ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 74 ΤΟΥ 3ου ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ.
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
Α) Να συνειδητοποιήσουν ότι η
μετάφραση ενός αρχαίου ελληνικού κειμένου ενέχει το στοιχείο της υποκειμενικότητας και είναι και αυτή μία
απόπειρα ερμηνείας του κειμένου.
Β) Να συνειδητοποιήσουν ότι το
κείμενο είναι στενά συνδεδεμένο με το πλαίσιο στο οποίο δημιουργείται π.χ. ιστορικά γεγονότα.
Γ) Να εξοικειωθούν σταδιακά με τους μηχανισμούς εντοπισμού των ιδεολογικών παραμέτρων που λανθάνουν σε
ένα κείμενο.
Δ) Να συλλέξουν πληροφορίες και να οργανώσουν το υλικό τους γύρω από ένα ιστορικό ερώτημα.
Ε) Να συνειδητοποιήσουν τη συνέχεια και εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας.
ΣΤ) Να κάνουν επανάληψη σε βασικά στοιχεία της γραμματικής και του συντακτικού ( κλίση ουσιαστικών,, αρχικοί χρόνων ρημάτων και χρονικές αντικαταστάσεις, κλίση ενρινόληκτων και υγρόληκτων ρημάτων, παθητικός μέλλοντας και αόριστος, αόριστος β΄, δευτερεύουσες προτάσεις και υποθετικοί λόγοι).
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ - ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΑΘΗΣΗΣ:
1.
Να καλλιεργήσουν συνεργατικό πνεύμα.
2.
Να οικοδομούν γνώσεις και να παράγουν κείμενο από κοινού.
3.
Να εξοικειωθούν με την αναζήτηση της πληροφορίας αναπτύσσοντας αξιολογικά κριτήρια.
4.
Να αναπτύξουν ενεργό ρόλο στην επεξεργασία και πρόσληψη της γνώσης.
5.
Να συνθέτουν πολυτροπικό λόγο.
6.
Να υποστηρίζουν δημόσια τις εργασίες –πορίσματά τους.
7.
Να αποκτήσουν μεταγνωστικές δεξιότητες ως προς την αναζήτηση και αξιολόγηση πληροφοριών.
ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ - ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ:
1. Να εξοικειωθούν με τον τρόπο εργασίας και έρευνας στο διαδίκτυο, αλλά και σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα μάθησης ( ηλεκτρονικά λεξικά, Πύλη για την Ελληνική γλώσσα, ψηφιακό σχολείο, Ελληνικός Πολιτισμός).
2. Να αξιοποιούν τον επεξεργαστή κειμένου για την οργάνωση και επεξεργασία των δεδομένων τους.
3..Να καλλιεργήσουν δεξιότητες χρήσης Η/Υ.
4.Να εξοικειωθούν με τη χρήση εκπαιδευτικών λογισμικών.
1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: « ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕΣ»
Στόχος: να συνειδητοποιήσουν πως η μετάφραση ενός κειμένου ενέχει το στοιχείο της υποκειμενικότητας και ότι αποτελεί μία απόπειρα ερμηνείας του κειμένου.
1η Δραστηριότητα:
Μεταβείτε στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα, πατώντας στον παρακάτω υπερσύνδεσμο:
και ακολουθώντας την πορεία: Αρχαία Ελληνικά-εργαλεία- σώματα κειμένων- Ανθολόγιο Αττικής πεζογραφίας-καταλόγου κειμένων- Θουκυδίδης- Θουκυδίδου Ιστορίαι- με αντιγραφή και επικόλληση να μεταφέρετε το κεφάλαιο 74 του τρίτου ( 3ου ) βιβλίου των Ιστοριών του Θουκυδίδη από τις τρεις στήλες ενός πίνακα που θα έχετε δημιουργήσει σε ένα αρχείο word. Κατόπιν ανοίξτε ακολουθώντας την ίδια πορεία τις δύο μεταφράσεις που προσφέρονται στην Πύλη του και του ( επιλέγοντας εμφάνιση μετάφρασης) και με αντιγραφή και επικόλληση να τις μεταφέρετε στις άλλες δύο στήλες.
Στη συνέχεια για κάθε μία μετάφραση σχηματίστε με το πρόγραμμα:
από ένα συννεφόλεξο, παίρνοντας έτσι τις λέξεις-κλειδιά καθεμιάς. Αποθηκεύστε τα συννεφόλεξα και μεταφέρετε τα στο αρχείο word που έχετε ήδη ετοιμάσει. Τι παρατηρείτε; Οι δύο μεταφράσεις ταυτίζονται ή διαφοροποιούνται; Τι διαπιστώσεις έχετε να κάνετε ως προς το λεξιλόγιο, το ύφος, τη σύνταξη τους, το περιεχόμενο; Τι σας δυσκόλεψε και γιατί;
Με έντονη γραφή επισημάνετε στις μεταφράσεις τις λέξεις- κλειδιά και με αφορμή αυτές να δημιουργήσετε μία δική σας μετάφραση για το παρόν κείμενο.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2- « ΛΕΞΙΚΟΓΡΑΦΟΙ»
Στόχος: διαπίστωση της συνέχειας/ εξέλιξης της ελληνικής γλώσσας, ανεύρεση σημασίας λέξεων, δημιουργία παραγώγων- προτάσεων- ασκήσεων με βάση αρχαιοελληνικές λέξεις.
1η Δραστηριότητα:
Σας δίνονται οι παρακάτω λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας μέσα από το κείμενο του Θουκυδίδη: διαλιπούσης, ξυνεπελάβοντο, υπομένουσαι, κρατήσειεν, διαφθείρειεν, κατεκαύθη, παυσάμενοι, λαθόντες, διεκομίσθησαν. Αφού μεταβείτε στο ηλεκτρονικό λεξικό της αρχαίας ελληνικής που σας δίνεται παρακάτω στην ηλεκτρονική
διεύθυνση:
επιλέγοντας κάθε φορά το αντίστοιχο γράμμα με το οποίο ξεκινά η εκάστοτε λέξη να δώσετε τη σημασία των ρημάτων στα νέα ελληνικά, καθώς και από τρία παράγωγα τους. Κατόπιν να σχηματίσετε δόκιμες προτάσεις στα ν.ε. με ένα παράγωγο από κάθε ρήμα.
2η Δραστηριότητα:
Σας δίνονται οι παρακάτω λέξεις της νέας ελληνικής: αναβλητικός, αμφιβάλλω, απόγονος, λειψυδρία, διάλειμμα, εμμένω, συγκρατώ, άφθαρτος, προγενέστερος, αδιάλειπτος, υπομονή, διαφθορέας, φειδωλός, καυστήρας, διακινδυνεύω, ανάπαυση, λήθαργος, λήθη, αληθής, νικητής, ανίσχυρος, άτολμος, πληθυσμός, ασύλληπτος, ανήσυχος, προαγωγή, υδραγωγείο. Να βρείτε τον ετυμολογικά συγγενή τους τύπο μέσα από το αρχαίο κείμενο.
Καταγράψτε τις παρατηρήσεις σας σε επεξεργαστή
κειμένου (word) και κατόπιν αποθηκεύστε την εργασία σας στον ειδικά διαμορφωμένο φάκελο που βρίσκεται στην επιφάνεια εργασίας και στη συνέχεια εκτυπώστε την. Ένας μαθητής θα αναλάβει τη παρουσίαση των πληροφοριών στην ολομέλεια της τάξης.
3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: « ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΣ»
1η Δραστηριότητα
σας δίνονται τα παρακάτω ουσιαστικά μέσα από το αρχαίο κείμενο: ο δημος, ισχύι, πληθει, αι γυναίκες, των οικιων, φύσιν, της τροπης, το νεώριον, της αγορας, η έφοδος, πολλά χρήματα, πασα, τη φλογί, επίφορος άνεμος, την νύκτα, η ναυς, αι πολλαι, την ηπειρον. Με τη βοήθεια του Ελληνικού Πολιτισμού να κλιθούν οι πλάγιες πτώσεις των ουσιαστικών και των επιθέτων.
Μεταβείτε λοιπόν στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
και ακολουθείστε την εξής πορεία:
περάστε στα ενδότερα- Αρχαία Γυμνασίου- θεωρία γραμματικής- ουσιαστικά και
κοιτάξτε την κλίση των ουσιαστικών α΄, β΄, γ΄κλίσης αντίστοιχα. Στη συνέχεια, ακολουθώντας την ίδια πορεία, αλλά επιλέγοντας ασκήσεις προσπαθήστε να κάνετε κάποιες από τις διαδραστικές ασκήσεις που προσφέρονται, όπως τις 12, 13, 16, 17 για τα ουσιαστικά α΄κλίσης—12, 13, 20 για τα ουσιαστικά β΄κλίσης--1, 2 για τα ουσιαστικά α΄και β΄κλίσης—6, 26, 28, 32, 33, 34 για τα ουσιαστικά γ΄κλίσης.
2η Δραστηριότητα
Σας δίνονται οι παρακάτω ρηματικοί τύποι:
ξυνεπελάβοντο, υπομένουσαι, κρατήσειεν, κατεκαύθη, εκινδύνευε, επεγένετο, παυσάμενοι, υπεξανήγετο, διεκομίσθησαν. Αφού καταγράψετε τους αρχικούς τους χρόνους που θα βρείτε στο παρακάνω λεξικό, κατόπιν να κάνετε
Χ.Α.
3η Δραστηριότητα:
Να κάνετε Ε.Α. στον Αόριστο β΄στα ρήματα βάλλω ( β΄ενικό), ξυνεπελαμβάνομαι ( γ΄ενικό), γίγνομαι
( β΄πληθυντικό), επέρχομαι ( β΄ενικό), υπεξανάγομαι ( α΄πληθυντικό), λανθάνω ( γ΄πληθυντικό). Για την κλίση του Αορίστου β΄ μπορείτε να πάρετε βοήθεια από τον Ελληνικό Πολιτισμό,
ακολουθώντας την παραπάνω πορεία και επιλέγοντας
ρήματα- μέλλοντες και αόριστοι β΄.
4η Δραστηριότητα:
Α) Να κάνετε Ε. Α. στο Μέλλοντα στα παρακάτω ρήματα:
βάλλω ( β΄ενικό), μένω ( γ΄πληθυντικό). Να γραφούν επίσης τα απαρέμφατα και οι μετοχές.
Β) Να κάνετε Ε.Α. στον Αόριστο Ε.Φ. και Μ.Φ. στα ρήματα: υπομένω ( γ΄ενικό), διαφθείρω ( β΄πληθυντικό). Να γραφούν επίσης και τα απαρέμφατα και οι μετοχές. Για την κλίση των υγρόληκτων και ενρινόληκτων ρημάτων μπορείτε να βοηθηθείτε από τον Ελληνικό Πολιτισμό:
ακολουθώντας την παραπάνω πορεία εισόδου και επιλέγοντας κατόπιν: ρήματα- σχηματισμός των ενρινόληκτων και των υγρόληκτων ρημάτων- ενεργητικός και μέσος Μέλλοντας- ενεργητικός και μέσος Αόριστος.
5η Δραστηριότητα:
Να κάνετε Ε.Α. στον παθητικό μέλλοντα και αόριστο στα ρήματα: διαφθείρομαι ( β΄ενικό), κατακαίομαι
( γ΄ενικό), διακομίζομαι ( γ΄πληθυντικό). Να γραφούν επίσης τα απαρέμφατα και οι μετοχές.
Για την κλίση του παθητικού Μέλλοντα και Αόριστου μπορείτε να βοηθηθείτε από τον Ελληνικό Πολιτισμό:
ακολουθώντας την παραπάνω πορεία εισόδου και επιλέγοντας κατόπιν: ρήματα- κλίση βαρύτονων φωνηεντόληκτων ρημάτων ( λύω) ή συμφωνόληκτων- Παθητική φωνή…
4ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: « ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΣ» ( ΚΟΙΝΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ)
1η Δραστηριότητα:
Αφού μεταβείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Ελληνικού Πολιτισμού:
και ακολουθήσετε την πορεία: περάστε στα ενδότερα- Αρχ. Γυμνασίου- θεωρία Γραμματικής- Ρήματα-Σχηματισμός των ενρινόληκτων και των υγρόληκτων ρημάτων- ενεργητικός και μέσος Μέλλοντας, με τη βοήθεια που σας προσφέρεται να κλίνετε το Μέλλοντα του ρήματος βάλλω – Ε.Φ. και βάλλομαι - Μ.Φ. στην οριστική και ευκτική. Να γραφούν επίσης και τα απαρέμφατα και οι μετοχές.
2η Δραστηριότητα:
Αφού μεταβείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Ελληνικού Πολιτισμού:
και ακολουθήσετε την πορεία: περάστε στα ενδότερα- Αρχ. Γυμνασίου- θεωρία Γραμματικής- Ρήματα-Σχηματισμός των ενρινόληκτων και των υγρόληκτων ρημάτων- ενεργητικός και μέσος Αόριστος, με τη βοήθεια που σας προσφέρεται να κλίνετε τον Αόριστο του ρήματος
( δια)φθείρω και στις δύο φωνές σε όλες τις εγκλίσεις. Να γραφούν επίσης και τα απαρέμφατα και οι μετοχές.
3η Δραστηριότητα:
Αφού μεταβείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Ελληνικού Πολιτισμού:
και ακολουθήσετε την πορεία: περάστε στα ενδότερα- Αρχ. Γυμνασίου- θεωρία Γραμματικής- Ρήματα-Σχηματισμός των ενρινόληκτων και των υγρόληκτων ρημάτων – Παρακείμενος/ Υπερσυντέλικος Ε.Φ. με τη βοήθεια που σας προσφέρεται να κλίνετε την οριστική Παρακειμένου και Υπερσυντελίκου του ρήματος φθείρω.
4η Δραστηριότητα:
Αφού μεταβείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Ελληνικού Πολιτισμού:
και ακολουθήσετε την πορεία: περάστε στα ενδότερα- Αρχ. Γυμνασίου- θεωρία Γραμματικής- Ρήματα- κλίση βαρύτονων φωνηεντόληκτων ρημάτων ( λύω) ή συμφωνόληκτων- Παθητική φωνή να κλιθεί ο Παθητικός Αόριστος του ρήματος (δια)φθείρομαι και ο Παθητικός Μέλλοντας του ρήματος (δια)κομίζομαι. Να γραφούν επίσης
τα απαρέμφατα και οι μετοχές και να κλιθεί η μετοχή του παθητικού αορίστου στο αρσενικό γένος.
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΑΣΚΗΣΕΙΣ:Αν σας μείνει χρόνος προτείνονται οι παρακάτω διαδραστικές ασκήσεις από τον Ελληνικό Πολιτισμό:
2,3, 4, 5 από τα ενρινόληκτα και υγρόληκτα ρήματα
1,2,3 για την παθητική φωνή……
5ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ : « ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΥ»
Στόχος: επανάληψη στη θεωρία των δευτερευουσών προτάσεων και των υποθετικών λόγων
1η Δραστηριότητα:
Αφού μεταβείτε στη διεύθυνση του ψηφιακού σχολείου, πατώντας στον υπερσύνδεσμο:
Και ακολουθώντας στη συνέχεια την πορεία: Λύκειο- Α΄ Γενικού Λυκείου- Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι (Α΄Λυκείου )- βιβλία μαθητή- Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι - στο πλαίσιο περιεχομένου επιλέγετε-
Θουκυδίδου Ιστορίαι- βιβλίο 3ο- κεφάλαιο 74 και με αντιγραφή και επικόλληση να μεταφέρετε το κείμενο σε αρχείο word και κατόπιν με δυναμική παρέμβαση σε αυτό να επισημάνετε τις δευτερεύουσες προτάσεις του κειμένου.
Κατόπιν να τις χαρακτηρίσετε: είδος, συντακτικός ρόλος, εισαγωγή και εκφορά.
Στοιχεία για τη θεωρία των δευτερευουσών προτάσεων μπορείτε να αντλήσετε από τον Ελληνικό Πολιτισμό στη διεύθυνση:
ακολουθώντας την πορεία: περάστε στα ενδότερα- Αρχαία Γυμνασίου-θεωρία συντακτικού- προτάσεις- δευτερεύουσες ονοματικές/ επιρρηματικές προτάσεις. Μπορείτε να κάνετε και κάποιες από τις ασκήσεις που προσφέρονται: 1,2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 για τις ονοματικές και 2, 5, 15, 16 για τις επιρρηματικές, καθώς και τις 6, 13, 17.
2η Δραστηριότητα
χρησιμοποιώντας
στοιχεία από τη θεωρία που διαβάσατε στον Ελληνικό Πολιτισμό ( συγκεντρωτικός πίνακας των ονοματικών/ επιρρηματικών προτάσεων), δημιουργήστε εννοιολογικούς χάρτες κατηγοριοποιώντας τις επιρρηματικές δευτερεύουσες προτάσεις σε είδη, αναφέροντας τους εισαγωγικούς συνδέσμους καθενός, τον τρόπο εκφοράς, το συντακτικό ρόλο, τα ρήματα εξάρτησης.
3η Δραστηριότητα:
Αναγνωρίστε τον υποθετικό λόγο του κεφαλαίου.
Αφού μελετήσετε τη θεωρία από τον Ελληνικό Πολιτισμό να καταγράψετε την υπόθεση και την απόδοση και το τι δηλώνει κάθε ένα είδος. Κατόπιν να μετατρέψετε τον υποθετικό λόγο στα άλλα πέντε είδη……
6ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: « ΑΝΑΛΥΤΕΣ»
Απαντήστε σε επεξεργαστή κειμένου στις παρακάτω ερωτήσεις:
Α) Να ερμηνεύσετε τη στάση
των γυναικών μέσα από τη φράση : « και παρά φύσιν υπομένουσαι τον θόρυβον».
Β) Μέσω εννοιολογικού χάρτη επισημάνετε τους παράγοντες νίκης των δημοκρατικών.
Γ) Ποιοι λόγοι οδήγησαν τους ολιγαρχικούς να κάψουν την περιοχή γύρω από την αγορά;
Δ) Ποια είναι η σημασιολογική διαφορά μεταξύ των λέξεων « οικία» και ξυνοικία»;
Ε) Τι υποδηλώνουν οι ρηματικοί τύποι « υπεξανήγετο» και « λαθόντες» τους οποίους χρησιμοποιεί ο ιστορικός για την αποχώρηση του Κορινθιακού πλοίου και των επίκουρων αντίστοιχα;
Στ) Τι επιπτώσεις νομίζετε ότι θα είχε στο ηθικό των ολιγαρχικών η εγκατάλειψη τους από τους πολιτικούς και στρατιωτικούς υποστηρικτές και προστάτες τους;
Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου