Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2014

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΣΤΙΧΩΝ 280-301 ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ





ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΣΤΙΧΩΝ: 280-301 ΤΟΥ Α΄ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΥ  ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ.

ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
Α) Να συνειδητοποιήσουν ότι η μετάφραση ενός αρχαίου ελληνικού κειμένου ενέχει το στοιχείο της υποκειμενικότητας και είναι και αυτή μία  απόπειρα ερμηνείας του κειμένου.
Β) Να εξοικειωθούν σταδιακά με τους μηχανισμούς εντοπισμού των ιδεολογικών παραμέτρων που λανθάνουν σε ένα κείμενο.
Δ) Να συλλέξουν πληροφορίες και να οργανώσουν το υλικό τους γύρω από ένα ιστορικό ερώτημα.
Ε) Να συνειδητοποιήσουν τη συνέχεια και εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας.
ΣΤ) Να κάνουν επανάληψη σε βασικά στοιχεία της γραμματικής και του συντακτικού ( κλίση αντωνυμιών,  ουσιαστικών, αρχικών χρόνων των ρημάτων, αορίστου β΄, δευτερευουσών προτάσεων).

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ - ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΑΘΗΣΗΣ:
1.      Να καλλιεργήσουν συνεργατικό πνεύμα.
2.      Να οικοδομούν γνώσεις και να παράγουν κείμενο από κοινού.
3.      Να εξοικειωθούν με την αναζήτηση της πληροφορίας αναπτύσσοντας αξιολογικά κριτήρια.
4.      Να αναπτύξουν ενεργό ρόλο στην επεξεργασία και πρόσληψη της γνώσης.
5.      Να συνθέτουν πολυτροπικό λόγο.
6.      Να υποστηρίζουν δημόσια τις εργασίες –πορίσματά τους.
7.      Να αποκτήσουν μεταγνωστικές δεξιότητες ως προς την αναζήτηση και αξιολόγηση πληροφοριών.




ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ - ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ:

1.      Να εξοικειωθούν με τον τρόπο εργασίας και έρευνας στο διαδίκτυο, αλλά και σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα μάθησης ( ηλεκτρονικά λεξικά, Πύλη για την Ελληνική γλώσσα, ψηφιακό σχολείο, Ελληνικός Πολιτισμός).
2.      Να αξιοποιούν τον επεξεργαστή κειμένου για την οργάνωση και επεξεργασία των δεδομένων τους.

      3.Να καλλιεργήσουν δεξιότητες χρήσης Η/Υ.
4.Να εξοικειωθούν με τη χρήση εκπαιδευτικών λογισμικών.






1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: « ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕΣ»

Στόχος: να συνειδητοποιήσουν πως η μετάφραση ενός κειμένου ενέχει το στοιχείο της υποκειμενικότητας και ότι αποτελεί μία απόπειρα ερμηνείας του κειμένου.
1η Δραστηριότητα:
Μεταβείτε στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα, πατώντας στον παρακάτω υπερσύνδεσμο:
και ακολουθώντας την πορεία:  Αρχαία Ελληνικά-εργαλεία- σώματα κειμένων- Ανθολόγιο Αττικής πεζογραφίας-καταλόγου κειμένων-  Σοφοκλής- Σοφοκλής Αντιγόνη- Σοφ. Αντ. 162-331 με αντιγραφή και επικόλληση να μεταφέρετε τους στίχους του κειμένου στην 1η από τις τρεις στήλες ενός πίνακα που θα έχετε δημιουργήσει σε ένα αρχείο word. Κατόπιν ανοίξτε ακολουθώντας την ίδια πορεία τις δύο μεταφράσεις που προσφέρονται στην Πύλη  του   Ι.Ν.Γρυπάρη και Στ. Μπαζάκου ( επιλέγοντας εμφάνιση μετάφρασης) και με αντιγραφή και επικόλληση να τις μεταφέρετε στις άλλες δύο στήλες.
Στη συνέχεια για κάθε μία μετάφραση σχηματίστε με το πρόγραμμα:
από ένα συννεφόλεξο, παίρνοντας έτσι τις λέξεις-κλειδιά καθεμιάς. Αποθηκεύστε τα συννεφόλεξα  και μεταφέρετε τα στο αρχείο word που έχετε ήδη ετοιμάσει. Τι παρατηρείτε; Οι δύο μεταφράσεις ταυτίζονται ή διαφοροποιούνται; Τι διαπιστώσεις έχετε να κάνετε ως προς το λεξιλόγιο, το ύφος, τη σύνταξη τους, το περιεχόμενο; Τι σας δυσκόλεψε και γιατί;
Με έντονη γραφή επισημάνετε στις μεταφράσεις τις λέξεις- κλειδιά και με αφορμή αυτές να δημιουργήσετε μία δική σας μετάφραση για το παρόν κείμενο.

2η  Δραστηριότητα:
Ανοίξτε το πρόγραμμα diagram designer ή εναλλακτικά παρουσιάστε με σχήματα smart art του word  τους λόγους μέσω των οποίων ο Κρέοντας απορρίπτει το ενδεχόμενο του να είναι θεόσταλτο το έργο της ταφής του νεκρού.







ΦΥΛΛΟ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2- « ΛΕΞΙΚΟΓΡΑΦΟΙ»
Στόχος: διαπίστωση της συνέχειας/ εξέλιξης της ελληνικής γλώσσας, ανεύρεση σημασίας λέξεων, δημιουργία παραγώγων- προτάσεων- ασκήσεων με βάση αρχαιοελληνικές λέξεις.

1η Δραστηριότητα:
Σας  δίνονται οι παρακάτω λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας μέσα από το κείμενο  του Σοφοκλή: εφευρίσκομαι, λέγω, υπερτιμω, κρύπτω, σκεδάννυμι, φέρω, έχω, επίσταμαι, παράγομαι, εργάζομαι, ίστημι, δείκνυμι, οιδα. Αφού μεταβείτε στο ηλεκτρονικό λεξικό της αρχαίας ελληνικής που σας δίνεται παρακάτω στην ηλεκτρονική  διεύθυνση:


επιλέγοντας κάθε φορά το αντίστοιχο γράμμα με το οποίο ξεκινά η εκάστοτε λέξη να δώσετε τη σημασία των ρημάτων στα νέα ελληνικά, καθώς και από τρία παράγωγα τους. Κατόπιν με πέντε από αυτά να σχηματίσετε δόκιμες προτάσεις στα νέα ελληνικά και με τα άλλα 10 να σχηματίσετε σταυρόλεξο με το κλειστό λογισμικό hot potatoes . Να προσπαθήσετε να δημιουργήσετε σταυρόλεξο μέσω του οποίου θα ζητείται  από τους συμμαθητές σας να βρουν αυτές τις παράγωγες λέξεις, δίνοντας κάποιον ορισμό τους/ βασικές πληροφορίες που τις χαρακτηρίζουν. Στη συνέχεια αυτό να το αναρτήσετε στο ιστολόγιο της τάξης προς κοινή επίλυση από τις άλλες ομάδες.
2η  Δραστηριότητα:
  Σας δίνονται οι παρακάτω λέξεις της νέας ελληνικής:  εφευρέτης, αντίρρηση, υποτίμηση, ανελεύθερος, αόρατος, ανυπόφορος, άσχετος, επιστήμη, επεξεργασμένος, παραγωγικότητα, παράσταση, δειγματοληπτικός, είδηση. Να βρείτε τον ετυμολογικά συγγενή τους τύπο μέσα από το αρχαίο κείμενο.


Καταγράψτε  τις παρατηρήσεις σας σε επεξεργαστή  κειμένου (word) και κατόπιν αποθηκεύστε την εργασία σας στον ειδικά διαμορφωμένο φάκελο που βρίσκεται στην επιφάνεια εργασίας και στη συνέχεια εκτυπώστε την. Ένας  μαθητής θα αναλάβει τη παρουσίαση των πληροφοριών στην ολομέλεια της τάξης.




3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: « ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΣ»
1η Δραστηριότητα
 σας δίνονται τα παρακάτω ουσιαστικά μέσα από το αρχαίο κείμενο:  γέρων, δαίμων, νεκρός, ευεργέτης, ναός, ανάθημα, νόμος, πόλις, ανήρ, άνθρωπος, νόμισμα, φρήν, πραγμα, έργο. Με τη βοήθεια του Ελληνικού Πολιτισμού να προσδιορίσετε την κλίση στην οποία ανήκουν, να γράψετε την ίδια πτώση  στον άλλο αριθμό και να κλίνετε τα ουσιαστικά στον ίδιο αριθμό.
Μεταβείτε λοιπόν στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
και ακολουθείστε την εξής πορεία:  περάστε στα ενδότερα- Αρχαία Γυμνασίου- θεωρία γραμματικής- ουσιαστικά και  κοιτάξτε την κλίση των ουσιαστικών α΄, β΄, γ΄κλίσης αντίστοιχα. Στη συνέχεια, ακολουθώντας την ίδια πορεία, αλλά επιλέγοντας ασκήσεις προσπαθήστε να κάνετε κάποιες από τις διαδραστικές ασκήσεις που προσφέρονται, όπως τις 12, 13, 16, 17 για τα ουσιαστικά α΄κλίσης—12, 13, 20 για τα ουσιαστικά β΄κλίσης--1, 2 για τα ουσιαστικά α΄και β΄κλίσης—6, 26, 28, 32, 33, 34 για τα ουσιαστικά γ΄κλίσης.

2η Δραστηριότητα
  Αφού μεταβείτε στο ψηφιακό σχολείο από την παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
να επισημάνεται με χρωματισμό τις αντωνυμίες του κειμένου. Κατόπιν να μεταβείτε πάλι στον Ελληνικό Πολιτισμό και επιλέγοντας  θεωρία γραμματικής- αντωνυμίες να καταγράψετε το είδος στο οποίο ανήκει κάθε μία, τα τρία γένη τους στον ενικό αριθμό, καθώς και την ίδια πτώση  στον άλλο αριθμό.


3η Δραστηριότητα
Σας δίνονται οι παρακάτω ρηματικοί τύποι:  λέγω, εφευρίσκομαι, έρχομαι, εισορω, φέρω, έχω, παράγομαι. Αφού καταγράψετε τους αρχικούς τους χρόνους που θα βρείτε στο παραπάνω λεξικό, κατόπιν να κάνετε Ε.Α. στον Αόριστο β΄, να γράψετε επίσης και τα απαρέμφατα και τις μετοχές ( στο 1ο στο α΄ενικό πρόσωπο, στο 2ο στο β΄ενικό στο 3ο στο α΄πληθυντικό στο 4ο στο β΄πληθ. και στο 5ο στο γ΄πληθ., στο 6ο στο γ΄ενικό και στο 7ο στο γ΄πληθ). Για την κλίση του Αορίστου β΄ μπορείτε να πάρετε βοήθεια από τον Ελληνικό Πολιτισμό, ακολουθώντας την παραπάνω πορεία και επιλέγοντας  ρήματα- μέλλοντες και αόριστοι β΄. Προτείνονται οι εξής ασκήσεις για τον ενεργητικό και μέσο αόριστο β΄: 3,4,5, 6, 7, 8 και 9.



4ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ : « ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΥ»
Στόχος: επανάληψη στη θεωρία  των  δευτερευουσών προτάσεων
1η Δραστηριότητα:
Αφού  μεταβείτε στη διεύθυνση  του ψηφιακού σχολείου, πατώντας στον υπερσύνδεσμο:

 με αντιγραφή και επικόλληση να μεταφέρετε το  κείμενο των στίχων 280-301 του Α΄Επεισοδίου  σε αρχείο word και κατόπιν με δυναμική παρέμβαση σε αυτό να ξεχωρίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις. Κατόπιν να τις χαρακτηρίσετε: είδος, συντακτικός ρόλος, εισαγωγή και εκφορά.
Στοιχεία για τη θεωρία των δευτερευουσών προτάσεων μπορείτε να αντλήσετε από τον Ελληνικό Πολιτισμό στη διεύθυνση:
ακολουθώντας την πορεία: περάστε στα ενδότερα- Αρχαία Γυμνασίου-θεωρία συντακτικού- προτάσεις- δευτερεύουσες ονοματικές/ επιρρηματικές  προτάσεις. Μπορείτε να κάνετε και κάποιες από τις ασκήσεις που προσφέρονται: 1,2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 για τις ονοματικές και 2, 5, 15, 16 για τις επιρρηματικές, καθώς και τις 6, 13, 17.


2η Δραστηριότητα
χρησιμοποιώντας  στοιχεία από τη θεωρία που διαβάσατε στον Ελληνικό Πολιτισμό ( συγκεντρωτικός πίνακας των ονοματικών/ επιρρηματικών προτάσεων), δημιουργήστε εννοιολογικούς χάρτες κατηγοριοποιώντας τις ονοματικές και επιρρηματικές δευτερεύουσες προτάσεις σε είδη, αναφέροντας τους εισαγωγικούς συνδέσμους καθενός, τον τρόπο εκφοράς, το συντακτικό ρόλο, τα ρήματα εξάρτησης.

                                                              Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ
                                                  ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ





                                                                                                                       




                                                                                                                                                           





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου