμος:
Ο μαθητής ή οι μαθητές διερευνούν την πρώτη ενότητα κατοίκηση. Από πού πηγάζουν οι γνώσεις μας
για την έκταση και την πυκνότητα της μυκηναϊκής κατοίκησης; Ποια είναι τα χαρακτηριστικότερα οικοδομικά κατάλοιπα της περιόδου της ακμής (επιγραμματικά); Σύγκριση μινωικών και μυκηναϊκών
ανακτόρων. Πού κατοικούσαν οι υπήκοοι; Είναι τα Ομηρικά έπη πηγή πληροφόρησης;
Στην ένδειξη (επάνω) μυκηναϊκή γεωγραφία: σημαντικότερα κέντρα στην Πελοπόννησο και αλλού. Ποια είναι τα σύνορα της μυκηναϊκής επικράτειας: Σχέσεις με Κυκλάδες και Κρήτη.
Στην ένδειξη (αριστερά) ακροπόλεις: τι είναι οι ακροπόλεις; σε ποιες περιοχές υπήρχαν, ποια τα χαρακτηριστικά τους, τι σήμαινε η εξωτερική τους όψη, με ποιο τρόπο λειτουργούσε το εσωτερικό των ακροπόλεων;
Στην ίδια ένδειξη αριστερά υπάρχει υπερ-σύνδεση: οχυρώσεις,
Τίρυνθα, Μυκήνες κλπ. Πηγαίνουμε οχυρώσεις: ποιος ο ρόλος των οχυρώσεων; Ποια τα βασικά τους χαρακτηριστικά (επιγραμματικά); Μετά πηγαίνουμε Μυκήνες: χαρακτηριστικά της ακρόπολης των Μυκηνών, πού ήταν κτισμένη, ποιος ο τρόπος οχύρωσης της; Τι ήταν η πύλη των Λεόντων, τι ήταν το ανακουφιστικό τρίγωνο; Ποια κτήρια βρέθηκαν κατά μήκος του νότιου τείχους; Πού βρέθηκαν οι θολωτοί τάφοι, οι ταφικοί περίβολοι, τι ήταν ο ταφικός περίβολος Α και Β;
Στην ένδειξη (επάνω) ανάκτορα: στοιχεία σύγκρισης μινωικών και μυκηναϊκών ανακτόρων, πότε καταστρέφονται και γιατί; Στην ίδια ένδειξη αριστερά υπάρχει υπερ-σύνδεση: Μυκήνες,
Πύλος, Τίρυνθα. Πηγαίνουμε Μυκήνες: βασικά χαρακτηριστικά του ανακτορικού
συγκροτήματος των Μυκηνών.
Στην ένδειξη (επάνω) οικιστική αρχιτεκτονική: τρόπος δόμησης ιδιωτικών κατοικιών, σχέδιο, σκεπή κλπ, τι ήταν η εστία, πού αποθηκεύονταν τα αγαθά; Στην ίδια ένδειξη αριστερά υπάρχει υπερ-σύνδεση: οικοδομικά υλικά: υλικά οικοδόμησης εξωτερικών, εσωτερικών τοίχων, δάπεδα, αυλές.
2η Δραστηριότητα : Μυκηναίοι = πολιτικός, κοινωνιολόγος, σχεδιαστής μόδας, ράφτης, κομμωτής, μακιγιέζ, κοσμηματοποιός, αθλητής, μουσικός:
Ο μαθητής ή οι μαθητές διερευνούν την δεύτερη ενότητα κοινωνία. Τι σημαίνει η εύρεση ταφικών κτερισμάτων; Σε ποιο συμπέρασμα οδηγούν η ύπαρξη οχυρώσεων, ο μεγάλος αριθμός όπλων και οι πολεμικές παραστάσεις; Τι συμβαίνει γύρω στο 1200 π.Χ. και τι το 1100 π.Χ.;
Στην ένδειξη (επάνω) ιεραρχία: ποια είναι η μυκηναϊκή ιεραρχία; Ποια τα καθήκοντα του Wanax, (άνακτας) Lawagetas, (εκείνος που άγει το λαό);
Στην ένδειξη (επάνω) πολιτική.οργάνωση: ποιος ο ρόλος της τάξης των ευγενών, τι ήταν ο damo, οι doero και doera; Ποια άλλη τάξη πρόσφερε στον τομέα της εργασίας;
Στην ένδειξη (επάνω) ταφικά έθιμα: πού βρίσκονταν τα μυκηναϊκά νεκροταφεία, τι ήταν οι κιβωτιόσχημοι τάφοι, οι λακκοειδείς, οι θαλαμοειδείς, οι θολωτοί (επιγραμματικά); Τι ήταν τα κτερίσματα; Μυκηναϊκές νεκρικές τελετές: από πού τις γνωρίζουμε, τι ήταν οι αθλητικές εκδηλώσεις;
Στην ένδειξη (επάνω) ενδυμασία και καλλωπισμός: ενδυματολογικές προτιμήσεις των Μυκηναίων. Στην ίδια ένδειξη αριστερά υπάρχει υπερ - σύνδεση: γυναικεία ενδυμασία, ανδρική
ενδυμασία, κοσμήματα. Πηγαίνουμε γυναικεία ενδυμασία: από πού αντλούμε πληροφορίες για τα ενδύματα;
Από τι αποτελείται η γυναικεία ενδυμασία; Διαφορές από τα μινωικά ενδύματα. Ποιες οι ενδυματολογικές πληροφορίες από τα πήλινα ειδώλια; Πηγαίνουμε ανδρική ενδυμασία: τι φορούσαν οι άνδρες; Ποια η σχέση κλιματικών συνθηκών και ενδυμασίας;
Ποια η ενδυμασία των ιερέων;
Πηγαίνουμε κοσμήματα: ποια ήταν τα συνηθέστερα είδη
κοσμημάτων(επιγραμματικά);
Ποιες πρώτες ύλες χρησιμοποιούσαν για την κατασκευή τους, από πού τις προμηθεύονταν και ποιοι τα φορούσαν; Ποια η σημασία των δακτυλιδιών και τι ήταν τα σφραγιστικά δακτυλίδια;
Στην ένδειξη (επάνω) αθλήματα: ποια τα κυριότερα αθλήματα; Πότε και πού γίνονταν αθλητικοί αγώνες; Τελούνταν τα ταυροκαθάψια στις Μυκήνες; Πού χρησιμοποιούνταν το άρμα; Ποια η προσφορά των αθλημάτων στη μυκηναϊκή κοινωνία;
Στην ένδειξη (επάνω) μουσικοί: ποια είναι τα μουσικά όργανα; Από πού προέρχονται οι πληροφορίες μας; Ποιος ο ρόλος της μουσικής στις θρησκευτικές τελετουργίες;
3η Δραστηριότητα : Μυκηναίοι = οικονομολόγος, έμπορος, αγρότης, εφοπλιστής:
Ο μαθητής ή οι μαθητές διερευνούν την τρίτη ενότητα οικονομία. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της οικονομίας τον 14° αιώνα π.Χ.; Πού έφταναν οι εμπορικές δραστηριότητες των Μυκηναίων; Πώς δικαιολογείται η παρουσία τους σε μακρινές χώρες; Τι συμβαίνει γύρω στο 1200 π. Χ.; Ποιο το νέο υλικό που θα χρησιμοποιηθεί στο μέλλον;
Στην ένδειξη (επάνω) εμπόριο και διεθνείς σχέσεις: υπήρχαν έμποροι, νόμισμα, ποια ήταν τα προϊόντα εισαγωγής, από πού τα έφερναν; Ποια προϊόντα εξάγονταν; Τι πληροφορίες μας δίνουν τα ναυάγια του Uluburun και Χεληδονίας; Στην ίδια ένδειξη αριστερά υπάρχει υπερ-σύνδεσηανατολική Μεσόγειος. Πηγαίνουμε και αποθηκεύουμε το χάρτη που αποδεικνύει τις σχέσεις
Μυκηναίων - εγγύς Ανατολής και Αιγύπτου. Ποιες οι σχέσεις με τους Αιγύπτιους;
Στην ένδειξη (επάνω) αγροτική οικονομία: από πού παίρνουμε πληροφορίες για τα αγροτικά προϊόντα; Ποια ήταν τα προϊόντα που διακινούνταν; Τι εξυπηρετούσε το σφραγιστικό σύστημα;
Στην ίδια ένδειξη αριστερά υπάρχει υπερ-σύνδεση: εγγειοβελτιωτικά έργα. Πηγαίνουμε και αναφέρουμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα εγγειοβελτιωτικής τεχνολογίας. Πώς κατόρθωσαν να υλοποιήσουν τέτοιου είδους έργα;
Στην ένδειξη (επάνω) .γαιοκτησία: Ποιες ήταν οι διάφορες μορφές γαιοκτησίας; Ποια δικαιώματα και ποιες υποχρεώσεις είχαν οι γαιοκτήμονες απέναντι στην κεντρική εξουσία;
4η Δραστηριότητα : Μυκηναίοι = θεολόγος, ιερέας:
Ο μαθητής ή οι μαθητές διερευνούν την τέταρτη ενότητα θρησκεία. Από πού προέρχονται τα πρώτα στοιχεία για τη μυκηναϊκή λατρεία; Πληροφορίες σχετικά με τη θρησκεία παίρνουμε από γραπτά κείμενα, αρχιτεκτονική, εικονογραφία- εκτός από τα παραπάνω από ποια άλλη πηγή προέρχονται οι γνώσεις μας;
Στην ένδειξη (επάνω) θεότητες: υπάρχει και στις Μυκήνες η λατρεία της μητέρας - θεάς; Ποιες ιδιότητες της αποδίδονταν; Ποια τα εμβλήματα της; Υπήρχαν μόνο γυναικείες θεότητες; Ποια τα αγαπημένα θέματα της θρησκευτικής εικονογραφίας; Ομοιότητες - διαφορές μινωικής και μυκηναϊκής θρησκείας.
Στην ένδειξη (επάνω) τελετουργίες ποια είναι τα στοιχεία που προκύπτουν από τη μελέτη των εικονιστικών παραστάσεων; Ποια τα ιερά σύμβολα; Ποια τα είδη των λατρευτικών προσφορών;
Ποια είναι τα πιο χαρακτηριστικά λατρευτικά αντικείμενα των Μυκηναίων; Πού ήταν τοποθετημένα τα ειδώλια;
Στην ένδειξη (επάνω) ιερατείο: ποια είναι τα μέλη του ιερατείου (άνδρες - γυναίκες); Ποιες είναι οι σχέσεις ιερατείου και πολιτικής εξουσίας;
Στην ένδειξη (επάνω) ιερά: πού τελούνταν οι ιερές πράξεις; Ποιες πληροφορίες παίρνουμε από τα κείμενα των πινακίδων; Υπήρχαν ιεροί χώροι στα ανάκτορα; Ποιο το θρησκευτικό περιεχόμενο των τοιχογραφιών;
5η Δραστηριότητα : Μυκηναίοι = ζωγράφος, κεραμοποιός, καλλιτέχνης, υφαντουργός, αργυρο-χρυσοχόος:
Ο μαθητής ή οι μαθητές διερευνούν την πέμπτη ενότητα τέχνες /τεχνολογία. Η μυκηναϊκή τέχνη επηρεάστηκε από την τέχνη της μινωικής Κρήτης; Από πότε μεταβάλλεται ο χαρακτήρας της και ποια τα χαρακτηριστικά της;
Στην ένδειξη (επάνω) τοιχογραφία: πότε χρονολογούνται τα περισσότερα δείγματα τοιχογραφιών, γιατί δημιουργούνταν, ποια τα χρώματα που χρησιμοποιούσαν και ποιο το θεματολόγιο τους;
Στην ένδειξη (επάνω) κεραμική: Στην ίδια ένδειξη αριστερά υπάρχει υπερ- σύνδεση: ΥΕΙ, ΥΕΙΙ, ΥΕΙΙΙ. Πηγαίνουμε σε όλες τις περιόδους και βρίσκουμε ποιοι είναι οι βασικοί τύποι αγγείων σε κάθε περίοδο. Μπορούμε να δημιουργήσουμε αρχείο PowerPoint, μια αίθουσα
Μουσείου κεραμικής.
Στην ένδειξη (επάνω) μεταλλοτεχνία: ποια είναι τα είδη των μετάλλων που χρησιμοποιούσαν οι Μυκηναίοι; Ποιος εμπορευόταν και διένειμε τα μέταλλα; Πού βρίσκονταν τα εργαστήρια; Στην ίδια ένδειξη αριστερά υπάρχει υπερ- σύνδεση: χρυσοχοΐα, οπλουργία. Πηγαίνουμε χρυσοχοΐα: πού χρησιμοποιούνταν τα πολύτιμα μέταλλα, πού βρέθηκαν, γιατί τα χρησιμοποιούσαν; Εκτός από κοσμήματα τι άλλου είδους αντικείμενα υπήρχαν από το ίδιο υλικό; Οπλουργία: τι είδους όπλα (αμυντικά -επιθετικά)έχουμε τη μυκηναϊκή εποχή(επιγραμματικά);
Στην ένδειξη (επάνω) υφαντική: από ποιους είναι επηρεασμένη η μυκηναϊκή υφαντική και ποια τα χαρακτηριστικά της; Από πού αντλούμε τις σχετικές με το θέμα πληροφορίες;
Στην ένδειξη (επάνω) λιθοτεχνία: η κατεργασία των πετρωμάτων έδωσε εργαλεία, οικιακά σκεύη και πολυτελή αντικείμενα. Αναφέρετε μερικά από αυτά και το υλικό από το οποίο είναι κατασκευασμένα.
Στην ένδειξη (επάνω) σφραγιδογλυφία γιατί και πώς χρησιμοποιούνταν οι σφραγίδες; Ποια πετρώματα χρησιμοποιήθηκαν (απλή καταγραφή) ποιο τα σχήμα τους και τι είδους πληροφορίες μας δίνουν;
6η Δραστηριότητα :Μυκηναίοι = γλωσσολόγος, γραφολόγος:
Ο μαθητής ή οι μαθητές διερευνούν την έκτη ενότητα πνευματικά επιτεύγματα. Τι πήραν οι Μυκηναίοι από τους Κρήτες; Ποιο είναι το σημαντικότερο μυκηναϊκό επίτευγμα; Τι είδους πληροφορίες παίρνουμεαπό τα μυκηναϊκά κείμενα;
Στην ένδειξη (επάνω) .γλώσσα.: πότε και από ποιον έγινε η αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Β"; Πώς αποδεικνύεται ότι ο μυκηναϊκός πολιτισμός είναι ο πρώτος ελληνικός πολιτισμός;
Στην ένδειξη (επάνω) γραφή: ποιοι οι λόγοι δημιουργίας της Γραμμικής Β'; Γιατί και από ποιον ονομάστηκε έτσι; Από τι αποτελείται; Πώς και πού είναι γραμμένα τα κείμενα; Γιατί σώθηκαν;Πότε σταμάτησε η χρήση της;
Στην ένδειξη (επάνω) μετρικά. συστήματα: Στην ίδια ένδειξη αριστερά υπάρχει υπερ-σύνδεση: μέτρηση βάρους και χωρητικότητας. Βρίσκουμε πώς συμβολίζονταν οι μονάδες μέτρησης βάρους και ποιες ήταν οι μονάδες μέτρησης χωρητικότητας. Ποια αγγεία θεωρούνται ως δοχεία μεταφοράς;
Η ΚΑΘΕ ΟΜΑΔΑ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΠΟΛΥΜΕΣΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΥΝΔΥΑΖΟΝΤΑΣ ΗΧΟ, ΕΙΚΟΝΑ, ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΘΑ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΝΤΑΙ ΤΑ ΔΟΘΕΝΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ.
Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ: ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου