ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 78 ΤΟΥ 3ου ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ.
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
Α) Να συνειδητοποιήσουν ότι η
μετάφραση ενός αρχαίου ελληνικού κειμένου ενέχει το στοιχείο της υποκειμενικότητας και είναι και αυτή μία
απόπειρα ερμηνείας του κειμένου.
Β) Να συνειδητοποιήσουν ότι το
κείμενο είναι στενά συνδεδεμένο με το πλαίσιο στο οποίο δημιουργείται π.χ. ιστορικά γεγονότα.
Γ) Να εξοικειωθούν σταδιακά με τους μηχανισμούς εντοπισμού των ιδεολογικών παραμέτρων που λανθάνουν σε
ένα κείμενο.
Δ) Να συλλέξουν πληροφορίες και να οργανώσουν το υλικό τους γύρω από ένα ιστορικό ερώτημα.
Ε) Να συνειδητοποιήσουν τη συνέχεια και εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας.
ΣΤ) Να κάνουν επανάληψη σε βασικά στοιχεία της γραμματικής και του συντακτικού ( κλίση ουσιαστικών,, αρχικοί χρόνων ρημάτων και χρονικές αντικαταστάσεις, είδη και κλίση αντωνυμιών, ετερόπτωτοι προσδιορισμοί σε
γενική και δοτική, εμπρόθετοι προσδιορισμοί).
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ - ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΑΘΗΣΗΣ:
1.
Να καλλιεργήσουν συνεργατικό πνεύμα.
2.
Να οικοδομούν γνώσεις και να παράγουν κείμενο από κοινού.
3.
Να εξοικειωθούν με την αναζήτηση της πληροφορίας αναπτύσσοντας αξιολογικά κριτήρια.
4.
Να αναπτύξουν ενεργό ρόλο στην επεξεργασία και πρόσληψη της γνώσης.
5.
Να συνθέτουν πολυτροπικό λόγο.
6.
Να υποστηρίζουν δημόσια τις εργασίες –πορίσματά τους.
7.
Να αποκτήσουν μεταγνωστικές δεξιότητες ως προς την αναζήτηση και αξιολόγηση πληροφοριών.
ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ - ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ:
1. Να εξοικειωθούν με τον τρόπο εργασίας και έρευνας στο διαδίκτυο, αλλά και σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα μάθησης ( ηλεκτρονικά λεξικά, Πύλη για την Ελληνική γλώσσα, ψηφιακό σχολείο, Ελληνικός Πολιτισμός).
2. Να αξιοποιούν τον επεξεργαστή κειμένου για την οργάνωση και επεξεργασία των δεδομένων τους.
3..Να καλλιεργήσουν δεξιότητες χρήσης Η/Υ.
4.Να εξοικειωθούν με τη χρήση εκπαιδευτικών λογισμικών.
1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: « ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕΣ»
Στόχος: να συνειδητοποιήσουν πως η μετάφραση ενός κειμένου ενέχει το στοιχείο της υποκειμενικότητας και ότι αποτελεί μία απόπειρα ερμηνείας του κειμένου.
1η Δραστηριότητα:
Μεταβείτε στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα, πατώντας στον παρακάτω υπερσύνδεσμο:
και ακολουθώντας την πορεία: Αρχαία Ελληνικά-εργαλεία- σώματα κειμένων- Ανθολόγιο Αττικής πεζογραφίας-καταλόγου κειμένων- Θουκυδίδης- Θουκυδίδου Ιστορίαι- με αντιγραφή και επικόλληση να μεταφέρετε το κεφάλαιο 78 του τρίτου ( 3ου ) βιβλίου των Ιστοριών του Θουκυδίδη από τις τρεις στήλες ενός πίνακα που θα έχετε δημιουργήσει σε ένα αρχείο word. Κατόπιν ανοίξτε ακολουθώντας την ίδια πορεία τις δύο μεταφράσεις που προσφέρονται στην Πύλη του και του ( επιλέγοντας εμφάνιση μετάφρασης) και με αντιγραφή και επικόλληση να τις μεταφέρετε στις άλλες δύο στήλες.
Στη συνέχεια για κάθε μία μετάφραση σχηματίστε με το πρόγραμμα:
από ένα συννεφόλεξο, παίρνοντας έτσι τις λέξεις-κλειδιά καθεμιάς. Αποθηκεύστε τα συννεφόλεξα και μεταφέρετε τα στο αρχείο word που έχετε ήδη ετοιμάσει. Τι παρατηρείτε; Οι δύο μεταφράσεις ταυτίζονται ή διαφοροποιούνται; Τι διαπιστώσεις έχετε να κάνετε ως προς το λεξιλόγιο, το ύφος, τη σύνταξη τους, το περιεχόμενο; Τι σας δυσκόλεψε και γιατί;
Με έντονη γραφή επισημάνετε στις μεταφράσεις τις λέξεις- κλειδιά και με αφορμή αυτές να δημιουργήσετε μία δική σας μετάφραση για το παρόν κείμενο.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2- « ΛΕΞΙΚΟΓΡΑΦΟΙ»
Στόχος: διαπίστωση της συνέχειας/ εξέλιξης της ελληνικής γλώσσας, ανεύρεση σημασίας λέξεων, δημιουργία παραγώγων- προτάσεων- ασκήσεων με βάση αρχαιοελληνικές λέξεις.
1η Δραστηριότητα:
Σας δίνονται οι παρακάτω λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας μέσα από το κείμενο του Θουκυδίδη:
προσπίπτοντες, τεταγμέναις, περιέπλεον, επειρωντο, υπεχώρουν, εποιουντο, εβούλοντο, προκαταφυγειν. Αφού μεταβείτε στο ηλεκτρονικό λεξικό της αρχαίας ελληνικής που σας δίνεται παρακάτω στην ηλεκτρονική διεύθυνση:
επιλέγοντας κάθε φορά το αντίστοιχο γράμμα με το οποίο ξεκινά η εκάστοτε λέξη να δώσετε τη σημασία των ρημάτων στα νέα ελληνικά, καθώς και από τρία παράγωγα τους. Κατόπιν να σχηματίσετε δόκιμες προτάσεις στα ν.ε. με ένα παράγωγο από κάθε ρήμα.
2η Δραστηριότητα:
Σας δίνονται οι παρακάτω λέξεις της νέας ελληνικής: άκακος, επίπτωση, προσφυγή, τέλος, δυτικός, προσταγή, ανυποχώρητος, επίγνωση, απόπειρα, δύτης, ναυτικός, ανακύκλωση. Να βρείτε τον ετυμολογικά συγγενή τους τύπο μέσα από το αρχαίο κείμενο.
Καταγράψτε τις παρατηρήσεις σας σε επεξεργαστή
κειμένου (word) και κατόπιν αποθηκεύστε την εργασία σας στον ειδικά διαμορφωμένο φάκελο που βρίσκεται στην επιφάνεια εργασίας και στη συνέχεια εκτυπώστε την. Ένας μαθητής θα αναλάβει τη παρουσίαση των πληροφοριών στην ολομέλεια της τάξης.
3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: « ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΣ»
1η Δραστηριότητα
σας δίνονται τα παρακάτω ουσιαστικά μέσα από το αρχαίο κείμενο: το πληθος, την περικύκλωσιν, προσβαλόντες, ναυν, ταξαμένων, τον επίπλουν, δυσιν, γενομένη. Με τη βοήθεια του Ελληνικού Πολιτισμού να κλιθούν οι πλάγιες πτώσεις των ουσιαστικών και των μετοχών.
Μεταβείτε λοιπόν στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
και ακολουθείστε την εξής πορεία:
περάστε στα ενδότερα- Αρχαία Γυμνασίου- θεωρία γραμματικής- ουσιαστικά και
κοιτάξτε την κλίση των ουσιαστικών α΄, β΄, γ΄κλίσης αντίστοιχα. Στη συνέχεια, ακολουθώντας την ίδια πορεία, αλλά επιλέγοντας ασκήσεις προσπαθήστε να κάνετε κάποιες από τις διαδραστικές ασκήσεις που προσφέρονται, όπως τις 12, 13, 16, 17 για τα ουσιαστικά α΄κλίσης—12, 13, 20 για τα ουσιαστικά β΄κλίσης--1, 2 για τα ουσιαστικά α΄και β΄κλίσης—6, 26, 28, 32, 33, 34 για τα ουσιαστικά γ΄κλίσης.
2η Δραστηριότητα
Σας δίνονται οι παρακάτω ρηματικοί του κειμένου: προσέπιπτον, τεταγμέναις, προσβαλόντες, περιέπλεον, πειρωντο, εβούλοντο, προκαταφυγειν. Αφού καταγράψετε τους αρχικούς τους χρόνους που θα βρείτε στο παρακάνω λεξικό, κατόπιν να κάνετε
Χ.Α.
3η Δραστηριότητα:
Να κάνετε Π.Α. στα παρακάτω επίθετα και επιρρήματα: κακως, ολίγας, κάλλιστα. Βοήθεια μπορείτε να αντλήσετε από
τον Ελληνικό Πολιτισμό,
ακολουθώντας την παραπάνω πορεία και επιλέγοντας
παραθετικά επιθέτων και επιρρημάτων ή από το παραπάνω ηλεκτρονικό λεξικό.
4η Δραστηριότητα
Αφού μεταφέρετε το κείμενο από το ψηφιακό σχολείο που θα εντοπίσετε στην παρακάτω ηλεκτρονική
διεύθυνση:
Και ακολουθώντας στη συνέχεια την πορεία: Λύκειο- Α΄ Γενικού Λυκείου- Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι (Α΄Λυκείου )- βιβλία μαθητή- Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι - στο πλαίσιο περιεχομένου επιλέγετε-
Θουκυδίδου Ιστορίαι- βιβλίο 3ο- κεφάλαιο 78 και με αντιγραφή και επικόλληση να μεταφέρετε το κείμενο σε αρχείο word και κατόπιν με δυναμική παρέμβαση σε αυτό να επισημάνετε τις αντωνυμίες του κειμένου.
Κατόπιν να καταγραφεί το είδος στο οποίο ανήκουν, να κλιθούν στον ίδιο αριθμό και να γραφεί η ίδια πτώση στον άλλο αριθμό. Στοιχεία και βοήθεια μπορείτε να αντλήσετε από τον Ελληνικό Πολιτισμό, ακολουθώντας την εξής πορεία, αφού πρώτα εισέλθετε στο χώρο μέσω της ηλεκτρονικής διεύθυνσης:
και ακολουθείστε την εξής πορεία:
περάστε στα ενδότερα- Αρχαία Γυμνασίου- θεωρία γραμματικής-
αντωνυμίες. Στη συνέχεια, ακολουθώντας την ίδια πορεία, αλλά επιλέγοντας ασκήσεις γραμματικής- ασκήσεις για τις αντωνυμίες προσπαθήστε να κάνετε κάποιες από τις διαδραστικές ασκήσεις που προσφέρονται, όπως τις 3, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 18….
4 ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ : « ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΥ»
Στόχος: επανάληψη στη θεωρία των ετερόπτωτων
προσδιορισμών σε γενική και δοτική πτώση, καθώς και στους εμπρόθετους προσδιορισμούς
1η Δραστηριότητα:
Αφού μεταβείτε στη διεύθυνση του ψηφιακού σχολείου, πατώντας στον υπερσύνδεσμο:
Και ακολουθώντας στη συνέχεια την πορεία: Λύκειο- Α΄ Γενικού Λυκείου- Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι (Α΄Λυκείου )- βιβλία μαθητή- Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι - στο πλαίσιο περιεχομένου επιλέγετε-
Θουκυδίδου Ιστορίαι- βιβλίο 3ο- κεφάλαιο 78 και με αντιγραφή και επικόλληση να μεταφέρετε το κείμενο σε αρχείο word και κατόπιν με δυναμική παρέμβαση σε αυτό να επισημάνετε τους ετερόπτωτους προσδιορισμούς
του κειμένου: κόκκινο για τους ετερόπτωτους προσδιορισμούς σε γενική και πράσινο για αυτούς που είναι σε δοτική.
Κατόπιν να τους χαρακτηρίσετε ως προς το τι δηλώνουν.
Στοιχεία για τη θεωρία των ετερόπτωτων προσδιορισμών μπορείτε να αντλήσετε από τον Ελληνικό Πολιτισμό στη διεύθυνση:
ακολουθώντας την πορεία: περάστε στα ενδότερα- Αρχαία Γυμνασίου-θεωρία συντακτικού-προσδιορισμοί- ετερόπτωτοι προσδιορισμοί- ετερόπτωτοι προσδιορισμοί σε γενική/ σε δοτική. Μπορείτε να κάνετε και κάποιες από τις ασκήσεις που προσφέρονται: 1 και 2.
2η Δραστηριότητα:
χρησιμοποιώντας
στοιχεία από τη θεωρία που διαβάσατε στον Ελληνικό Πολιτισμό δημιουργήστε εννοιολογικό χάρτη με τα είδη ετερόπτωτων προσδιορισμών, αναλόγως της πτώσης τους.
3η Δραστηριότητα:
Στο αρχαίο κείμενο που ήδη έχετε μεταφέρει με δυναμική παρέμβαση να
επισημάνετε τους εμπρόθετους προσδιορισμούς , χρησιμοποιώντας μπλε χρώμα.
Κατόπιν να τους χαρακτηρίσετε ως προς το τι δηλώνουν.
Στοιχεία για τη θεωρία των εμπρόθετων προσδιορισμών μπορείτε να αντλήσετε από τον Ελληνικό Πολιτισμό στη διεύθυνση:
ακολουθώντας την πορεία: περάστε στα ενδότερα- Αρχαία Γυμνασίου-θεωρία συντακτικού- εμπρόθετοι επιρρηματικοί προσδιορισμοί- προθέσεις. Μπορείτε να κάνετε και κάποιες από τις ασκήσεις που προσφέρονται: 1 και 2.
5ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: « ΑΝΑΛΥΤΕΣ»
Απαντήστε σε επεξεργαστή κειμένου στις παρακάτω ερωτήσεις:
Α) Να επισημάνετε τα αλλεπάλληλα λάθη τακτικής των Κερκυραίων στη ναυτική τους αναμέτρηση με τους Λακεδαιμονίους ( συμβουλευτείτε και πληροφορίες που προσφέρονται στο κεφάλαιο 77).
Β) Να εξηγήσετε την τακτική με την οποία οι Αθηναίοι κατόρθωσαν να αντιμετωπίσουν την αριθμητική υπεροχή των αντιπάλων τους και να πλήξουν τον εχθρικό στόλο.
Η ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου