ΤΙΤΛΟΣ: « Β΄ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ»
ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Διδακτικοί στόχοι
Οι μαθητές
επιδιώκεται
ως προς το μάθημα της Ιστορίας
Α. Γενικοί στόχοι:
ως προς το μάθημα της Ιστορίας
Α. Γενικοί στόχοι:
- Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία αναζήτησης ιστορικών πληροφοριών στο διαδίκτυο και να κατανοήσουν ότι ο παγκόσμιος ιστός μπορεί να λειτουργήσει ως πηγή άντλησης πολύτιμων στοιχείων για την κατανόηση του παρελθόντος.
- Να κατανοήσουν ότι οι ιστορικές πληροφορίες και τα στοιχεία που παρέχονται στο διαδίκτυο δεν είναι πάντα αξιόπιστα και κατ' επέκταση είναι αναγκαία η αξιολόγηση τους με βάση κάποια συγκεκριμένα κριτήρια κάθε φορά.
- Να μελετήσουν ιστορικούς χάρτες και να αντλήσουν πληροφορίες από αυτούς.
- Να μελετήσουν πρωτογενείς πηγές και ιστοριογραφικά κείμενα προκειμένου να συγκεντρώσουν πληροφορίες για να ερμηνεύσουν ιστορικά γεγονότα.
- Να εξοικειωθούν με τη χρήση ποικιλίας πηγών: γραπτές, οπτικές, ηλεκτρονικές.
Β. Ειδικοί
στόχοι:
- Να ανακαλύψουν τους παράγοντες που οδήγησαν στην εμφάνιση και την ανάπτυξη του φαινομένου που ονομάστηκε Β΄ Ελληνικός Αποικισμός και να τους αντιδιαστείλουν με τους τωρινούς λόγους μετανάστευσης.
- Ποιες πόλεις αντιμετώπιζαν προβλήματα και τις λύσεις που επέλεξαν.
- Να διαπιστώσουν τις διαφορές του β΄από τον αποικισμό.
- Να γνωρίσουν τη διαδικασία ίδρυσης μίας αποικίας.
- Να κατανοήσουν τις αρμοδιότητες της μητρόπολης και του οικιστή, καθώς και τη σημασία αυτών των όρων.
- Να γνωρίσουν τα γεωγραφικά όρια του αποικισμού, καθώς και τα αποτελέσματά του.
ως προς το
μάθημα της Γλώσσας
- Να ασκηθούν στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.
ως προς τη
χρήση των Νέων Τεχνολογιών
- Να μάθουν να αξιοποιούν το Internet ως πηγή άντληση πληροφοριών.
- Να εθιστούν, πιο συγκεκριμένα, στη διατύπωση ερωτημάτων τέτοιων που να μπορούν να λάβουν αξιοποιήσιμες απαντήσεις.
- Να μάθουν να ενσωματώνουν τις Νέες Τεχνολογίες στις εργασίες τους: άντληση πληροφοριών από το Internet, αξιοποίηση του επεξεργαστή κειμένου για την παραγωγή γραπτού λόγου.
ως προς τη
μαθησιακή διαδικασία, γενικότερα
- Να καλλιεργήσουν αναλυτική και συνθετική ικανότητα.
- Να εκτιμήσουν μέσα από τη δράση τους σε ομάδες την αποτελεσματικότητα της συνεργατικής μάθησης.
- Να εξοικειωθούν με νέους τρόπους διδακτικής προσέγγισης και μαθησιακής διαδικασίας.
Προβλεπόμενος
χρόνος
1-2
διδακτικές ώρες.
Αναγκαίο
λογισμικό
Διαδικτυακή
πλατφόρμα Ιστορίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Ηλεκτρονικός επεξεργαστής κειμένου (Word)
Ηλεκτρονικός επεξεργαστής κειμένου (Word)
Πρόγραμμα
παρουσιάσεων power- point.
Επεξεργασία του διδακτικού υλικού
- Ο εκπαιδευτικός μοιράζει στα μέλη των ομάδων φύλλα εργασίας.
- Ο εκπαιδευτικός καλεί τις ομάδες να αναζητήσουν στο ηλεκτρονικό περιβάλλον που βρίσκονται στοιχεία που τις αφορούν και με βάση αυτά να επεξεργαστούν τα ερωτήματα που υπάρχουν στα φύλλα εργασίας.
- Οι μαθητές αφήνονται να αυτενεργήσουν, για όσο χρόνο κρίνει απαραίτητο ο εκπαιδευτικός. Κατά τη διάρκεια της έρευνας που πραγματοποιούν στο ηλεκτρονικό περιβάλλον κρατούν σημειώσεις, χειρόγραφα ή ηλεκτρονικά, όταν εντοπίζουν στοιχεία που τους αφορούν άμεσα. Η σύνθεση μπορεί να γίνεται και επιτόπου με τη χρησιμοποίηση ηλεκτρονικού επεξεργαστή κειμένου, ανάλογα με τον βαθμό εξοικείωσης των παιδιών.
- Στη συνέχεια, ένα από τα μέλη της ομάδας διαβάζει το κείμενο που έχει γραφτεί, ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα της έρευνάς της. Τα μέλη των άλλων ομάδων συμπληρώνουν ή κάνουν ερωτήσεις.
- Ο εκπαιδευτικός συνοψίζει τα κύρια συμπεράσματα όλων των επιμέρους ερευνών που έγιναν από τους μαθητές συντάσσοντας σύντομο διάγραμμα στον πίνακα.
1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1η Δραστηριότητα: ανοίξτε το λογισμικό που
υπάρχει στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση
και μεταβείτε στην ενότητα: « Η
ΙΔΡΥΣΗ ΜΙΑΣ ΑΠΟΙΚΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ Β΄ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ ( 8ος -6ος
αι. π. Χ.). Κατόπιν διαβάστε την υποενότητα 1. « Το ιστορικό πλαίσιο» και
απαντήστε στα εξής:
Ποια ονομάζεται από τους μελετητές αρχαϊκή
εποχή;
Ποιοι λόγοι οδήγησαν στην ίδρυση
αποικιών; Εκτός από αυτήν τη λύση υπήρξαν και άλλες;
Ποιες πόλεις αντιμετώπιζαν
προβλήματα και ποια λύση επέλεξε κάθε μία;
Καταγράψτε τις απαντήσεις σας σε επεξεργαστή
κειμένου.
2η Δραστηριότητα:
διαβάστε την υποενότητα 2 « Β΄Ελληνικός
αποικισμός» και καταγράψτε σε επεξεργαστή κειμένου τις απαντήσεις στα
εξής ερωτήματα:
Σε ποιο φαινόμενο δόθηκε αυτή η
ονομασία; Ποια είναι η ετυμολογία της λέξης;
Παρουσιάστε σχηματικά μέσω σχημάτων smart art τα κύρια γνωρίσματα του.
Ποιες είναι οι διαφορές του με
τον Α΄Ελληνικό πολιτισμό:
3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:
Διαβάστε την υποενότητα 3 « Οι λόγοι που
οδήγησαν στο Β΄Ελληνικό αποικισμό» και κατόπιν προβείτε στις εξής
δραστηριότητες:
Παρουσιάστε σε μορφή
εννοιολογικού χάρτη τους κυριότερους λόγους μετοίκησης.
Παραλληλίστε τους λόγους
μετοίκησης της αρχαίας εποχής με τους τωρινούς λόγους μετανάστευσης,
κατονομάζοντας τους.
2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1η Δραστηριότητα: ανοίξτε το λογισμικό που
υπάρχει στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση
και μεταβείτε στην ενότητα: « Η
ΙΔΡΥΣΗ ΜΙΑΣ ΑΠΟΙΚΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ Β΄ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ ( 8ος -6ος
αι. π. Χ.). Κατόπιν διαβάστε την υποενότητα 5 « Η διαδικασία ίδρυσης μίας αποικίας» και
παρουσιάστε τα εξής:
Ποια πόλη- κράτος ονομαζόταν «
μητρόπολη»;
Κατονομάστε κάποιες σημαντικές
ακροπόλεις.
Ποια ήταν τα κύρια κριτήρια
επιλογής του νέου τόπου εγκατάστασης;
Ποιες αρμοδιότητες είχε η
μητρόπολη στην οργάνωση μίας αποικιακής αποστολής;
Ποιος ήταν ο « οικιστής»;
ΣΥΝΤΑΞΗ ΣΥΝΤΟΜΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: «
Είναι παραμονή έναρξης μίας μεγάλης αποικιακής αποστολής και είσαι ο οικιστής.
Συνθέστε ένα σύντομο κείμενο στο οποίο θα παρουσιάζετε τις σκέψεις και τους
προβληματισμούς σας λίγο πριν ξεκινήσει το μεγάλο ταξίδι».
Ποιος είναι ο ρόλος του μαντείου
στην προετοιμασία μίας αποικιακής αποστολής;
Καταγράψτε τις απαντήσεις σας σε
επεξεργαστή κειμένου.
2η Δραστηριότητα:
διαβάστε το κείμενο της υποενότητας 7 « Οι σχέσεις μητρόπολης- αποικίας» και με
βάση το παρόν πληροφοριακό υλικό
παρουσιάστε τις σχέσεις της μητρόπολης με την αποικία.
Καταγράψτε τις απαντήσεις σας σε
επεξεργαστή κειμένου και ενσωματώστε και σχετικές εικόνες από το λογισμικό ή
και χάρτες.
3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1η Δραστηριότητα: ανοίξτε το λογισμικό που
υπάρχει στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση
και μεταβείτε στην ενότητα: « Η
ΙΔΡΥΣΗ ΜΙΑΣ ΑΠΟΙΚΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ Β΄ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ ( 8ος -6ος
αι. π. Χ.). Κατόπιν διαβάστε την υποενότητα 6 « Τα γεωγραφικά όρια του Β΄Ελληνικού
αποικισμού» και κατόπιν παρουσιάστε σχηματικά μέσω σχημάτων smart art του
word τις
σπουδαιότερες περιοχές στις οποίες ίδρυσαν αποικίες οι Έλληνες κατά το
Β΄Ελληνικό αποικισμό.
2η Δραστηριότητα:
διαβάστε την υποενότητα 8 « Η φυσιογνωμία μίας τυπικής αποικίας» και απαντήστε
στα παρακάτω ερωτήματα:
Ποιος ήταν ο πρωταρχικός στόχος
μίας αποικίας;
Ποιες ήταν οι κύριες ασχολίες των
αποίκων;
3η Δραστηριότητα:
διαβάστε την υποενότητα 9 « Οι σχέσεις των αποίκων με τους αυτόχθονες» και στη συνέχεια
παρουσιάστε με βάση το παρόν κείμενο
το ποιες ήταν οι σχέσεις αποίκων- αυτοχθόνων.
4η Δραστηριότητα:
διαβάστε την υποενότητα 10 « Τα
αποτελέσματα του Β΄Ελληνικού αποικισμού»
και αφού τα κατηγοριοποιήσετε στη συνέχεια δημιουργήστε εννοιολογικό χάρτη, καταγράφοντας τα.
Αφού συλλέξετε το υλικό
παρουσιάστε μέσω του προγράμματος power-point
τις απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα. Εμπλουτίστε την παρουσίαση σας με οπτικό
υλικό και χάρτες τόσο του λογισμικού όσο
και του διαδικτύου.
Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου