ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΠΕΡΣΙΚΩΝ ΠΟΛΕΜΩΝ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
1.Να καταγράψουν σημαντικές πληροφορίες που σχετίζονται με
τους Περσικούς πολέμους ( μάχες Μαραθώνα, Θερμοπυλών, ναυμαχία της Σαλαμίνας).
2. Να συνειδητοποιήσουν πως στον πόλεμο δε μετρά μόνο η
υπεροχή των δυνάμεων, αλλά και η στρατηγική ευφυΐα.
3. Να συγκεντρώσουν πληροφορίες και για άλλες περιπτώσεις της
Ιστορίας που ο δόλος λειτούργησε θετικά.
4. Να καταγράψουν γεγονότα προδοσίας, αναφέροντας γνωστούς
προδότες.
5. Να αξιοποιήσουν την εναλλακτική ιστορία, επιλέγοντας ένα
σημείο ιστορικής απόκλισης ( κριτικός γραμματισμός)
6.Να κατανοήσουν τη
σημασία των Περσικών πολέμων.
7. Να διαμορφώσουν ιστορική σκέψη και να αναπτύξουν ιστορική
συνείδηση, μέσω των οποίων θα αναπτύξουν υπεύθυνη στάση για τα γεγονότα του
παρόντος και του μέλλοντος.
Γενικοί στόχοι:
- Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία αναζήτησης ιστορικών πληροφοριών στο διαδίκτυο και να κατανοήσουν ότι ο παγκόσμιος ιστός μπορεί να λειτουργήσει ως πηγή άντλησης πολύτιμων στοιχείων για την κατανόηση του παρελθόντος.
- Να κατανοήσουν ότι οι ιστορικές πληροφορίες και τα στοιχεία που παρέχονται στο διαδίκτυο δεν είναι πάντα αξιόπιστα και κατ' επέκταση είναι αναγκαία η αξιολόγηση τους με βάση κάποια συγκεκριμένα κριτήρια κάθε φορά.
- Να μελετήσουν ιστορικούς χάρτες και να αντλήσουν πληροφορίες από αυτούς.
- Να μελετήσουν πρωτογενείς πηγές και ιστοριογραφικά κείμενα προκειμένου να συγκεντρώσουν πληροφορίες για να ερμηνεύσουν ιστορικά γεγονότα.
- Να εξοικειωθούν με τη χρήση ποικιλίας πηγών: γραπτές, οπτικές, ηλεκτρονικές.
ως προς το
μάθημα της Γλώσσας
- Να ασκηθούν στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.
ως προς τη
χρήση των Νέων Τεχνολογιών
- Να μάθουν να αξιοποιούν το Internet ως πηγή άντληση πληροφοριών.
- Να εθιστούν, πιο συγκεκριμένα, στη διατύπωση ερωτημάτων τέτοιων που να μπορούν να λάβουν αξιοποιήσιμες απαντήσεις.
- Να μάθουν να ενσωματώνουν τις Νέες Τεχνολογίες στις εργασίες τους: άντληση πληροφοριών από το Internet, αξιοποίηση του επεξεργαστή κειμένου για την παραγωγή γραπτού λόγου.
- Να μπορούν να δημιουργούν πολυμεσικές παρουσιάσεις, συνδυάζοντας ήχο, εικόνα και βίντεο με το πρόγραμμα power-point ή με το fotostory.
- Να μπορούν να δημιουργούν κινούμενο βιβλίο με τη βοήθεια του κατάλληλου προγράμματος.
- Να μπορούν να κατατάσσουν τα γεγονότα χρονολογικά, δημιουργώντας χρονογραμμή με το κατάλληλο λογισμικό.
- Να δημιουργούν βίντεο με το πρόγραμμα movie-maker.
ως προς τη μαθησιακή διαδικασία,
γενικότερα
- Να καλλιεργήσουν αναλυτική και συνθετική ικανότητα.
- Να εκτιμήσουν μέσα από τη δράση τους σε ομάδες την αποτελεσματικότητα της συνεργατικής μάθησης.
Να εξοικειωθούν με νέους τρόπους
διδακτικής προσέγγισης και μαθησιακής διαδικασίας.
ΚΟΙΝΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - « ΣΥΝΤΟΜΗ
ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΠΕΡΣΙΚΩΝ ΠΟΛΕΜΩΝ».
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:
Αφού μελετήσετε προσεχτικά το
κείμενο παρουσίασης και ανοίξετε την πολυμεσική παρουσίαση του λογισμικού «Ιστόπολις» ( που αναφέρετε στην ιστορία των περσικών πολέμων),
πατώντας στον παρακάτω υπερσύνδεμο:
και ακολουθώντας την πορεία: Έναρξη- Ενότητες-
Αρχαία- 31. Οι Περσικοί Πόλεμοι- κείμενο παρουσίασης- πολυμεσική παρουσίαση να
δημιουργήσετε με το λογισμικό
μία χρονογραμμή με τα
σημαντικότερα γεγονότα που διεξήχθησαν εκείνη
τη χρονική περίοδο. Δ ώστε έμφαση πέρα από τη χρονολογία, στους πρωταγωνιστές,
στον τόπο, στην έκβαση των αναμετρήσεων. Διανθίστε τη χρονογραμμή σας και με
εικονικό υλικό που θα βρείτε τόσο στο λογισμικό όσο και σε ελεύθερη περιήγηση
στο διαδίκτυο. Αφού αποθηκεύσετε τη χρονογραμμή σας στη συνέχεια να την
αναρτήσετε στο ιστολόγιο της τάξης.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1- «ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ»
1η Δραστηριότητα:
Αφού μεταβείτε στο λογισμικό « Ιστόπολις», χρησιμοποιώντας την
παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση
ακολουθώντας στη συνέχεια την
πορεία: Έναρξη- Ενότητες- Αρχαία- 31. Οι Περσικοί Πόλεμοι- Πήγες- 31.03 Η λαϊκή
παράδοση για τη μάχη του Μαραθώνα (31) να απαντήσετε στα εξής ερωτήματα:
Α ) Πως περιγράφεται η νίκη των
Ελλήνων στο Μαραθώνα;
Β)
Πως πληροφορήθηκαν την είδηση στην Ελλάδα;
2η Δραστηριότητα:
Διαβάζοντας προσεχτικά τις
πληροφορίες που αναγράφονται στις παρακάτω ηλεκτρονικές διευθύνσεις
http://www.fhw.gr/chronos/ ( ΙΜΕ
–Ελληνική Ιστορία στο διαδίκτυο, ακολουθώντας την πορεία: Αρχαϊκή περίοδος-
πολιτική- περσική εισβολή- Μαραθώνας).
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%AC%CF%87%CE%B7_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%9C%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%B8%CF%8E%CE%BD%CE%B1(
διαβάζοντας παράλληλα και στον πίνακα
περιεχομένου τις αντίστοιχες πληροφορίες).
να απαντήσετε στα παρακάτω
ερωτήματα:
Α) Πότε και ποιοι αναμετρήθηκαν στο
Μαραθώνα;
Β) Παρουσιάστε συνοπτικά τη
στρατηγική και τακτική των αντιπάλων.
Γ) Ποιο ήταν το σχέδιο του Μιλτιάδη
και γιατί επέλεξε αυτό το μέρος;
Δ)Ποια ήταν η σημασία αυτής της
νίκης των Ελλήνων;
Ετοιμάστε μία πολυμεσική παρουσίαση,
συνδυάζοντας ήχο, εικόνα, βίντεο, κείμενο και αφού την αποθηκεύσετε στον ειδικά
διαμορφωμένο φάκελο που βρίσκεται στην επιφάνεια εργασίας στη συνέχεια να την
αναρτήσετε στο ιστολόγιο της τάξης σας. Για τις εικόνες και το βίντεο μπορείτε
να κάνετε ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο, χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες
λέξεις- κλειδιά. Ένας από εσάς θα αναλάβει να την παρουσιάσει στην ολομέλεια
της τάξης.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2- «ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΝΑΥΜΑΧΙΑΣ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ»
1η
Δραστηριότητα: Αφού μεταβείτε στην παρακάτω διεύθυνση
όπου θα ανοίξει το λογισμικό « Ιστόπολις», ακολουθώντας την πορεία:
Έναρξη- Ενότητες- Αρχαία- 31. Οι Περσικοί Πόλεμοι- Πηγές θα ανοίξετε την πηγή 31.01 « Λόγος
του Ξέρξη» (31) και θα απαντήσετε στο εξής ερώτημα:
Για ποιο λόγο ο Ξέρξης αποφάσισε να
επιτεθεί στην Ελλάδα; Ποια ήταν τα σχέδια του Ξέρξη, σύμφωνα με το δοθέν παράθεμα;
2η Δραστηριότητα:
Μελετώντας προσεχτικά το υλικό από τις δοθείσες ιστοσελίδες
Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού- Ελληνική Ιστορία στο διαδίκτυο (
ακολουθώντας την πορεία: Αρχαϊκή Περίοδος- Πολιτική- περσική εισβολή- Σαλαμίνα)
να
απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα
Α) Ποιοι αναμετρήθηκαν στη
Σαλαμίνα; Ποια χρονολογία; Παρουσιάστε συνοπτικά τις δυνάμεις των αντιπάλων.
Β) Ποια ήταν τα σχέδια των
αντιπάλων; Ποιες περιοχές κατέλαβε η
κάθε παράταξη; Ποιο θεωρούσε ιδανικότερο μέρος ο Θεμιστοκλής για τη ναυμαχία
και γιατί;
Γ) Παρουσιάστε συνοπτικά τις
τέσσερις φάσεις της ναυμαχίας.
Δ) Που οφείλεται τελικά η νίκη στη Σαλαμίνα;
Ε) Για ποιο λόγο θέλησαν οι
υπόλοιποι Έλληνες να αποχωρήσουν; Ποιο το τέχνασμα τότε του Θεμιστοκλή;
ΣΤ) Χαρακτηρίστε το Θεμιστοκλή και
τον Ξέρξη.
Ετοιμάστε μία πολυμεσική παρουσίαση, συνδυάζοντας
ήχο, κείμενο, εικόνα , βίντεο και αφού
την αποθηκεύσετε στον ειδικά διαμορφωμένο φάκελο που βρίσκεται στην επιφάνεια
εργασίας, κατόπιν αναρτήστε την στο ιστολόγιο της τάξης. Για τις εικόνες και το
βίντεο μπορείτε να κάνετε ελεύθερη αναζήτηση
στο διαδίκτυο, χρησιμοποιώντας κατάλληλες λέξεις- κλειδιά. Ένας από εσάς θα
αναλάβει να την παρουσιάσει στην ολομέλεια της τάξης.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3- « ΤΕΧΝΑΣΜΑ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΕΥΦΥΙΑ/ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΔΟΛΟΥ»
1η Δραστηριότητα:
Αφού μελετήσετε τις δοθείσες ηλεκτρονικές
διευθύνσεις και κάνοντας παράλληλα ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο να
αναφέρετε και άλλα περιστατικά όπου ο δόλος λειτούργησε θετικά, ξεκινώντας από
τη μυθολογία και φτάνοντας στη νεότερη ιστορία μας.
2η Δραστηριότητα:
Προσπαθήστε σε ένα σύντομο κείμενο
να παρουσιάσετε με ακρίβεια, πληρότητα , καθαρότητα την άποψη σας για την
έννοια και τη λειτουργικότητα του δόλου. Είναι σωστό κατά τη γνώμη σας να
καταφεύγει ο άνθρωπος σε αυτόν προκειμένου να ξεφύγει από δύσκολες καταστάσεις ή πρέπει να στηρίζεται μόνο σε θεμιτά μέσα;
http://ebooks.edu.gr/2013/allcourses.php ( Ψηφιακό
σχολείο- Γυμνάσιο- Α΄Γυμνασίου- Αρχαία Ελληνικά (ΜΤΦΡ) Ομηρικά Έπη Οδύσσεια (
Α΄Γυμνασίου)- Βιβλία μαθητή και από τα περιεχόμενα επιλέξτε – ραψωδία ι.
Η εργασία σας, αφού γραφεί στον επεξεργαστή
κειμένου, ενσωματώνοντας παράλληλα και εικόνες που σχετίζονται με τα αντίστοιχα
περιστατικά που θα αλιεύσετε κατόπιν ελεύθερης αναζήτησης στο διαδίκτυο με
βασικές λέξεις-κλειδιά να μετατραπεί σε αρχείο pdf, ακολουθώντας την εξής πορεία: αρχείο- αποθήκευση ως…-επιλέγουμε
pdf –πατάμε τέλος δημοσίευση.
Στη συνέχεια θα μετατρέψετε την εργασία σας σε κινούμενο βιβλίο, κάνοντας χρήση του προγράμματος www.flipsnack.com.
Θα αναρτήσετε το κινούμενο βιβλίο στο
ιστολόγιο της τάξης και ένας θα αναλάβει επιπρόσθετα την παρουσίαση του στην
ολομέλεια της τάξης.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 4- « ΜΑΧΗ ΤΩΝ
ΘΕΡΜΟΠΥΛΩΝ / ΠΡΟΔΟΣΙΑ»
Αφού μελετήσετε προσεχτικά τις
πληροφορίες που αναγράφονται στις παρακάτω ηλεκτρονικές διευθύνσεις και
κάνοντας παράλληλα και ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο σχετικά με περιστατικά
« προδοσίας» να απαντήσετε στα εξής ερωτήματα:
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%AC%CF%87%CE%B7_%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%98%CE%B5%CF%81%CE%BC%CE%BF%CF%80%CF%85%CE%BB%CF%8E%CE%BD
( διαβάζοντας και στον πίνακα περιεχομένου τις αντίστοιχες πληροφορίες).
Α) Πότε και ποιοι αναμετρήθηκαν
στις Θερμοπύλες;
Β) Ποια ήταν η στρατηγική των
Ελλήνων;
Γ) Παρουσιάστε συνοπτικά την
τοπογραφία του πεδίου της μάχης.
Δ) Ποια ήταν η έκβαση κατά την
πρώτη μέρα της μάχης;
Ε) Τελικά ποιος αναδείχτηκε νικητής
και ποιο καθοριστικό γεγονός συνέβαλε στην ήττα των Ελλήνων;
Στ) Παρουσιάστε και άλλα ανάλογα
περιστατικά που γνωρίζετε είτε στην ιστορία ή και τη θρησκεία μας.
( Για κάθε ερώτημα ή περιστατικό
προδοσίας να χρησιμοποιείτε νέο φύλλο εργασίας).
Η εργασία σας, αφού γραφεί στον
επεξεργαστή κειμένου, ενσωματώνοντας
παράλληλα και εικόνες που σχετίζονται με τα αντίστοιχα περιστατικά που
θα αλιεύσετε κατόπιν ελεύθερης αναζήτησης στο διαδίκτυο με βασικές λέξεις-κλειδιά να μετατραπεί σε
αρχείο pdf, ακολουθώντας την εξής
πορεία: αρχείο- αποθήκευση ως… - επιλέγουμε τη μορφή pdf- και πατάτε μετά δημοσίευση. Στη συνέχεια στην εργασία σας
θα δώσετε τη μορφή κινούμενου βιβλίου, χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα www.flipsnack.com. Το
κινούμενο βιβλίο να το αναρτήσετε στο ιστολόγιο της τάξης και να επιλέξετε το
μαθητή που θα αναλάβει την παρουσίαση
του στην ολομέλεια της τάξης.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 5- « ΠΕΡΣΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ»
Κάνοντας ελεύθερη αναζήτηση στο
διαδίκτυο , χρησιμοποιώντας βασικές λέξεις –κλειδιά π.χ. μάχη του Μαραθώνα-
λογοτεχνία, μάχη του Μαραθώνα- κινηματογράφος ή τέχνη/ ζωγραφική, ναυμαχία της
Σαλαμίνας- λογοτεχνία ή κινηματογράφος
και αντλώντας υλικό και από την παρακάτω παρουσίαση
να δημιουργήσετε μία πολυμεσική
παρουσίαση, συνδυάζοντας ήχο, εικόνες, κείμενο στο πως οι Περσικοί Πόλεμοι
ενέπνευσαν καλλιτέχνες: συγγραφείς,
ποιητές, σκηνοθέτες/ σεναριογράφους, ζωγράφους κ.α.. Παρουσιάστε συνοπτικά τα έργα που
παρουσιάζουν αυτούς τους πολέμους, τους δημιουργούς, την εποχή δημιουργίας τους,
συνοδεύοντας το κείμενο με τις αντίστοιχες εικόνες.
Αποθηκεύστε την παρουσίαση σας και
κατόπιν μετατρέψτε τις διαφάνειες σε μορφή εικόνας jpeg ή jif και στη συνέχεια δημιουργήστε μία νέα παρουσίαση με το πρόγραμμα movie maker, δηλ.
δημιουργήστε ένα μικρό βίντεο μέσω
του οποίου θα παρουσιάζετε στους μαθητές σας το πώς απεικονίζονται οι Περσικοί πόλεμοι μέσω της τέχνης. Όταν ολοκληρώσετε το βίντεο να το αναρτήσετε και στο
ιστολόγιο της τάξης.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 6 – « ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ»
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: ΠΡΟΒΟΛΗ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΟΥ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ ΜΕΣΩ ΤΗΣ
ΤΕΧΝΗΣ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ
Μετά από ελεύθερη περιήγηση στο διαδίκτυο να
βρείτε λογοτεχνικά έργα, πίνακες ζωγραφικής, κινηματογραφικές ταινίες,
τραγούδια μέσω των οποίων προβάλλεται το παράλογο και η αφροσύνη του πολέμου,
εστιάζοντας στις καταστροφικές του συνέπειες τόσο για το ανθρώπινο είδος όσο
και στην κοινωνία και η ανάγκη επικράτησης φιλειρηνικής πολιτικής. Δ ε θα περιοριστείτε στους πολέμους μόνο της
αρχαϊκής εποχής που διαπραγματευτήκαμε στο μεγαλύτερο μέρος του παρόντος σεναρίου, αλλά η έρευνα σας θα
καλύπτει όλους τους γνωστούς πολέμους από την αρχαιότητα έως σήμερα. Θα
επικεντρωθείτε στο να αναφέρετε το είδος
της τέχνης π. χ. βιβλίο, πίνακας, κινηματογραφική ταινία κ.α. , περιεχόμενο-
μήνυμα που προβάλλει, το δημιουργό, την εποχή δημιουργίας, τον πόλεμο που
επικρίνει.
Θα δημιουργήσετε πολυμεσική
παρουσίαση, συνδυάζοντας ήχο, εικόνα κείμενο και στη συνέχεια τις διαφάνειες θα
τις μετατρέψετε σε εικόνες jpeg
προκειμένου να δημιουργήσετε ένα μικρό βίντεο
μέσω του προγράμματος movie maker το οποίο θα παρουσιάσετε στους συμμαθητές
σας και μέσω του οποίου θα τονίζετε το μάταιο του πολέμου, τις ολέθριες
συνέπειες του και την επιτακτική ανάγκη επικράτησης παγκόσμιας ειρήνης και
συναδέλφωσης μεταξύ των λαών.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 7- « ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ»
Δραστηριότητα:
Αφού αλιεύσετε πλούσιο εικονικό υλικό που
σχετίζεται με την ιστορία των περσικών πολέμων: πρωταγωνιστές, τόπο, έκβαση
μάχης τόσο από το λογισμικό Ιστόπολις
Ακολουθώντας την πορεία: Έναρξη-
Ενότητες- Αρχαία- 31. Οι Περσικοί Πόλεμοι- εικονικό υλικό
Όσο και από
το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού – Η Ελληνική
Ιστορία στο διαδίκτυο
Επιλέγοντας αρχαϊκή εποχή-
πολιτική- περσική εισβολή, αλλά και με ελεύθερη περιήγηση στο διαδίκτυο να
ετοιμάσετε μία παρουσίαση με το πρόγραμμα fotostory, το οποίο είναι εγκατεστημένο στην επιφάνεια εργασίας. Προσπαθήστε κάποιες
από τις εικόνες να τις συνοδεύεται και με το αντίστοιχο πληροφοριακό κείμενο
για αυτό που απεικονίζει, αντλώντας το τόσο από το λογισμικό Ιστόπολις όσο και
από το ΙΜΕ.
Αφού ολοκληρώσετε την πολυμεσική
σας παρουσίαση , αποθηκεύστε την και κατόπιν αναρτήστε την στο ιστολόγιο της
τάξης. Ένας από την ομάδα θα αναλάβει την παρουσίαση της στην ολομέλεια της
τάξης.
Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου