Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2014

" Β΄ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ"




ΤΙΤΛΟΣ: « Β΄ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ»

ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ  ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ

Διδακτικοί στόχοι

Οι μαθητές επιδιώκεται

ως προς το μάθημα της Ιστορίας

Α. Γενικοί στόχοι:
  • Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία αναζήτησης ιστορικών πληροφοριών στο διαδίκτυο και να κατανοήσουν ότι ο παγκόσμιος ιστός μπορεί να λειτουργήσει ως πηγή άντλησης πολύτιμων στοιχείων για την κατανόηση του παρελθόντος.
  • Να κατανοήσουν ότι οι ιστορικές πληροφορίες και τα στοιχεία που παρέχονται στο διαδίκτυο δεν είναι πάντα αξιόπιστα και κατ' επέκταση είναι αναγκαία η αξιολόγηση τους με βάση κάποια συγκεκριμένα κριτήρια κάθε φορά.
  • Να μελετήσουν ιστορικούς χάρτες και να αντλήσουν πληροφορίες από αυτούς.
  • Να μελετήσουν πρωτογενείς πηγές και ιστοριογραφικά κείμενα προκειμένου να συγκεντρώσουν πληροφορίες για να ερμηνεύσουν ιστορικά γεγονότα.
  • Να εξοικειωθούν με τη χρήση ποικιλίας πηγών: γραπτές, οπτικές, ηλεκτρονικές.
Β. Ειδικοί στόχοι:
  • Να ανακαλύψουν τους παράγοντες που οδήγησαν στην εμφάνιση και την ανάπτυξη του φαινομένου που ονομάστηκε Β΄ Ελληνικός Αποικισμός και  να τους αντιδιαστείλουν με  τους τωρινούς λόγους μετανάστευσης.
  • Ποιες πόλεις αντιμετώπιζαν προβλήματα και τις  λύσεις που επέλεξαν.
  • Να διαπιστώσουν τις διαφορές του β΄από τον αποικισμό.
  • Να γνωρίσουν τη διαδικασία ίδρυσης μίας αποικίας.
  • Να κατανοήσουν τις αρμοδιότητες της μητρόπολης  και του οικιστή, καθώς και   τη σημασία αυτών των όρων.
  • Να γνωρίσουν τα γεωγραφικά όρια του αποικισμού, καθώς και τα αποτελέσματά του.
ως προς το μάθημα της Γλώσσας
  • Να ασκηθούν στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.
ως προς τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών
  • Να μάθουν να αξιοποιούν το Internet ως πηγή άντληση πληροφοριών.
  • Να εθιστούν, πιο συγκεκριμένα, στη διατύπωση ερωτημάτων τέτοιων που να μπορούν να λάβουν αξιοποιήσιμες απαντήσεις.
  • Να μάθουν να ενσωματώνουν τις Νέες Τεχνολογίες στις εργασίες τους: άντληση πληροφοριών από το Internet, αξιοποίηση του επεξεργαστή κειμένου για την παραγωγή γραπτού λόγου.
ως προς τη μαθησιακή διαδικασία, γενικότερα
  • Να καλλιεργήσουν αναλυτική και συνθετική ικανότητα.
  • Να εκτιμήσουν μέσα από τη δράση τους σε ομάδες την αποτελεσματικότητα της συνεργατικής μάθησης.
  • Να εξοικειωθούν με νέους τρόπους διδακτικής προσέγγισης και μαθησιακής διαδικασίας.
Προβλεπόμενος χρόνος
1-2 διδακτικές ώρες.
Αναγκαίο λογισμικό
Διαδικτυακή πλατφόρμα Ιστορίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Ηλεκτρονικός επεξεργαστής κειμένου (Word)
Πρόγραμμα παρουσιάσεων power- point.



 Επεξεργασία του διδακτικού υλικού
  • Ο εκπαιδευτικός μοιράζει στα μέλη των ομάδων φύλλα εργασίας.
  • Ο εκπαιδευτικός καλεί τις ομάδες να αναζητήσουν στο ηλεκτρονικό περιβάλλον που βρίσκονται στοιχεία που τις αφορούν και με βάση αυτά να επεξεργαστούν τα ερωτήματα που υπάρχουν στα φύλλα εργασίας.
  • Οι μαθητές αφήνονται να αυτενεργήσουν, για όσο χρόνο κρίνει απαραίτητο ο εκπαιδευτικός. Κατά τη διάρκεια της έρευνας που πραγματοποιούν στο ηλεκτρονικό περιβάλλον κρατούν σημειώσεις, χειρόγραφα ή ηλεκτρονικά, όταν εντοπίζουν στοιχεία που τους αφορούν άμεσα. Η σύνθεση μπορεί να γίνεται και επιτόπου με τη χρησιμοποίηση ηλεκτρονικού επεξεργαστή κειμένου, ανάλογα με τον βαθμό εξοικείωσης των παιδιών.
  • Στη συνέχεια, ένα από τα μέλη της ομάδας διαβάζει το κείμενο που έχει γραφτεί, ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα της έρευνάς της. Τα μέλη των άλλων ομάδων συμπληρώνουν ή κάνουν ερωτήσεις.
  • Ο εκπαιδευτικός συνοψίζει τα κύρια συμπεράσματα όλων των επιμέρους ερευνών που έγιναν από τους μαθητές συντάσσοντας σύντομο διάγραμμα  στον πίνακα.












1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1η Δραστηριότητα: ανοίξτε το λογισμικό που υπάρχει στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση


και μεταβείτε στην ενότητα: « Η ΙΔΡΥΣΗ ΜΙΑΣ ΑΠΟΙΚΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ Β΄ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ ( 8ος -6ος αι. π. Χ.). Κατόπιν διαβάστε την υποενότητα 1. « Το ιστορικό πλαίσιο» και απαντήστε στα εξής:
 Ποια ονομάζεται από τους μελετητές αρχαϊκή εποχή;
Ποιοι λόγοι οδήγησαν στην ίδρυση αποικιών; Εκτός από αυτήν τη λύση υπήρξαν και  άλλες;
Ποιες πόλεις αντιμετώπιζαν προβλήματα και ποια λύση επέλεξε κάθε μία;
 Καταγράψτε τις απαντήσεις σας σε επεξεργαστή κειμένου.


2η Δραστηριότητα: διαβάστε την υποενότητα 2 « Β΄Ελληνικός  αποικισμός» και καταγράψτε σε επεξεργαστή κειμένου τις απαντήσεις στα εξής ερωτήματα:
Σε ποιο φαινόμενο δόθηκε αυτή η ονομασία; Ποια είναι η ετυμολογία της λέξης;
Παρουσιάστε σχηματικά μέσω  σχημάτων smart art  τα κύρια γνωρίσματα του.
Ποιες είναι οι διαφορές του με τον Α΄Ελληνικό πολιτισμό:

3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:
 Διαβάστε την υποενότητα 3 « Οι λόγοι που οδήγησαν στο Β΄Ελληνικό αποικισμό» και κατόπιν προβείτε στις εξής δραστηριότητες:
Παρουσιάστε σε μορφή εννοιολογικού χάρτη τους κυριότερους λόγους μετοίκησης.
Παραλληλίστε τους λόγους μετοίκησης της αρχαίας εποχής με τους τωρινούς λόγους μετανάστευσης, κατονομάζοντας τους.





2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1η Δραστηριότητα: ανοίξτε το λογισμικό που υπάρχει στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση


και μεταβείτε στην ενότητα: « Η ΙΔΡΥΣΗ ΜΙΑΣ ΑΠΟΙΚΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ Β΄ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ ( 8ος -6ος αι. π. Χ.). Κατόπιν διαβάστε την υποενότητα  5 « Η διαδικασία ίδρυσης μίας αποικίας» και παρουσιάστε τα εξής:
Ποια πόλη- κράτος ονομαζόταν « μητρόπολη»;
Κατονομάστε κάποιες σημαντικές ακροπόλεις.
Ποια ήταν τα κύρια κριτήρια επιλογής του νέου τόπου εγκατάστασης;
Ποιες αρμοδιότητες είχε η μητρόπολη στην οργάνωση μίας αποικιακής αποστολής;
Ποιος ήταν ο « οικιστής»;
ΣΥΝΤΑΞΗ ΣΥΝΤΟΜΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: « Είναι παραμονή έναρξης μίας μεγάλης αποικιακής αποστολής και είσαι ο οικιστής. Συνθέστε ένα σύντομο κείμενο στο οποίο θα παρουσιάζετε τις σκέψεις και τους προβληματισμούς σας λίγο πριν ξεκινήσει το μεγάλο ταξίδι».
Ποιος είναι ο ρόλος του μαντείου στην προετοιμασία μίας αποικιακής αποστολής;
Καταγράψτε τις απαντήσεις σας σε επεξεργαστή κειμένου.

2η Δραστηριότητα: διαβάστε το κείμενο της υποενότητας 7 « Οι σχέσεις μητρόπολης- αποικίας» και με βάση το παρόν  πληροφοριακό υλικό παρουσιάστε τις σχέσεις της μητρόπολης με την αποικία.

Καταγράψτε τις απαντήσεις σας σε επεξεργαστή κειμένου και ενσωματώστε και σχετικές εικόνες από το λογισμικό ή και χάρτες.






3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

1η Δραστηριότητα: ανοίξτε το λογισμικό που υπάρχει στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση


και μεταβείτε στην ενότητα: « Η ΙΔΡΥΣΗ ΜΙΑΣ ΑΠΟΙΚΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ Β΄ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ ( 8ος -6ος αι. π. Χ.). Κατόπιν διαβάστε την υποενότητα  6 « Τα γεωγραφικά όρια του Β΄Ελληνικού αποικισμού» και κατόπιν παρουσιάστε σχηματικά μέσω σχημάτων smart art του word τις σπουδαιότερες περιοχές στις οποίες ίδρυσαν αποικίες οι Έλληνες κατά το Β΄Ελληνικό αποικισμό.

2η Δραστηριότητα: διαβάστε την υποενότητα 8 « Η φυσιογνωμία μίας τυπικής αποικίας» και απαντήστε στα παρακάτω ερωτήματα:
Ποιος ήταν ο πρωταρχικός στόχος μίας αποικίας;
Ποιες ήταν οι κύριες ασχολίες των αποίκων;

3η Δραστηριότητα: διαβάστε την υποενότητα 9 « Οι σχέσεις των αποίκων με τους αυτόχθονες» και  στη συνέχεια  παρουσιάστε με βάση το  παρόν κείμενο το ποιες ήταν οι σχέσεις αποίκων- αυτοχθόνων.

4η Δραστηριότητα: διαβάστε την υποενότητα 10  « Τα αποτελέσματα του  Β΄Ελληνικού αποικισμού» και αφού τα κατηγοριοποιήσετε στη συνέχεια δημιουργήστε  εννοιολογικό χάρτη, καταγράφοντας τα.

Αφού συλλέξετε το υλικό παρουσιάστε μέσω του προγράμματος power-point τις απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα. Εμπλουτίστε την παρουσίαση σας με οπτικό υλικό και χάρτες  τόσο του λογισμικού όσο και του διαδικτύου.

                                                                                 Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ
                                                                ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου