ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗ
ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΣΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ « ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ»
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
1.
Να κατανοήσουν το φαινόμενο της «εικονομαχίας» ,
τις φάσεις, τους πρωτεργάτες, τα αίτια και τις συνέπειες.
2.
Να παρακολουθήσουν οι μαθητές την πορεία και να κατανοήσουν
τα βαθύτερα κίνητρα των Ισαύρων που κήρυξαν την Εικονομαχία και τις θέσεις των
δύο πλευρών.
3.
Να αξιολογήσουν οι μαθητές τα αποτελέσματα της
εικονομαχίας.
Β. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ (ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ)
Ø Να ενισχυθεί ο διάλογος και η συνεργασία μεταξύ των μαθητών και να
δημιουργηθεί θετικό κλίμα στην τάξη.
Ø Να εφαρμοσθούν βιωματικές και διερευνητικές μορφές μάθησης.
Ø Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργατικής μάθησης.
Ø Να καλλιεργηθεί η αυτενέργεια και η κριτική σκέψη των μαθητών και να
οικοδομήσουν την ιστορική γνώση, αναλαμβάνοντας κεντρικό και ενεργητικό ρόλο
στη μαθησιακή διαδικασία.
Ø Να αποκτήσουν δεξιότητες άντλησης,
συλλογής, ανάλυσης, οργάνωσης και επεξεργασίας δεδομένων.
Ø Να καλλιεργήσουν δεξιότητες επεξεργασίας ιστορικών πηγών και κατανόησης
ιστορικών όρων.
Ø Να αποκτήσουν γνωστικές ,αλλά και μεταγνωστικές στρατηγικές μάθησης.
Ø Να ενεργοποιήσουν, μέσα από εμπειρίες και βιώματα, ατομικές και
κοινωνικές αξίες και αρχές.
Γ. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
(ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ)
Ø Να ενταχθούν δημιουργικά οι τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας στις
εργασίες των μαθητών.
Ø Να ασκηθούν στην αναζήτηση και
στην κριτική αξιοποίηση της πληροφορίας στο διαδίκτυο (ψηφιακός και κριτικός
γραμματισμός).
Ø Να ασκηθούν στη παραγωγή γραπτού λόγου διατυπώνοντας απόψεις και
επιχειρήματα μέσα από μια δομημένη διαδικασία, καθώς και στην επεξεργασία
ιστορικών πληροφοριών με ηλεκτρονικά εργαλεία π.χ. επεξεργαστής κειμένου και
στην παρουσίαση μέσω λογισμικού παρουσιάσεων.
Ø Να δημιουργήσουν εννοιολογικό χάρτη ιστορικών όρων με το πρόγραμμα Diagram Designer.
Ø Να δημιουργούν χρονογραμμή, μέσω του κατάλληλου λογισμικού.
Ø Να αποκτήσουν ικανότητες χειρισμού του λογισμικού «Ιστόπολις» για την
άντληση και επεξεργασία δεδομένων.
Να αποκωδικοποιούν,
αλλά και να παραγάγουν πολυτροπικά κείμενα.
1η Δραστηριότητα: ανοίξτε το λογισμικό «
Ιστόπολις», που βρίσκεται στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
και ακολουθείστε την εξής πορεία:
Ενότητες- Βυζαντινή- 62. Η Εικονομαχία
Διαβάστε το κείμενο παρουσίασης και
ανοίξτε την πολυμεσική παρουσίαση . Επίσης ανοίξτε τις διασυνδέσεις και
πηγαίνετε στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού:
http://www.fhw.gr/chronos/
( ΙΜΕ –Ελληνική Ιστορία στο
διαδίκτυο, ακολουθώντας την πορεία: Μέση
Βυζαντινή περίοδος (610-1204)- πολιτική- εσωτερική πολιτική).
Κατόπιν προχωρήστε στην υλοποίηση των εξής
δραστηριοτήτων:
Α) δημιουργήστε μία χρονογραμμή, του
ιστορικού της εικονομαχίας, καταγράφοντας τις φάσεις, τους πρωτεργάτες, τα
πρόσωπα που αναμείχθηκαν, καθώς και τα
καθοριστικά γεγονότα και χρονολογίες.
Β) Καταγράψτε σε επεξεργαστή
κειμένου τις απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:
Με ποιο ερώτημα σχετίζεται η κρίση της
Εικονομαχίας;
Ποιοι παράγοντες συνέβαλαν στην εκδήλωση
του φαινομένου; (καταγραφή τους σε σχήματα smart- art του word)
Που στηρίζονταν οι εικονόφιλοι;
Ποιες ήταν οι συνέπειες της
εικονομαχίας; ( καταγραφή τους μέσω εννοιολογικού χάρτη ή σχημάτων smart- art. Συμβουλευτείτε και το σχολικό
εγχειρίδιο)
Καταγράψτε σε εννοιολογικούς χάρτες ή μέσω σχημάτων smart art του
word τα επιχειρήματα
των εικονομάχων και των εικονολατρών με
βάση τα παραθέματα του σχολικού εγχειριδίου ( σελίδα 34).
Δημιουργήστε πολυμεσική παρουσίαση,
συνδυάζοντας ήχο, εικόνα, κείμενο και το οπτικό υλικό από το λογισμικό και του
ΙΜΕ και παρουσιάστε το φαινόμενο της εικονομαχίας στην ολομέλεια της τάξης.
2η Δραστηριότητα
Διαβάστε το κείμενο 62.01 Οι « σκοτεινοί
χρόνοι» και η μετάβαση στο μεσαιωνικό βυζάντιο από το λογισμικό Ιστόπολις στη
διεύθυνση:
και ακολουθείστε την εξής πορεία:
Ενότητες- Βυζαντινή- 62. Η Εικονομαχία
κατόπιν δημιουργήστε μία
χρονογραμμή με τα σπουδαιότερα γεγονότα και χρονολογίες που συγκλόνισαν τη
Βυζαντινή αυτοκρατορία στη διάρκεια του 7ου και του 8ου
αι.
Στη συνέχεια μέσω εννοιολογικού
χάρτη παρουσιάστε τα γεγονότα που
επιβεβαιώνουν το γεγονός ότι η αυτοκρατορία του Βυζαντίου βρισκόταν σε κρίση
και παρακμή κατά τον 7ο και τον 8ο αι.
3η Δραστηριότητα
Διαβάστε το κείμενο 62.02 «
καταστροφή των εικόνων» και απαντήστε στα εξής ερωτήματα:
Πώς διακοσμούνταν οι εκκλησίες
κατά την εποχή της εικονομαχίας;
Ποιοι αντέδρασαν και πώς
τιμωρούνταν οι εικονόφιλοι;
Δημιουργήστε πολυμεσική παρουσίαση,
συνδυάζοντας ήχο, κείμενο, εικόνες που θα αλιεύσετε και στο παρόν λογισμικό,
αλλά και στο διαδίκτυο.
ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Δραστηριότητα 1η:
«Διώξεις, εξορίες, δημεύσεις περιουσιών»: επισκεφθείτε τις ιστοσελίδες
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-A108/225/1642,5214/ http://portal.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathextra_1_11/03/2009_270735
http://users.sch.gr/symfo/sholio/istoria/kimena/1949.alexandru.htm, αναζητήστε στην ιστορία της Ελλάδος
άλλες περιπτώσεις όπου χρησιμοποιήθηκαν οι παραπάνω μέθοδοι
–καθεστώς Τριάκοντα τυράννων στην Αθήνα του 5ου αι.π.Χ., εμφύλιος
πόλεμος κατά την Επανάσταση του 1821, μετά τη δολοφονία του Καποδίστρια,
διχασμός του 1915, εμφύλιος πόλεμος 1946-1949- και σκεφτείτε τις συνέπειες για
τις σχέσεις των μελών μιας κοινωνίας μετά τη λήξη του εμφυλίου ή του διχασμού.
Δραστηριότητα 2η:
Στη συνέχεια να παρουσιάσετε τα
αποτελέσματα της έρευνας με συντομία στο
πρόγραμμα παρουσίασης power point.
Δραστηριότητα 3η
: Να αναζητήσετε στο google images εικόνες από εκκλησίες και ναούς
ορθοδόξων, καθολικών, καθώς και από
μουσουλμανικά τεμένη και να συγκρίνετε τη διακόσμηση, τα σκεύη, τα έργα
ζωγραφικής, γλυπτικής, μικροτεχνίας που σχετίζονται με τη θρησκεία. Στην αναζήτησή σας μπορείτε να βοηθηθείτε και από
τις ιστοσελίδες
Στη συνέχεια να
παρουσιάσετε στο πρόγραμμα MOVIE MAKER τα συμπεράσματά σας.
Δραστηριότητα 4η :Να συντάξετε το
ημερολόγιο ενός εξόριστου της εικονομαχίας
χρησιμοποιώντας τον επεξεργαστή
κειμένου (WORD) όπου θα περιγράφει τις συνθήκες διαβίωσης και τα
συναισθήματα του.
Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου